landloper schreef:De rubbers van de wielophanging van mijn 245 wil ik vervangen. Een optie is met PU-bussen. Nu vraag ik me af wat het effect daarvan is. Hoe werken ze? De rubberen variant bestaat meestal uit twee bussen die aan elkaar zitten met het rubber. De busjes draaien ten opzichte van elkaar door het rubber te vervormen. Hoe werkt dat met PU? De bussen zitten immers los in het PU.- Draait de binnenbus nu in de PU-buffer?
- Kan/moet je dit smeren?
- Hoe slijten ze?
- Wat is het effect op het rijcomfort?
Het werkt veel meer als een lager, met bijbehorend vet. Bij montage inderdaad met meegleverd vet monteren.
Het vet moet overal waar het PU metaal raakt, dus dat betekent in feite dat het op alle raakvlakken kan draaien tov elkaar.
Ze slijten naar verluid veel minder hard, ze raden aan om na 3 jaar of .... km opnieuw vet aan te brengen.
Rijcomfort verandert wel, maar het is altijd een moeilijke vergelijking.. nieuwe originele bussen zijn ook strakker dan de oude zooi die je vervangt!
Strakker weggedrag is natuurlijk waar het hier om draait (bijvoorbeeld bij reactiestangen van 700/900 (die de remkrachten opvangen), die anders erg hard slijten etc.)
Of de PU bussen het rijcomfort beïnvloeden hangt sterk af van de plaats waar je ze toepast. Bussen die belast worden tijdens remmen hebben zeker nut om voor PU te vervangen, bussen die meer met hobbels van doen hebben
kunnen bij PU mss het comfot verminderen. (maar maakt het weggedrag nog steeds strakker). Ligt er ook aan of je nog op de 240 ballonbanden aan het rijden bent of al aan polarissen zit.
Ik vind de montage vooral geweldig bij PU. Bij mijn 760 de oude bus er met een gasbrander uit branden, dan is de binnenste bus al weg.
Dan met de ijzerzaag een snee in de bus maken die nog in bijv. een draagarm zit, en die eruit tikken. Schoonmaken en de PU bus met de bankschroef er zo in. Klaar!
(soms moet je een deel van de oude bus laten zitten, heb ik nog niet meegemaakt)