Topics: 21
Ik ben van plan om een 164 op lpg aan te schaffen!
Vind het een mooie wagen,echter de 264 staat ook op mijn lijstje.
Wie kan mij info geven wat de voordelen zijn of nadelen van deze beautty's.
verbruik op gas ,enzz.
Topics: 31
Over de 164 kan ik je niet zoveel vertellen, over de 264 net wat meer. Althans over z'n motor dan.
in de 264 heeft men 2 motoren gehad de B27 tot (ik denk) '79 daarna de verbeterde versie de B28.
Dit zijn de zogenaamde PRV motoren. Ze zijn iets minder betrouwbaar dan de viercilinders maar onderdelen zijn nog goed te verkrijgen ook bij de medeconstructeurs van de motor.
Vooral onder de motorkap is er weinig ruimte om te sleutelen maar verder een fijne motor. Hij heeft niet extreem veel power maar is verder wel een soepel lopende motor die gewoon net iets meer aandacht vergt dan bv de viercilinder.
Er zijn verder nooit veel van geleverd hier in europa (hij is niet de meest zuinige) en er is dus weinig professionele kennis te vinden (maar wie zoekt die vind) zo heeft mijn dealer bv niemand meer in huis die echt kennis heeft van de PRV-blokken.
LPG is normaal geen probleem maar dan zou ik toch eerder gaan voor een viercilinder aangezien deze volgens mij net wat meer kunnen hebben en er veel meer kennis over aanwezig is.
Ik ben zelf momenteel bezig met de revisie van een B28, het is dat ik m'n auto origineel wil houden maar anders was het een viercilinder geworden.
245 GL => B230F aka De Rooie
Topics: 163
Ik kan er niet heel veel meer aan toevoegen dan simplicity al heeft gemeld. Wat carrosserie betreft zijn het altijd dezelfde punten:
Kijk heel goed naar de vloeren, vooral links en rechtsvoor langs de carrosserieranden, de dwarsbalkjes, verder het midden van de achtervloeren, de aanhechtingen van de draaipunten van de wieldraagarmen achter, de binnenschermen voor en achter, de wielranden achter, het plaatwerk om de scharnieren van de motorklep, de dorpels, de randen om de voorruit en de reservewielbakken..
Daarnaast vond ik nog onderstaande info in de spelonken van mijn afbeeldingen.
[img width=429 height=600]http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/plaatjes%20van%20ander%20volvos/aankoop164.jpg?t=1223322625[/img]
grrrrr....
Er zit een automatische verkleinfuncitie op het forum dus je kunt het waarschijnlijk niet lezen.
klik hier voor een groot formaat.
Topics: 15
Even nog tav het verbruik..
Na heel veel optimalisatie, een 123-ignition in plaats van de nogal variabele mechanische onsteking en nog wat gefroebel was ik in staat
om met de 164 bijna 1:6 op gas te rijden zonder regelmatig allerlei slangen weer vast te moeten drukken, > 1:6.2 is standaard kaboem ..
Op benzine zal het verbruik ongeveer hetzelfde zijn, zonder dat je gaat racen, waar de auto zich ook niet zo voor leent ..
Ik heb een 164E dus de B30E met inmiddels een dubbele omvl verdamper en een automaat, mogelijk dat de handbak een fractie zuiniger is.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Wat bedoel je met:
om met de 164 bijna 1:6 op gas te rijden zonder regelmatig allerlei slangen weer vast te moeten drukken, > 1:6.2 is standaard kaboem ..
1 op 6,2 reeds ik met mijn 245Turbo 1983,benzine.
Wat rijd een 264 op lpg trouwens?
En is 1 op 6,2 niet netjes,teminste als ik globaal lees wat een 200 serie op gas rijd?
En hoe rijd een 164er ?
Ja veel vragen ,maar goed het autooje is an ook 34 jaar oud.
Topics: 84
Een 144 met carb rijdt makkelijk 1:8, knalt nooit uit elkaar en geeft denk ik dezelfde rijervaring als de 164 (op de zescilinder motor en de stuurbekrachtiging na).
Dus: een hoop herrie van banden, wind en mechaniek, en een hoop gevoel. Voor een 164 zou ik trouwens een oudere nemen, met carburateurs, opliggende deurklinken en knikbumper. Overdrive zou ook hoog op de verlanglijst staan. En een cilinderkop met harde klepzeteltjes.
Bij de 264 denk ik meer aan luxe, het grote zoeven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 15
cooper schreef:Wat bedoel je met:
1 op 6,2 reeds ik met mijn 245Turbo 1983,benzine.
Wat rijd een 264 op lpg trouwens?
En is 1 op 6,2 niet netjes,teminste als ik globaal lees wat een 200 serie op gas rijd?
En hoe rijd een 164er ?
Ja veel vragen ,maar goed het autooje is an ook 34 jaar oud.
Kaboem is een lpg backfire, vaak mede veroorzaakt door te schraal lopen ..
In korte lijnen is een 164 gewoon een zuipschuit, t rijdt niet onaardig, is (voor een auto uit die tijd) best vlot, helt behoorlijk over en
is vanwege z'n brakke maar oh zo voorspelbare wegligging wel plezierig te rijden ..
Buiten provinciale 80 km wegen komen is zonder overdrive of een alternatieve automaat niet alles, radio moet dan wel erg hard
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Ja ik zie wel dat je zo'n 164 wel degelijk goed moet nakijken voordat je hem aanschaf.
Hoe zit dat met de Amazone op gas,zie op ons forum dat deze volvo niet beschreven staat.
Is daar een ander forum voor of?
Topics: 42
Topics: 163
cooper schreef:Ja ik zie wel dat je zo'n 164 wel degelijk goed moet nakijken voordat je hem aanschaf.
Hoe zit dat met de Amazone op gas,zie op ons forum dat deze volvo niet beschreven staat.
Is daar een ander forum voor of? Ik denk dat, ongeacht je nu voor een 264 of 164 gaat, je goed zal moeten kijk of ze in goede staat verkeren. Ze zitten beide in de zelfde prijsklasse, dus bij koopjes moet je bedacht zijn op addertjes onder het gras. (lees: roest onder de verf)
Wat aandachtspunten kun je de eerder genoemde punten aanhouden die hierboven genoemd staan. De carrosserie is niet "gerevolutioneerd"; de volvo's evolutioneerde die tijd heel langzaam, en hebben vrijwel dezelfde aandachtspunten. Qua techniek is de 164 eenvoudiger, wellicht ook betrouwbaarder?, dan een 264.
|