Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
terugslagklep voor backfire
#1
Hallo LPG rijders

B21E op lpg en backfire probleem

Hoe kun je het voorkomen:

Zorg dat de onsteking goed staat.
En er geen valse lucht lekt in het systeem, check zeker de onderdrukslang rembekrachtiger, de injectoren en inlaatspruitstuk pakking aan de onderzijde.
Met een spuitbusje remmenreiniger kun je, bij een draaiende motor, de luchtlekkages opsporen.
Mocht er onverhoopt toch nog backfire optreden dan kan dit een hulpstuk zijn om de druk voor de luchtmassameter en het luchtfilterhuis kwijt te raken.

Men neme een Messing veerbelaste terugslagklep, type 103, 2x binnendraad, 3/4"

[Afbeelding: 643586.jpg]

Een Messing dubbele verloopnippel, 2x buitendraad, 3/8" x ¼"
en Messing dubbele verloopnippel, 2x buitendraad, ¾" x 3/8"
en Messing sok, 2x binnendraad, 3/8"


En draai dit in het inlaatspruitstuk, met de pijl op de terugslagklep naar buiten Wink :

[img width=450 height=600]http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/bf002.jpg[/img]

Zelf heb ik hem geplaatst in het tapgat, voor de achterste aansluitnippel [ bij de oliepijlstok] Deze was bij mijn GLE afgestopt.

Tot nu toe maar een keer een lichte backfire gehad, maar geen schade meer, het luchtfilter zat nog op zijn plek.

Misschien hebben de LPG rijders hier wat aan.

groet Kay-Auke


ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#2
Ik vind hem ook wel aan de kleine kant, maar heb wel vaak last van die klooote backfires. Ik hoorde iemand die een klep in het rubber had geplaatst. Klonk ook wel goed.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#3
ga over op een carburateur en 90% v/d backfireproblemen zijn verleden tijd.. ;D ;D
ga ook een B230K in m'n GLT gooien ipv een B230E, en 'm op LPG gooien, scheelt een hoop €€€€€, en als ik harder wil neem ik de Tic wel Wink ;D
die nu btw 1 op 8,5 loopt ;D ;D, en dat wil wat zeggen met mijn rechtervoet.... :-* :-* :-*
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#4
Er kan natuurlijk ook een grotere klep op, ik heb de kleinste [goedkoopste] genomen als test.
En ik heb in de bovenrand van de terugslagklep extra gaatjes geboord om de druk af te voeren, immers weg van de minste weerstand daar willen we heen.

Ik had ook een aanhangerstekker-klepje op mijn luchtfilter gemaakt, maar die heeft nooit zijn dienst bewezen.
Heb bovenin het luchtfilterdeksel een eigenbouw ontlastklep gemaakt als backup voor de eerste op het inlaat spuitstuk.

Maar dus inmiddels een keer een lichte backfire gehad hoorde pfoefff en alles zat nog op zijn plek.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#5
Nu met grotere terugslagklep en ook een op het luchtfilterdeksel

[img width=450 height=600]http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/bf003.jpg[/img]
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#6
Op gas moet je koken. Wink
Antwoord
#7
[Afbeelding: applau.gif] Geweldig idee die terugslagbeveiliging.
Ik moet me schamen dat ik daar als afgekeurde loodgieter nog niet zelf aan gedacht heb.

Wou er zelf eentje maken van de overdrukbeveiliging van tuinsproeier-vaatje en die met een T-stuk en slangentule met 3/8" buitendraad in het slangensysteem te monteren.

Nu hoef ik me sproeivaatje niet te slopen.. ;D

Daar hij in een vacuum functioneert hoeft er niet veel tegendruk gegeven worden, de klep trekt zich door het vacuum al goed vast in z'n zitting. Dus om de druk van de terugslag makkelijker te laten ontsnappen kan je (indien de terugslagklep demontabel is) de veer inkorten/oprekken. Wink
Antwoord
#8
Wij hebben bij onze turbo de LPG net helemaal ingebouwd. Alles moet alleen nog afgesteld worden.

In het luchtfilterhuis hebben wij in de rubberen hoes boven de luchtweger een pvc manchet aangebracht. Hierin zit een grote rode dop die ook wel wordt gebruikt bij lioleringsbuizen. diameter ongeveer 8cm. Hieraan hebben we een klein kettingkje gemaakt die de dop niet geheel laat wegvliegen bij een mogelijke backfire. Ik zal hier snel even een foto van plaatsen als ik weer eens bij mijn ouders ben.

De motor start op dit moment al wel probleemloos op LPG en draaid ook prima strak stationair. Bij gasgeven slaat de motor echter uit. We moeten het LPG systeem dan ook nog laten afstellen.
Antwoord
#9
Is ook een prima oplossing met een grote doorlaat, wat essentieel is om schade aan het systeem te voorkomen.
Heb er ook aan gedacht om een manchet met rood afstopdopje te gebruiken, kon er geen goede plaats voor bedenken.
Alleen op het luchtfilterdeksel maar dat is te ver weg van de backfire bron.
Ik vind het wel nogal een ingreep om de rubberbalg aan te passen, in verband met de luchtstroom en de kans dat het rubber uitscheurd bij een zware backfire, ook is het de minst gunstige plek voor een luchtlekkage. Zelf dacht ik om het boven op het inlaat spruitsuk te plaatsen, maar dan moet je er ook een groot gat in maken.

Als de rubberbalg geen probleem geeft als plek voor een grote klep, zou je hiervoor een special koppelstuk voor kunnen ontwikkelen, om dus tussen de LMM en het inlaatspruitstuk te zetten met een backfire voorziening ingebouwd.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#10
Heb op de rubberbalg nog een ontlastklep gemaakt,
Van een gootsteen-afvoer, rooster aan de binnenzijde met een dop die er makkelijk uitplopt bij backfire.

[Afbeelding: bf004.jpg]

Beetje veel misschien al die terugslagkleppen maar ik wil nooit meer schade krijgen door een backfire, want die komen toch en altijd als het net niet uitkomt.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welk type koelvloeistof voor B230f? Kogelman 6 5.902 24 July 2020, 22:49
Laatste bericht: Kogelman
  Droge Stalling voor uw Volvo in Arnhem volvodutchy 15 12.675 29 September 2013, 17:53
Laatste bericht: Jambon
  nieuw nokkenastandwiel voor V40 automaat 1.8 Suzette 4 4.613 9 July 2013, 16:26
Laatste bericht: Suzette
  Backfire bij koude start villaverte 3 3.977 21 February 2013, 16:15
Laatste bericht: 244Drift
  'must have' gereedschap voor de doe-het-zelver schande 34 26.122 31 January 2013, 22:11
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Adres voor kleppenstellen in de buurt van Apeldoorn/Deventer Westra58xgjulia 4 4.001 5 November 2012, 22:46
Laatste bericht: bunne
  Expert gezocht voor diagnose + afstellen 740 tic '84-'85 Harry 10 10.277 8 March 2012, 02:38
Laatste bericht: bakmans
  Waar vind ik haaks uitlaat stukje (25CM) voor de eind demper? MyFirstVolvo 9 7.304 30 January 2012, 22:32
Laatste bericht: Rik Tuin
  krukas in stand 1 voor 123 ontsteking te monteren xnoxemx 3 4.243 15 January 2012, 22:28
Laatste bericht: Marc1970
  SBKA Onderhoud, reparatie en opleiding voor particulieren volvodutchy 3 4.307 1 August 2011, 18:01
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)