Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Intercooler inbouwen?
Heb nu wel een IC. (van Bossie), maar ook nog een aantal vragen en nog niet het zelfvertrouwen.

1:het slangetje op de buis NA de IC. waar moet deze naar toe? (wastegate of actuator)

2:Oliekoeler moet verplaatst worden lijkt me, komt daar een nieuwe steun voor?

3:Moet de windtunnel weer geplaatst worden? want de hele handel schuift op naar achter.

4:ik lees (topic eric vermeer) dat je de druk niet hoeft te wijzigen, maar heb ook gelezen dat dit wel nodig was.

5:Voor zover mij bekend:Koelwater aftappen-Waterslangen inkorten-Slang van pers-zijde turbo losnemen

en het andere eind van de (mooie (TURBO)-bocht) en deze ook losnemen -andere bocht en slang met buis monteren

radiateur uitnemen -brackets omwisselen-IC. plaatsen en verder aansluiten- koelwater-gebeuren weer aansluiten

en weer afvullen (kachelkraan open???).

U ziet het mensen,genoeg vragen

Wie kan/wil mij hiermee helpen met foto"s (is voor mij makkelijker,heb geen documentatie )

Ik lees verschillende verhalen, en zie daardoor door de bomen het bos niet meer.

Erik.

Antwoord
1: het slangetje komt op de wastegate en het origineel moet je dan afpluggen
(vraag 4 door deze aansluiting blijft de druk onveranderd anders moet je wel de wastegate verstellen)

2:onderste beugel 180graden draaien en de bovenste is inderdaad anders deze moet je een andere monteren

3:origineel krijg je een compleet nieuwe windtunnel maar de originele kun je ook korter maken

4: zie vraag 1

5:kachelkraan open idd
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
eric vermeer schreef:1: het slangetje komt op de wastegate en het origineel moet je dan afpluggen
(vraag 4 door deze aansluiting blijft de druk onveranderd anders moet je wel de wastegate verstellen)

Ik zou het slangetje maar gewoon tussen compressorhuis en wastegate laten zitten, en de aansluiting op de buis NA de IC afpluggen Wink

Antwoord
Op Turbobricks.com staat een stappenplan, had je die al gezien?

# How to add an intercooler to a B21FT ("articles" afdeling):

http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0002

Samen met het relaas van Saint op deze site (sticky) moet je een end kunnen komen.
Antwoord
Jelmar schreef:
eric vermeer schreef:1: het slangetje komt op de wastegate en het origineel moet je dan afpluggen

Ik zou het slangetje maar gewoon tussen compressorhuis en wastegate laten zitten, en de aansluiting op de buis NA de IC afpluggen Wink

waarom? als je het slangetje laat zitten wordt de druk NA de intercooler lager terwijl je volgens mij dezelfde turbodruk op het inlaatspruitstuk wilt hebben lijkt mij als voorheen
anders merk je volgens mij weinig vermogens winst of je moet dan je wastegate verstellen
maar origineel moet je het doen zoals ik zei, maarja meningen verschillen :Smile
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord

2:onderste beugel 180graden draaien en de bovenste is inderdaad anders deze moet je een andere monteren

3:origineel krijg je een compleet nieuwe windtunnel maar de originele kun je ook korter maken

4: zie vraag 1

5:kachelkraan open idd

de wastegate is toch dat drukdoosje ONDER de turbo ,dus gaat daar de slang op van de pijp na de IC.?
en het draadgat in het compressorhuis wordt afgedicht.

De bovenste beugel wordt een andere gemonteerd zeg je (eric) heb je daar misschien een foto van???
Kan ik de oude ook weer gebruiken met aanpassing?

Weet je wat het is?, ik heb nog geen documentatie(haynes,vraagbaak enz.) en voor mij is het makkelijker
als ik iets op foto's voor me zie.

Had ook al op turbobrick's gekeken (mikoyan),maar werkt een 21et met IC. hetzelfde als amerikaanse 21ft met IC.

