Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe werken PU-bussen?
De rubbers van de wielophanging van mijn 245 wil ik vervangen. Een optie is met PU-bussen. Nu vraag ik me af wat het effect daarvan is. Hoe werken ze? De rubberen variant bestaat meestal uit twee bussen die aan elkaar zitten met het rubber. De busjes draaien ten opzichte van elkaar door het rubber te vervormen. Hoe werkt dat met PU? De bussen zitten immers los in het PU.
  • Draait de binnenbus nu in de PU-buffer?
  • Kan/moet je dit smeren?
  • Hoe slijten ze?
  • Wat is het effect op het rijcomfort?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik geloof dat de bochtesnijders niets anders willen. Maar hoe is dit voor de easyriders. Of is een combinatie van Rubber en PU dan een goed optie.
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
landloper schreef:De rubbers van de wielophanging van mijn 245 wil ik vervangen. Een optie is met PU-bussen. Nu vraag ik me af wat het effect daarvan is. Hoe werken ze? De rubberen variant bestaat meestal uit twee bussen die aan elkaar zitten met het rubber. De busjes draaien ten opzichte van elkaar door het rubber te vervormen. Hoe werkt dat met PU? De bussen zitten immers los in het PU.
  • Draait de binnenbus nu in de PU-buffer?
  • Kan/moet je dit smeren?
  • Hoe slijten ze?
  • Wat is het effect op het rijcomfort?

Het werkt veel meer als een lager, met bijbehorend vet. Bij montage inderdaad met meegleverd vet monteren.
Het vet moet overal waar het PU metaal raakt, dus dat betekent in feite dat het op alle raakvlakken kan draaien tov elkaar.
Ze slijten naar verluid veel minder hard, ze raden aan om na 3 jaar of .... km opnieuw vet aan te brengen.
Rijcomfort verandert wel, maar het is altijd een moeilijke vergelijking.. nieuwe originele bussen zijn ook strakker dan de oude zooi die je vervangt!
Strakker weggedrag is natuurlijk waar het hier om draait (bijvoorbeeld bij reactiestangen van 700/900 (die de remkrachten opvangen), die anders erg hard slijten etc.)
Of de PU bussen het rijcomfort beïnvloeden hangt sterk af van de plaats waar je ze toepast. Bussen die belast worden tijdens remmen hebben zeker nut om voor PU te vervangen, bussen die meer met hobbels van doen hebben
kunnen bij PU mss het comfot verminderen. (maar maakt het weggedrag nog steeds strakker). Ligt er ook aan of je nog op de 240 ballonbanden aan het rijden bent of al aan polarissen zit.

Ik vind de montage vooral geweldig bij PU. Bij mijn 760 de oude bus er met een gasbrander uit branden, dan is de binnenste bus al weg.
Dan met de ijzerzaag een snee in de bus maken die nog in bijv. een draagarm zit, en die eruit tikken. Schoonmaken en de PU bus met de bankschroef er zo in. Klaar!
(soms moet je een deel van de oude bus laten zitten, heb ik nog niet meegemaakt)
760 | Groen | Snel
Antwoord
Nu maak je de afweging tussen de "snel slijtende bussen" (door remmen) en "comfort bussen".
Maar het strakke rijden wordt toch ook vooral naast het remmen ook door de "sturende bussen" beinvloed. Daarmee bedoel ik de bussen die worden beinvloed door het sturen, zoals die van de voorste draagarmen?
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Nu maak je de afweging tussen de "snel slijtende bussen" (door remmen) en "comfort bussen".
Maar het strakke rijden wordt toch ook vooral naast het remmen ook door de "sturende bussen" beinvloed. Daarmee bedoel ik de bussen die worden beinvloed door het sturen, zoals die van de voorste draagarmen?

