Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zo werkt dat (soms) met oude remslangen. Als je inderdaad de rempedaal half indrukt loopt in elk geval je reservoir niet leeg. Als je dan ook nog de nieuwe remslang alvast vult met vloeistof scheelt dat ook weer ontluchten. Wel van te voren controleren of de ontluchtingsnippel losgaat.
Maar goed, het kan ook nog wat roest of vuil op de zuiger zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Omdat het zuigertje wel makkelijk beweegt als de tegenoverliggende zuiger mee mag bewegen en niet makkelijk als de remvloeistof terug moet naar de hrc, denk ik steeds meer aan een rotte slang.
Ik zal alvast beginnen met kruipolie op de nippel en te vervangen slang.
Evt. iets warm stoken met een brandertje kan ook het losnemen bevorderen toch?
Berichten: 478
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
MartjeB schreef:Evt. iets warm stoken met een brandertje kan ook het losnemen bevorderen toch?
Ja, maar dan gaan je slangen er zeker aan. Bij mijn 760 rookte het op gegeven moment behoorlijk bij het warmstoken/in de fik steken

Heb uiteindelijk alle 4 de remleidingen van de vooras vervangen (koper)...
Een open ringsleutel is (vind ik) een must.
760 | Groen | Snel
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Nog een opvallend iets:
De rem is vast gaan zitten tijdens het rijden en de auto is geparkeerd.
Direct na parkeren zat de rem echt vast en kon de auto niet weggeduwd worden.
Enkele uren later, zijn de remmen uit zichzelf losgegaan.
Is dit een extra aanwijzing dat de slang niet ok is?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Is het remblokje aan een zijde van de klauw niet veel verder versleten? Of is de remschijf aan een zijde wat meer glazig of zelfs wat verkleurd?
Ik zou denk ik toch eerst de remklauw van de auto halen en de zuigers demonteren om te zien hoe de klauw van binnen eruit ziet.
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
blokjes waren vrij nieuw wat dikte betreft en niet scheef of afwijkend afgesleten.
Ik wil de bovenste ontluchtschroef open draaien en dan kijken of ik de vastzittende remcilinder met de hand in kan drukken.
Als dit lukt is de cilinder gangbaar en de slang de boosdoener.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
In vervolg op het euvel van "remwaarschuwingslampje wat blijft branden" las ik op een ander forum het volgende:
Heb je de remsensor uit het verdeelblokje gedraait toen je hem ontluchtte? In het remverdeelstuk, dat is het koperkleurig rechthoekige blokje waar 4 remleidingen naar de wielen lopen, zit de sensor met een draad erop. Deze moet je voor het ontluchten eruit draaien. Als je dat niet hebt gedaan moet je hem er alsnog uitdraaien, een paar keer op de remtrappen en daarna weer terug plaatsen. Als het goed is is het dan opgelost. Anders werkt er maar een remcircuit, vandaar dat je lampje brand.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat klopt voor een 140, in de 240 zit een blokje met 8 leidingen (bij LV wielarm). Met een sensor die zichzelf reset voor zover ik weet.
Hier staan wat fraaie foto's van geheel in:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ok, geldt dus niet voor een 240
Berichten: 463
Topics: 68
Lid sinds: Jun 2008
Het lampje blijft uit, maar het warmlopen blijft. (Er is ook nog niet aan gesleuteld)
Kennelijk reset die detectie zich dus inderdaad zelf.
De auto kan een eindje rijden (bijv. 20km) met weinig remmen en op een bepaald moment loopt de rem LV warm. Je voelt dit aan een trillend stuur.
Vervolgens stoppen, paar keer remmen en achteruit rijden en de boel is weer los en er kan weer 30km gereden worden zonder probleem en de rem blijft koud.
Wordt vervolgd..........