Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Nog een tip om luchtlekken op te sporen:
Spuit met een bus WD40 langs de slangen en potentiële kieren.
Indien er variatie ontstaat in toerental, dan zit daar een lek.
WD40 is relatief vriendelijk voor rubber e.d. en geeft een geringe invloed qua toerental. Snelstart (ether!) is minder vriendelijk en geeft een behoorlijk effect. Het kan zelfs steekvlammen geven. Dat spul is dus alleen voor hulp bij starten.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Hopelijk ligt het idd aan de brandstofdrukregelaar en is het snel opgelost! Makkelijk te vervangen en klaar. Ik duim!
Kan natuurlijk een beetje combinatie van dingen zijn ook. Bij mij bleek ook de lmm en de lambdasonde stuk. Na vervangen liep ie wel al wat regelmatiger, maar het grootste probleem was er niet mee opgelost.
Ik ben benieuwd!
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: May 2009
Hallo allemaal,
Ik ben zojuist terug van de monteur.
Zoals ik al vertelde had ik gisteren en vandaag geen probleem meer. De computer is gereset en de code 231 komt ook niet meer op. (Raar?)
Volgens deze monteur is dat wel eerder vertoond, zo sterk zelfs dat het gewoon over is. (Volgens hem lag het probleem voor 99,9% aan de LMM)
Nou ja, de man weet alles van Volvo's (heeft er zelf 3). Hij heeft aangeboden mijn auto reisklaar te maken voor mijn trip naar Spanje. (Remmen controleren, distributieriem controleren etc. etc. etc.) Het zal wel wat kosten maar absoluut minder dan bij de garage.
Wat ik in ieder geval ga doen is een LMM aanschaffen zodat (als het probleem weer begint) ik ergens in Frankrijk of Spanje het probleem op kan lossen.
In ieder geval iedereen ontzettend bedankt voor jullie suggesties en hulp. Ik ben er in ieder geval een stuk wijzer van geworden!!!!
Ik laat nog wel van me horen hoe het verder gaat.
Dag!!!
Marten
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Controleer de thermostaatflapper in de luchtfilterbehuizing, of beter nog, haal die alu slang tussen uitlaat en luchtfilter helemaal weg. Niet nodig, zeker niet in Spanje. Continu hete lucht is slecht voor het mengsel en de LMM.
Haal nooit de stekker van de LMM terwijl de motor draait of de sleutel op contact staat. LMM controle, in 't Engels (van Brickboard):
Check the ground point of the AMM:
- ignition off; disconnect AMM
- connect ohmmeter between ground and terminal 1
- should be 0 ohms
- if not 0 ohms, check the ground point on the intake manifold
Check signal from AMM:
- clean off sensor connector, removing any corrosion
- start engine
- connect voltmeter between ground and back of terminal 3 on back of connector
- should read approx 2.3 volts.
- if not approx. 2.3 volts, substitute another AMM
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Rubicon schreef:Hetzelfde verhaal: de monteurs van de Volvogarage waren allemaal van de nieuwe generatie en begonnen gelijk de computer te verdenken, terwijl die dingen zowat noooit stuk gaan.
Ik heb eens een artikel gelezen over een bedrijf dat Ecu's repareert. Meer dan de helft van alle opgestuurde Ecu's bleek niets aan te mankeren.
Die dingen worden vaak vervangen terwijl er niets mis mee is.
Met de huidige uurtarieven is het vaak al goedkoper om lukraak een aantal onderdelen te vervangen dan een goede storingsanalyse te doen.
Niet leuk voor een monteur maar wel realiteit.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Wat ik in ieder geval ga doen is een LMM aanschaffen
Je weet hopelijk wel wat zo'n ding kost? :o
Zelfs bij een "goedkope"zoals bijv. FCP kost dat ding nieuw $429 (
Klik )
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Over reserves: met het (s)malle reservewiel mag je maar 80, er past net zo makkelijk een echt wiel in en dan kan je met een gerust hart doorblazen over de pÃÂage.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 15
Topics: 2
Lid sinds: May 2009
Goed idee!!! Weer zoiets waarover ik niet nagedacht zou hebben. Daar begin ik mee op het moment dat ik een lekke band heb. (Natuurlijk op de pÃage, of ergens in de binnenlanden van Spanje. ook daar kennen ze señor Murphy)