Groet Erik
Antwoord
Hoi Erikhans, ik heb je eea aan documentatie toegestuurd, dat moet het verder verhelderen. MAar over je vragen:

ik had het slangetje eerst ook na de intercooler gemonteerd (origineel), maar Jelmar's uitleg heeft me doen besluiten 't toch weer om te bouwen naar de niet-intercooler manier, dwz: gelijk de druk in je turbo meten. Voordeel hiervan is dat de wastegate sneller terugkoppeling krijgt over de hoogte van de druk en dus sneller kan reageren.

De wastegate is een klep aan het einde van je turbo die open gaat bij te hoge druk. Deze wordt aangestuurd door dat stangetje en de drukdoos die onder de turbo hangt. Je kunt je turbodruk afregelen door dat stangetje in/uit te draaien waarmee de wastegate dus vroeger of later opent. Als je de intercooler monteert en de slang niet verandert, zul je zien dat je turbometer een iets lagere druk aangeeft. Dan kun je het stangetje een paar slagen inkorten, waardoor de wastegate later opent en er dus meer druk wordt opgebouwd. Zorg ervoor dat je de druk niet verder opvoert dan de grens geel/rood op je turbometer (origineel ongeveer 2/3e geel).

De bovenste beugel van je oliekoeler moet je verzagen, omdat deze tegen je intercooler(pijp) aanzit. Dit gold bij mij ook voor de beschermbeugel die over de K-Jet zit.

Verder spreekt de klus redelijk voor zich als je eenmaal bezig bent.

Zorg er wel voor dat je de verlengde beugels van de ophanging intercooler/radiateur hebt (2 boven en 2 onder).

Heb je ook een groot 'kruis' gekregen en een hardere flexibele alupijp? Die zet je nl. in de rubber balg en slang van de k-jet: als je die niet monteert schijnt het mogelijk te zijn dat die balg inklapt door de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Allereerst dank voor de verhelderende reactie's.
Ik heb geen kruis voor de K-jet ontvangen, maar zuigt de motor meer lucht aan met IC. dan zonder?
De hoeveelheid lucht wordt toch bepaald door de ingestelde laaddruk? (of denk ik te simpel)
Ik ben eigenlijk niet van plan om met veel hogere drukken te gaan rijden.

De 4 bracket's heb ik ook ontvangen

Ik ga het een en ander bekijken en als ik zover ben, dan meld ik me (of eerder) Wink

PS. Waarschijnlijk ten overvloede, NIEUWE IC.-set voor een dikke prijs op MP.
Antwoord
Waarom ik ook 'eigenwijs' ben en mensen adviseer het slangetje van de wastegate actuator op het compressorhuis te houden, is puur om het feit dat sommige mensen de meeste rare creaties maken.

Ik heb dit meerdere keren gezien, het leukste wat ik ooit wel is gezien heb is een t-stukje op de pcv box en daar de drukslang van een boostcontroller tussen.
kan je vertellen, dat is niet helemaal de bedoeling.........
Ik zal geen namen noemen, en ook niet zeggen op welke auto ik dit zo aangetroffen heb, maar bewijst wel dat er een hele hoop fout kan gaan Wink
Antwoord
ja je moet wel weten wat je aan het doen bent
ik zeg altijd maar als je er geen verstand van hebt dan kun je het beter goed navragen of aan andere overlaten

maar er zijn idd veel mensen die zomaar wat expirimenteren
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Maten 245 intercooler. mikus 6 9.566 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.120 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 10.546 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Inbouwen LPG in een 245 TIC teygeler 4 5.547 2 October 2011, 20:34
Laatste bericht: skidje
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.498 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  intercooler bunne 28 18.739 8 February 2011, 12:31
Laatste bericht: patrick2wd
  Intercooler inbouwen 240Turbo84 34 30.007 15 October 2010, 14:58
Laatste bericht: Jw240
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 4.441 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  standaard intercooler ingebouwd inclusief overboostswitch !! TheSaint77 19 26.541 5 December 2009, 18:56
Laatste bericht: Ticcie
  afstelproblemen bij 245Turbo met intercooler turbod 2 3.030 22 September 2009, 20:07
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)