Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ik denk dat ik mn dynamo ook maar vervang. Ik meet pieken af en toe die echt heel vaag zijn. Daarnaast geeft ie maar iets van 12,7V (in megasquirt) aan max bij t stoplicht stationair.
wat kost een nieuwe? (dus geen revisie want dat heb ik al eens met mn ama gehad. Dat was niks) minimaal 65Ah dynamo heb ik iig nodig, eigenlijk meer als ik later een el. fan erop zet.
Trouwens; past die van een 740/940 niet? En is ie niet passend te maken anders met niet al te veel gedoe?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
hier bij Fa.Wilkes in Amsterdam, rond de â¬120,- ex.( maar zonder bonnetje incl ;D)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Hm, da's nog altijd behoorlijk meer dan een sleepring, koolborstels en een paar lagertjes.
Ervan uit gaande dat de rest ok is.
Maar ja, je hoeft niet uit te vinden hoe bv een sleepring vervangen moet worden...
Geeft vaak toch wel weer een goed gevoel dat weer iets gelukt is.
Berichten: 7
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2008
Afgelopen nacht van Den Haag naar Amstelveen bij het brugrestaurent stil komen te staan met een lege accu.. Dynamo doet zijn werk niet meer.
Wegenwacht laten komen (waren er met 10 minuten) en die hebben de accu bijgeladen zodat ik mijn rit naar amstelveen kon vervolgen, volgdens de WW was de dynamo inderdaad overleden.
Alleen.. wat is overleden? Denk zelf toch aan de koolborstels of gelijkrichter alleen hoe haal je die er zelf uit? Kan het zo niet echt ontdekken.
Het is een b21a blok, wat voor dynamo is dat dan? Heeft iemand fotootjes van hoe los te halen en wat precies?
Ligt een brugcel/koolborstels standaard bij de volvo garage toevallig? Heb de auto nodig.. ben aan het klussen in mijn nieuwe huis en dan kun je wel een 'vrachtwagen' gebruiken! ;D
Van de week overigens in Hendrik Ido Ambacht nog een 'collega' 245 uit '79 rijder geholpen die met een lege accu stond, misschien hebben ze elkaar aangestoken? virusje? (bruine rode 245 die vroeger geel was en uit 79 dus met vierkante koplampen en b200 blok, lag eerst een b21a in, hij heet Marcel, man met baard)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
peaky schreef:Alleen.. wat is overleden? Denk zelf toch aan de koolborstels of gelijkrichter alleen hoe haal je die er zelf uit? Kan het zo niet echt ontdekken.
Het is een b21a blok
Negen van de tien keer is niet de dynamo defect maar zijn gewoon de koolborstels versleten.
Spanningsregelaar vernieuwen is het eerste wat je moet doen als de accu niet bijlaadt. Heel vaak ben je dan van je problemen verlost.
Vervangen is simpel achter op de dynamo 2 schroefjes losdraaien met een vuistschroevedraaiertje en je kantelt de spanningsregelaar er zo uit.
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
En die behoren gewoon bij elke volvodealer in het magazijn te liggen, Maar je maakt ook een goede kans bij elke andere automaterialenzaak. i.e. Brezan en zo.
Ik heb zelfs op vakantie al eens een keer eentje bij een tankstation gescoord. (
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 7
Topics: 0
Lid sinds: Mar 2008
OK, thanks!
Ga ik die morgenochtend scoren en zelf erin proberen te bakken.

Zo te zien zitten de borstels aan de regualtor vast? Zag iets op een foto op de eerste pagina.
Net heel ff snel gekeken (in mijn nette kleren dus echt snel dus) en kon zo snel niet zien waar de schroeven precies zitten, moet morgen maar ff met een spiegeltje kijken ofzo.