Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedrading...ik kom er niet meer uit.
Heb gisteren de dikke plus-kabel tussen de startmotor en de dynamo vervangen. Hiervoor moest ik de gehele kabelboom onder en langs de motor loshalen. Helaas heb ik niet goed opgelet waar nu welke kabel op wordt aangesloten. Gevolg: bij contact maken onstaat kortsluiting waardoor zekering nr. 13 (o.a. richtingaanwijzers) eruit knalt. Wat zou het probleem kunnen zijn? Wellicht is het moeilijk aan de foto's te zien waar welke kabels nu heen lopen, maar ik doe toch een poging. Autorijden zonder richtingaanwzijzers, controlelampjes op het dashboard en de temperatuurmeter is mij namelijk te gevaarlijk.

[Afbeelding: P1010099.jpg]

[Afbeelding: P1010097.jpg]

[Afbeelding: P1010098.jpg]

[Afbeelding: P1010101.jpg]

de dynamo heeft een interne spanningsregelaar, ik vraag me af of ik die niet gebruikte aansluiting (D+) nog ergens voor moet gebruiken.

[Afbeelding: P1010100.jpg]
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Op die D+ zit normaal een dunne rode draad met een schoentje eraan.
Hangt er niet ergens zo'n draad los of misschien verkeerd gestoken?
Antwoord
Er hangt daar in de buurt een dunne rode en zwarte draad. Die rode draad heeft geen schoentje, die zwarte wel. Ik zou dan eerst de rode draad moeten voorzien van een schoentje en dan moeten kijken of het beter wordt.

Mijn vraag is ook of de verdelerkap goed is aangesloten. Ik heb nu twee draden aangesloten, maar ik vraag me af of dat goed is. Eentje vanaf die groene draad bij de bobine (zie foto 2) en eentje vanaf het contactslot. De gele draad, die vanaf de stekkerdoos op het schutbord komt, heb ik aangesloten op het inlaatspruitstuk (de benaming van deze aansluiting ken ik niet).
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Harry schreef:Er hangt daar in de buurt een dunne rode en zwarte draad. Die rode draad heeft geen schoentje, die zwarte wel. Ik zou dan eerst de rode draad moeten voorzien van een schoentje en dan moeten kijken of het beter wordt.

Da's wel vreemd; ik neem aan dat toen je de draad van de dynamo loshaalde daar een schoentje aan zat.
Overigens is een dunne zwarte draad met schoentje meestal van de oliezender die vlakbij de dynamo in het blok zit.

Ik zou eerst kijken waar het andere eind van de losse draden naar toe loopt en niet op goed geluk aansluiten. Verkeerde draden op een dynamo lijkt me niet gezond. Wink
Antwoord
Ik zal die rode draad van een schoentje voorzien. De rode draad heeft niet op de dynamo gezeten, wellicht ooit wel. Ik ging ervan uit dat de rode en zwarte draad ooit op de externe spanningsregelaar hadden gezeten. Waarschijnlijk niet dus. Ik heb nu een dynamo met een interne spanningsregelaar.

Ik zal er echt een expert bij moeten halen. Zelf kom ik er niet uit.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Normaal gesproken zou je de gok prima kunnen nemen: bij alle 240's zit de zwarte op de oliezender en de rode op de dynamo. Maar je foto's laten zien dat er behoorlijk is geprutst aan je kabelboom, dus ik zou idd even laten checken of het wel goed is.

Wellicht een goed idee om m een andere kabelboom te scoren?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Ticcie schreef:Wellicht een goed idee om m een andere kabelboom te scoren?

Ja, dat zou eigenlijk wel moeten. Momenteel staat de auto in de verkoop, wil er niet meer teveel geld in steken. Maar goed, ik wil de auto wel in technisch goede staat verkopen.

Ik zal meteen even een berichtje plaatsen bij 'gezocht'.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Harry, eens kijken of ik je kan helpen.
Waarschijnlijk heb je een draadje waar plus op staat aan massa gelegd en daardoor springt zekering 13.

Allereerst een tekening waar schamtisch de werking van een (oude) dynamo werkt:
http://i292.photobucket.com/albums/mm15/...extern.jpg
Omdat jij een dynamo hebt met interne spanningsregelaar vervallen de aansluitingen D- en DF.
Je hebt uiteindelijk maar 3 draden op je dynamo zitten: B+(de dikke rode naar de accu), D+ en een massa aansluiting.
Schematisch ziet dat er zo uit:
http://i292.photobucket.com/albums/mm15/...dynamo.jpg
Als je dit vertaalt in Volvo schema's ziet het er zo uit:
http://i292.photobucket.com/albums/mm15/...latie2.jpg
Oorspronkelijk was dit een dunne rode draad.Probeer dit draadje te vinden.
Haal een voor een de draadjes los, en als de zekering dan niet meer springt, heb je waarschijnlijk D+ te pakken. Sluit deze dan netjes aan op de dynamo.
Waarschijnlijk heb je alles nu goed aangesloten.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Schamtisch....... moet nog eens leren typen....
Betekent natuurlijk schematisch.

Voor wat betreft je ontsteking:
op aansluiting 15 van je bobine hoort spannig te staan als je het kontakt aanzet.
Op aansluiting 1 zit de draad naar de kontaktpuntjes.

Controleer of er op aansluiting 15 spanning staat (na kontakt)en controleer of aansluiting 1 massa maakt.

Eis en wederdienende moet de motor het dan weer doen.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Schema startmotor
http://i292.photobucket.com/albums/mm15/...teking.jpg
Draad voor spanning na kontakt komt van startmotor

Zag een draad op de foto's (groen/geel) die waarschijnlijk in een stopkontakt thuis hoort.
Zou ik gelijk ook even vervangen...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 175 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 716 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.387 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.221 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 917 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 1.586 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.824 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.609 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)