Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Relais intervalschakelaar ruitenwisser?
#1
Ik heb eens ergens gelezen dat een 240 die heeft.
Mijn intervalstand van de ruitenwisser voor doet het niet.
De rest wel.
Ik heb de motor nagekeken op de aansluitpunten van de kabels ed.
Niks gekt te zien.
Er zit een wit zekeringachtig ding onder de motor tussen een klem.
Kan dat er wat mee te maken hebben?
Of is het toch en relais kwestie
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#2
Het relais in kwestie zit ergens weggestopt ter hoogte van je pedalen. Moet je even je tapijt wat omhoog halen en ze zitten onder een zwarte kap daar weggestoken. Bij een estate heb je er daar twee zitten.

Kap moet je losmaken met een schroevendraaier.

Kan heel zeker aan dit relais liggen aangezien het daar soms nogal vochtig word.

Heb er hier eventueel wel nog ergens een werkende liggen.

Ze staan op de foto hieronder in het rode kringetje.

[Afbeelding: naamloosp.th.jpg]

Groeten

142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#3
Bill schreef:Ik heb eens ergens gelezen dat een 240 die heeft.
Mijn intervalstand van de ruitenwisser voor doet het niet.
Of is het toch en relais kwestie
ik had hetzelfde euvel; relais nat.
je kunt voor en achter trouwens ff uitwisselen om te checken of het daaraan ligt.
succes Wink
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#4
Perfect overzicht met alle relais. Smile
Ik heb het relais gevonden, althans ik denk dat het hem is.
Zat achter die ijzeren plaat waar je linker voet op rust.
Er zat er 1, ik heb een sedan.
Echter het was een groot relais met wel 5 stroomdraden er aan.
Kan me haast niet voorstellen dat die dan enkel voor de intervalschakelaar is.
Toen ik hem ontkoppelde deden de ruitenwissers het wel gewoon.
De interval (uiteraard) niet.
Klopt het dat dat wel het juiste relais is?
ZO ja, hoe kom ik aan een andere, deze is dan klaarblijkelijk defect.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#5
Bill schreef:ZO ja, hoe kom ik aan een andere, deze is dan klaarblijkelijk defect.

Onder de ijzeren plaat zit maar een relais dus dat moet hem zijn.

Je kunt het relais ook openmaken;goede kans dat je hem met de soldeerbout weer gemaakt krijgt.
Antwoord
#6
Ik geloof je gelijk dat deze het is.
Maar waarom zitten er dan zoveel draden mee verbonden als het enkel om de intervalschakelaar gaat?
Dat doet mij dan weer vermoeden dat het voor meer verbindingen bestemd is begrijp je?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#7
Er horen zelfs zes draden aan te zitten, in een stekker bij elkaar. De hele wiswasinstallatie loopt door dat relais, vandaar.
Het relais is zwart, die ik hier heb heeft nr. 1235067. 3523610 kan ook.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Yep ik ben er nu ook zeker van.
Ik ga dat ding maar eens onderzoeken / vervangen.

Bedankt allen voor de info.


21:48 Update:

Relais vervangen door een andere, en de interval werkt weer!
Mooi zo.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#9
Bij mij (in de 83-er) zaten er twee relaistjes. Eentje was volgens mij het brandstof relais, de andere inderdaad het interval relais van de ruitenwissers.
De storing die bij mij optrad: interval werkte niet, ruitenwissers bleven continu aan. Ik kon hem wel op de snelle stand zetten.
Na onderzoek van de ruitenwissermotor bleek toch het relais de boosdoener: helemaal nat en vies! Na opdrogen en schoonborstelen met de nagelborsteltje deed hij het gewoon weer :-)

Hoe het daar zo vochtig kan worden... ???
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#10
henqui schreef:Hoe het daar zo vochtig kan worden... ???

voorruit lek, ventilatieluik lek, ergens een roestgaatje? Even naar kijken Smile

Relais wel altijd met aansluiting naar beneden er in zetten, dan kan er geen water in komen. Ook weer goed in het isolatieschuim, tegen het rammelen. CV isolatie werkt goed daarvoor.

zelf heb ik er een variabel interval relais ingezet, erg handig. bij IPD zijn ze te krijgen, met een beetje zoeken ook in NL lijkt me. Ik had het gekocht via de 700v site, was een group buy georganiseerd.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Functie relais. Madman 2 103 24 September 2025, 07:56
Laatste bericht: Madman
  Overdrive relais (alternatief?) job245 2 773 17 October 2023, 11:21
Laatste bericht: Marc1970
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 1.585 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 3.733 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240
  Ruitenwisser schakelaar Ruud245 12 7.392 22 August 2020, 08:09
Laatste bericht: Grey240Polar
  Interval ruitenwisser werkt niet !!OPGELOST!! Boet 11 10.411 27 July 2020, 00:04
Laatste bericht: Boet
  relais electrische ramen lars 14 10.331 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin
  Relais dimlicht Rene68 13 15.322 3 May 2020, 21:36
Laatste bericht: Rubke08
  Relais spiegelverwarming TeunTimmermans 2 3.148 22 October 2019, 21:33
Laatste bericht: TeunTimmermans

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)