Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2006
beste Volvo liefhebbers
mijn typeplaatje kan ik niet thuis brengen en dus? het motortype ook niet
244 komt uit zwitserland met de volgende gegevens
244 GLE overdrive
identi nummer:
YV1 244842 D
2314 cc ??
en 82KW op zwitserse papieren
(De RDW heeft er 71 kw 2314cm3 van gemaakt op kenteken)
Bij de garage zei men dat dit type injektie motor maar 'even' ingebouwd is geweest toendertijd
kan iemand mij verder helpen
mvrgr
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
volgens vadis zou het om een b23e met m46 versnellingbak gaan
dit type motor is gemaakt van 1979 tot 1984 geloof ik
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 11
Topics: 4
Lid sinds: Aug 2006
Thanks
inderdaad B23E en bij nader zoeken via het binnenscherm links werd ik bevestigd
wel dus met een soort air injection erop
zo te zien
zie:
(Canadian 240 DL Series With B21A, B23E and B21F Engines )
http://www.autozone.com/az/cds/en_us/090...oPages.htm
Dan heeft de RDW zijn werk ook niet goed gedaan met 71KW
dit vind ik dus niet leuk en zal i/d pen moeten klimmen
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik vermoed dat ze de 82 Kw versie in NL niet kennen en in zo'n geval krijgt de auto een algemene typegoedkeuring.
Op de rechterzijde van deel 1 kun je dat als het goed is zien.
Als ik me goed herinner staat daar dan bij bijzonderheden Basis:EEGK-9999
Berichten: 575
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2005
De B23E kwam inderdaad in '79, met 140 pk in de 242 GT en 244 GLT. Vanaf eind '80 met 136 pk in de 244/240 GLE en in '84/'85 met 131 pk in de GLE en GLI.
Vermogen zo rond de 100 kw. dus. De mijne is een ex-Duitser en op het kentekenbewijs heeft de RDW gezet: 2.316 cc. en 100 kw. Dat klopt dus. 2.314 cc. lijkt me vreemd. 82 kw. is 115 pk; dat zou passen bij een B23a met carburateur, of het gaat hier om een soort "schone" versie met injectie.........
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)