Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo voor houtgasauto met B230F?
#11
Uit brainstormsessies volgt altijd wel iets ;D Dat is het mooie d'r van.

Ik heb idd een carb. op het blok zitten,... en standaard geen elektronische ontsteking zoals jij dus hebt. Dankzij Velleman dat nu wel dus. Mijn verbruik is (mede) hierdoor zo'n 20% gezakt,.... Vandaar mijn eerdere opmerking Wink

[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#12
Fijn om te horen John !!

Die Jelmar is nog niet zo gek als hij eruit ziet ;D ;D hahahahaha
Antwoord
#13
Naast de standaard 2.4 LH Jetronic is een TZ-28H electronische ontsteking van een ouder model 240 of 244 gemonteerd, voor houtgas. Beide ontstekingen hebben de bobine en het hoogspanningsdeel van de verdeler gemeen. Ik verwacht niet dat Velleman daar nog iets aan kan verbeteren.

Nu we toch aan het brainstormen zijn:
Misschien de massa elektrode van de bougie's wat wegslijpen, zodat de vonk minder afgeschermd wordt?? Het gas brandt erg langzaam. 35 graden vervroegen is noodzakelijk. Het gas is echter zeer klopvast. Je zou eigenlijk meerdere bougies moeten kunnen plaatsen.....

Jelmar,
wij mafkezen liggen elkaar wel......
Antwoord
#14
Nog iets om over na te denken:

Het houtgas brandt langzaam. Boven de 3500 o/min kan het vlamfront de zuiger niet meer bijhouden. Wat nu als de bougie langer zou zijn en verder in de verbrandingskamer ontsteekt? Vooropgesteld dat de kleppen er nog langs kunnen. Je ontsteekt dan midden in het gecomprimeerde mengsel ipv aan de rand. Ik kan me voorstellen dat de bougie dit thermisch gezien niet zo leuk vindt. Maar misschien dat een andere warmtegraad verkoeling kan brengen.

Tuners zullen bij het lezen van mijn gedachtenspinsel misschien wit wegtrekken of onwel worden, maar we hebben het niet over een hoog opgeladen motor. Integendeel. Ook high speed knock kan eenvoudigweg niet optreden. Houtgas heeft een oktaangetal van meer dan 108, zo wordt beweerd.
Antwoord
#15
Wellicht dat Bozzzma iets kan bedenken. Leuk studie object lijkt mij zo!

Kijk anders eens op http://www.bs-autotune.nl
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#16
kan toch echt niet hoor die avater van je :o >Sad >Sad meneer cvt240turbo ;D
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#17
vooral die glimmende 242 Wink doet het goed.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.981 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.652 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.798 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  Ombouw b230f naar b230fk. Marco4370 14 31.067 14 November 2015, 18:09
Laatste bericht: Marco4370
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.438 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.224 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.452 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)