Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Turbo voor houtgasauto met B230F?
Elders op dit forum staat al een topic over mijn recente project:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4668.0

De bouw is prima verlopen en een aantal nadelen van het rijden op houtgas zijn verholpen. De zware installatie, volumeuze brandstof, samen met laag vermogen zijn echter gebleven. Verhogen van vermogen kan echter alles grotendeels oplossen. Het hoeft geen racewagen te worden, maar een pk of 65-75 is wenselijk. Nu zijn er maar een 40 gebleven. Komt door het gas dat een 35% lagere energie-inhoud heeft, lagere vullingsgraad door het motorvacuum dat "trek" door de installatie haalt en de beperking van het maximale toerental.

Ik denk daarbij aan toevoeging van een turbo. Is het mogelijk een standaard B230F te voorzien van een turbo? Uitlaatspruitstuk zal zo passen aan de kop, denk ik. Maar hoe zit het met olie aan- en afvoer? Compressieverhouding wil ik laten voor wat ie is, want houtgas kan 15:1 aan zonder te pingelen. Voor het incidenteel rijden op benzine misschien de waste gate wat verstellen? Of regelt de pingelsensor van de LH-Jetronic 2.4 dat wel? Overigens heeft het houtgas een eigen ontsteking (TZ-28-H) en zijn de computers dan geheel uitgeschakeld. Er kan dus niets in de war raken.
Wel is het zeker noodzakelijk andere schoepenwielen te monteren, want toerentallen boven 3500 zijn niet mogelijk door het trager brandende gas. Trekkracht tussen 2000 en 3000 toeren is gevraagd.

Wie weet of het kan? Zoja, wie heeft er delen voor mij? En wie/welk bedrijf kan de turbo dimensioneren en ombouwen?

Groet,
DJ

Antwoord
het toevoegen van een turbo is goed mogelijk, op turbobricks is het vaak te zien.
olie afvoer kun je de standaard locatie op de B230F voor uitboren (wel even carterpan er af om de spanen weg te halen) of een carterpan nemen en daar een retour op lassen. Let wel op met dat laatste, de oliepan is (soms?) dubbelwandig, 2 lagen over elkaar heen diepgetrokken (de volvo carterpan die ik gelast had was dat, en dat was erg lastig lassen omdat de olie resten tussen de lagen ging koken/branden). Gezien het prachtige laswerk aan de houtgas-installatie neem ik aan dat dat geen probleem is ;D.
olie aanvoer is van diverse plekken te halen. aan de voorkant van het blok zit een stopje van 1/4" (richting waterpomp) of de oliedruksensor (M14x1.5 als ik me goed herinner) is ook een goede locatie.

Ik zou computers nemen van een 940 turbo (bij voorkeur de wit-label versies, dat zijn de betere). Dan voor benzine ook de bijpassende injectoren (van de 940 turbo zelf met de voorweerstanden of die van een 850 t5 nemen, die laatste hebben als voordeel dat ze niet de voorweerstanden nodig hebben dus minder bedrading gedoe).

qua turbo zou ik kijken naar de kleinere series die volvo gemonteerd heeft. mitsu 13C, garrett T25, of een andere kleinere turbo. veel mogelijkheden!

Heb je al een oliekoeler?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Een supercharger is misschien ook een optie werkt over het hele toerengebied. Ik heb echter geen ideeof die voor jouw motor te krijgen/aantepassen zijn. Echt een superproject!!
Antwoord
Je kan het beste een turbo monteren van een s80 T6 (twin turbo), of iets in die richting.
Ik denk zelfs dat een K03 turbo ook nog wel wat zou kunnen zijn voor jouw setup, maar dan zit je alweer vast aan een spruitstuk op maat, wat aangezien jou laskunsten geen groot probleem zou moeten zijn. Wink

een kleine compressor is ook een mogelijkheid, in de richting van een kleine eaton, of zelfs een G-Lader.
De kleine variant van een G-lader, dus de 40mm variant zou denk ik een hele mooie zijn voor jouw motor !!
En aangezien je geen hoge toerentallen gaat draaien, en dus ook geen belachelijk hoge druk, zou zoiets perfect aansluiten op jouw wensen.

Maargoed, bedenk ook eens wat je budget voor het project is..

Ik heb nog wel een aantal spullen die je evt. zou kunnen gebruiken.
Dingen als uitlaatspruitstukken, turbo's, olieleidingen, carterpannen met retouraansluitingen heb ik hier allemaal liggen. Wink

Voor meer info kun je me altijd even een mail sturen; jelmar -apenstaart- tiscali -punt- nl

Antwoord
Heb op turbobricks ook een balletje opgegooid. Turbo wordt afgeraden vanwege lekkage van de keerringen door het vacuum. Mij staat iets bij dat G-laders geen backfire kunnen hebben, klopt dat?

Een ander opperde om met een T nokkenas te beginnen. Voor betere vulling bij lage toerentallen. Kunnen jullie dit beamen? Makkelijk en betaalbaar aan te komen, zo'n nokkenas?
Antwoord
Neem even contact op met Jelmar.

Hij weet het en bijna alles voor jouw aanpassingen heeft hij wel liggen of kan het voor je bemachtigen.
Antwoord
Jelmar,

De T-nokkenas is gemonteerd. Een verbetering. Geen hele grote, maar weer een plusje erbij. Topsnelheid van 120 naar 125. Is genoeg. Waar hij eerder tegen hellingen met tegenwind terugviel, bijt de motor nu door en accelereert zelfs. En daar ben ik blij mee.
Lijkt wel iets meer voorontsteking te prefereren en het stationair toerental (op houtgas) is lager. Volgens de meters trekt de nokkenas een hoger vacuum in het systeem. En daar was het om begonnen.

Toerenteller is ingebouwd en werkt ook.

Nogmaals dank,
John
Antwoord
Een betere/ krachtigere vonk zou ook tot een verbetering moeten lijden zou je denken, toch?

Je zou dan voor een Velleman K2543 kit kunnen gaan, werkt uitstekend (bij mij tenminste).

Enne erg interessant project! Big Grin
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Zeker, maar wat doet dat Velleman kitje beter/anders dan de huidige electronische ontsteking?
Antwoord
Dutch John schreef:Zeker, maar wat doet dat Velleman kitje beter/anders dan de huidige electronische ontsteking?

bij de huidige ontsteking van een B230F zal dat kitje niets doen, de B230F heeft al geen contactpunten meer. jij hebt een andere ontsteking er in maar ik neem aan geen contactpunten?

wat voor betere ontsteking zou kunnen is een zogenaamde MSD box. Multiple Spark (capacitive)Discharge, oftewel meerdere krachtige vonken per verbranding. ik heb het er op zitten, werkt goed, helpt bij het starten met ethanol, en mijn verbruik is ook best netjes.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.983 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.654 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.799 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  Ombouw b230f naar b230fk. Marco4370 14 31.079 14 November 2015, 18:09
Laatste bericht: Marco4370
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.439 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.227 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.456 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)