Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tandwielen poetsen in achteruit? 1ste versn. ook lastig...
#1
Hallo,

Sinds vanochtend heb ik met de 142 (200dkm.) een beetje problemen om hem in de achteruit te zetten. Je hoort dat er van alles nog erg hard draait, en de versnellingspook doordrukken maakt best wat lawaai + lichte rookvorming. Tevens gaat het schakelen naar de andere versnelling ook ineens minder. Met name vanuit stilstand in de 1.

Iemand een idee wat dit kan zijn?


www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#2
Lekker verhaaltje. Koppeling komt niet vrij, je kan proberen de koppelingskabel wat strakker te zetten.

Inspecteer de buitenkabel ook eens, en bij de ontkoppelarm, en hoe het aan het pedaal vastzit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
zal ik proberen. Echter, hij heeft dit probleem niet altijd. Dus als het de kabel zou zijn, zou ik dit probleem dan niet altijd moeten hebben? En waarom gaat hij wel (redelijk) goed in de 1,2,3 en 4 maar niet in de achteruit?


www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#4
Achteruit is niet gesynchroniseerd en kraakt altijd al bij het minste of geringste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
marc, bedankt. Heb vandaag de kabel strakker aangedraaid (!) en hij komt weer helemaal vrij. Super!
www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#6
Heb je bovenin nog wel genoeg speling overgelaten?
Antwoord
#7
ik denk het? :Smile ;D


www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#8
Het eerste stukje van je pedaal moet je met je vinger in kunnen drukken.
Dit is om te voorkomen dat de kabel te stark staat en je dus continu met een slippende koppeling rondrijd
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
ik heb mijn koppelingskabel ook laten bijstellen, het baatte iets maar niet genoeg.
nu moet ik de hele mikmak vervangen. kilometerstand 193dkm.
lijkt mij een logische slijtage; ik rijd weinig lange afstanden.
ik heb dus prijzen opgevraagd -platen en drukgroep- en er zit nogal verschil in.
bij dealer 630 euro, bij unigar (merk Sachs) 540 euro incl montage en btw (blijft veel geld natuurlijk) Sad

wat is jullie ervaring met koppeling vervangen?
Volvo 240 1993 b200f 275.000km
Lomp maar lekker.
Antwoord
#10
Toevallig gister een prijsopgaaf bij Estate Services gevraagd:

Rij een een tijd rond met veel geknars / geluid van kiezelstenen
Nu 440.000km en iig de laatste 270.000km niet vervangen

- Koppelingsplaat
- Drukgroep
- Druklager
- Toplager
- Hoofdkeerring

€340 all-in
Leen auto €15 per dag
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen 1ste en 2 de versnelling meer M46 met overdrive JZW 4 240 6 August 2025, 21:03
Laatste bericht: JZW
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 4.214 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  De achteruit versnelling van een 2.3i 1993 240 polar KennOne 1 3.633 17 June 2016, 11:13
Laatste bericht: Marc1970
  Ring achteruit defect ddriel 2 3.345 27 June 2015, 11:43
Laatste bericht: ddriel
  Metaal van rubberdemper versn.pook (244DL'81 B23met 4Bak) raakt tunnel JoostR 3 2.971 6 December 2010, 22:36
Laatste bericht: Black Moose
  AW71 met geluid (tandjes-poetsen) BartJu 9 5.179 23 November 2010, 09:41
Laatste bericht: BartJu
  achteruit automaat werkt niet bij warme motor henqui 6 7.187 31 October 2010, 15:59
Laatste bericht: aRjen.T
  [245 1980] achteruit defect en overdrive werkt nog maar af en toe. MartjeB 17 12.706 8 June 2010, 19:19
Laatste bericht: MartjeB
  Geluidsoverlast bij inschakelen achteruit Sid 6 4.803 14 December 2009, 12:44
Laatste bericht: nick740
  Welke bak is dit ?? (940 / achteruit rechtsachter) 740t16v 3 2.902 11 July 2007, 14:50
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)