Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
Heb nu wel een IC. (van Bossie), maar ook nog een aantal vragen en nog niet het zelfvertrouwen.
1:het slangetje op de buis NA de IC. waar moet deze naar toe? (wastegate of actuator)
2:Oliekoeler moet verplaatst worden lijkt me, komt daar een nieuwe steun voor?
3:Moet de windtunnel weer geplaatst worden? want de hele handel schuift op naar achter.
4:ik lees (topic eric vermeer) dat je de druk niet hoeft te wijzigen, maar heb ook gelezen dat dit wel nodig was.
5:Voor zover mij bekend:Koelwater aftappen-Waterslangen inkorten-Slang van pers-zijde turbo losnemen
en het andere eind van de (mooie (TURBO)-bocht) en deze ook losnemen -andere bocht en slang met buis monteren
radiateur uitnemen -brackets omwisselen-IC. plaatsen en verder aansluiten- koelwater-gebeuren weer aansluiten
en weer afvullen (kachelkraan open???).
U ziet het mensen,genoeg vragen
Wie kan/wil mij hiermee helpen met foto"s (is voor mij makkelijker,heb geen documentatie )
Ik lees verschillende verhalen, en zie daardoor door de bomen het bos niet meer.
Erik.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
1: het slangetje komt op de wastegate en het origineel moet je dan afpluggen
(vraag 4 door deze aansluiting blijft de druk onveranderd anders moet je wel de wastegate verstellen)
2:onderste beugel 180graden draaien en de bovenste is inderdaad anders deze moet je een andere monteren
3:origineel krijg je een compleet nieuwe windtunnel maar de originele kun je ook korter maken
4: zie vraag 1
5:kachelkraan open idd
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 22
Topics: 3
Lid sinds: Jul 2007
Op Turbobricks.com staat een stappenplan, had je die al gezien?
# How to add an intercooler to a B21FT ("articles" afdeling):
http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0002
Samen met het relaas van Saint op deze site (sticky) moet je een end kunnen komen.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
Jelmar schreef:eric vermeer schreef:1: het slangetje komt op de wastegate en het origineel moet je dan afpluggen
(vraag 4 door deze aansluiting blijft de druk onveranderd anders moet je wel de wastegate verstellen)
Ik zou het slangetje maar gewoon tussen compressorhuis en wastegate laten zitten, en de aansluiting op de buis NA de IC afpluggen 
waarom? als je het slangetje laat zitten wordt de druk NA de intercooler lager terwijl je volgens mij dezelfde turbodruk op het inlaatspruitstuk wilt hebben lijkt mij als voorheen
anders merk je volgens mij weinig vermogens winst of je moet dan je wastegate verstellen
maar origineel moet je het doen zoals ik zei, maarja meningen verschillen :
Volvo S70R B5234T4 M59
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
eric vermeer schreef:1: het slangetje komt op de wastegate en het origineel moet je dan afpluggen
(vraag 4 door deze aansluiting blijft de druk onveranderd anders moet je wel de wastegate verstellen)
2:onderste beugel 180graden draaien en de bovenste is inderdaad anders deze moet je een andere monteren
3:origineel krijg je een compleet nieuwe windtunnel maar de originele kun je ook korter maken
4: zie vraag 1
5:kachelkraan open idd
de wastegate is toch dat drukdoosje ONDER de turbo ,dus gaat daar de slang op van de pijp na de IC.?
en het draadgat in het compressorhuis wordt afgedicht.
De bovenste beugel wordt een andere gemonteerd zeg je (eric) heb je daar misschien een foto van???
Kan ik de oude ook weer gebruiken met aanpassing?
Weet je wat het is?, ik heb nog geen documentatie(haynes,vraagbaak enz.) en voor mij is het makkelijker
als ik iets op foto's voor me zie.
Had ook al op turbobrick's gekeken (mikoyan),maar werkt een 21et met IC. hetzelfde als amerikaanse 21ft met IC.
Groet Erik
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Hoi Erikhans, ik heb je eea aan documentatie toegestuurd, dat moet het verder verhelderen. MAar over je vragen:
ik had het slangetje eerst ook na de intercooler gemonteerd (origineel), maar Jelmar's uitleg heeft me doen besluiten 't toch weer om te bouwen naar de niet-intercooler manier, dwz: gelijk de druk in je turbo meten. Voordeel hiervan is dat de wastegate sneller terugkoppeling krijgt over de hoogte van de druk en dus sneller kan reageren.
De wastegate is een klep aan het einde van je turbo die open gaat bij te hoge druk. Deze wordt aangestuurd door dat stangetje en de drukdoos die onder de turbo hangt. Je kunt je turbodruk afregelen door dat stangetje in/uit te draaien waarmee de wastegate dus vroeger of later opent. Als je de intercooler monteert en de slang niet verandert, zul je zien dat je turbometer een iets lagere druk aangeeft. Dan kun je het stangetje een paar slagen inkorten, waardoor de wastegate later opent en er dus meer druk wordt opgebouwd. Zorg ervoor dat je de druk niet verder opvoert dan de grens geel/rood op je turbometer (origineel ongeveer 2/3e geel).
De bovenste beugel van je oliekoeler moet je verzagen, omdat deze tegen je intercooler(pijp) aanzit. Dit gold bij mij ook voor de beschermbeugel die over de K-Jet zit.
Verder spreekt de klus redelijk voor zich als je eenmaal bezig bent.
Zorg er wel voor dat je de verlengde beugels van de ophanging intercooler/radiateur hebt (2 boven en 2 onder).
Heb je ook een groot 'kruis' gekregen en een hardere flexibele alupijp? Die zet je nl. in de rubber balg en slang van de k-jet: als je die niet monteert schijnt het mogelijk te zijn dat die balg inklapt door de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
Allereerst dank voor de verhelderende reactie's.
Ik heb geen kruis voor de K-jet ontvangen, maar zuigt de motor meer lucht aan met IC. dan zonder?
De hoeveelheid lucht wordt toch bepaald door de ingestelde laaddruk? (of denk ik te simpel)
Ik ben eigenlijk niet van plan om met veel hogere drukken te gaan rijden.
De 4 bracket's heb ik ook ontvangen
Ik ga het een en ander bekijken en als ik zover ben, dan meld ik me (of eerder)
PS. Waarschijnlijk ten overvloede, NIEUWE IC.-set voor een dikke prijs op MP.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
ja je moet wel weten wat je aan het doen bent
ik zeg altijd maar als je er geen verstand van hebt dan kun je het beter goed navragen of aan andere overlaten
maar er zijn idd veel mensen die zomaar wat expirimenteren
Volvo S70R B5234T4 M59