Klopt inderdaad ja, vond het al lastig genoeg een idee te geven..
Ik zou altijd voor PU gaan, maar er zijn zo veel dingen die ik zou aanpassen. Nooit met 14' rijden, dikkere stabi etc.
Als je niets anders dan PU bussen doet, weet ik niet of je er voordeel bij hebt. Het heeft altijd effect natuurlijk, maar wie weet zijn standaard bussen dan ook goed genoeg. Frisse nieuwe standaard bussen zijn natuurlijk ook al veel beter. Meestal vervangen mensen de meest gare bussen voor poly, en dan is het natuurlijk een scheve vergelijking.
760 | Groen | Snel
Antwoord
Inderdaal lastig ja.

Degene die nieuwe bussen gaat aanschaffen, moet inderdaad afwegen of hij comfort of scherp sturen en/of remmen wil. Veel bussen doen natuurlijk meerdere dingen tegelijk dus dan wordt de afweging og lastiger.
Antwoord
Bedankt alvast voor ieders antwoorden. Ik ben van de easygoing-school maar het idee dat de PU-bussen meer als een lager werken dan de rubber/gevulcaniseerde bussen spreekt me wel aan. Het lijkt me dat daardoor het comfort (wat is comfort?) niet per se verandert. Wel wordt de werking van de veren en de schokbrekers des te belangrijker: ik verwacht namelijk dat de rest van het stelsel soepeler beweegt met PU. Of zit ik er naast en zijn er ervaringen dat het geval met PU een hobbelhok wordt?

De verbindingen die met het sturen te maken hebben zullen wel een directere bediening tot gevolg hebben maar dat lijkt me niet verkeerd.

245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
tsja. de PU verbindingen bewegen soepeler, dat is een voordeel. iets stugger, maar dat hangt er erg van af.

bijvoorbeeld heb ik de torque rods in poly. toen ze er net in zaten gaf dat met terugschakelen en de bijbehorende koppelingsslip iets van trilling (heel subtiel, maar iets dat ie niet nieuw gehad zou hebben). nu met nieuwe motorsteunen+baksteun heb ik het niet meer gevoeld, weg.

niet alle bussen hoeven in poly, hangt van gebruik af.

smering moet inderdaad, maar ik heb de afgelopen 3+ jaar er niet naar omgekeken (swaybar bussen bijvoorbeeld) en alles gaat nog goed.

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Bij mij piept en kraakt het inmiddels in het vooronder, niks erger dan dat(dan maakt stug of spoepel niet meer uit), je denkt namelijk dat iedereen het kan horen.
Maar welke bussen zou je dan wel in poly doen en welke gewoon ouderwets rubber.
Gr sander
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
PU bussen zijn minder flexibel dan rubber, maar veel slijtvaster.
Bij toepassingen waar het rubber/PU alleen als een soort van glijlager werkt, heeft PU absoluut de voorkeur.
Bij toepassingen waar het rubber/PU ook een flexibiliteit moet hebben, als een soort van afgekaderde speling in een gewricht zal PU dus een harder, minder flexibel gewricht opleveren.
Netto gezien is PU bijna altijd een betere oplossing. En montage is ook fijner, omdat je met vet mag/moet werken. Bij rubber is dat uit den boze.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bussen draagarm eruit persen Marc1970 8 10.649 9 April 2016, 00:31
Laatste bericht: Jambon
  PU bussen/rubbers voor CX90? Dinges 2 4.203 1 October 2014, 08:39
Laatste bericht: Dinges
  bussen onderste draagarm 200 Jambon 2 11.859 29 July 2014, 19:22
Laatste bericht: Jambon
  Montagerichting bussen reactiearmen Arjan. 3 4.412 4 May 2014, 16:42
Laatste bericht: Arjan.
  vooras - bussen mixen peter145 7 5.708 2 December 2012, 19:08
Laatste bericht: peter145
  Vervangen grote bussen draagarm achter Kwekkel 5 7.706 1 November 2010, 20:47
Laatste bericht: Kwekkel
  Stuurbekrachtiging lijkt niet te werken daanheijn 4 3.871 30 December 2007, 17:25
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)