Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Goed motorblok herkennen / B20
@jos,
Een B21 of B23, past niet 123 volgens mij. Het gaat namelijk om een 144.
Antwoord
Rob, denkend aan jouw motorblok zie ik een wirwar aan slangen kronkelend onder het kleppendeksel gaan. En twee de verkeerde kant op.
Zoals de carterontluchting in elkaar steekt is de B18 manier, en ik begrijp dat je een B20 hebt. Dan loopt de olievuldopslang naar het inlaatspruitstuk (waar een tuut met kleine opening ophoort) en de luchtfilterhuisslang naar dat eitje op de zijkant (waar een vlamdover in hoort).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Waaaah! dat klinkt niet goed! :o

Woon je heel toevallig in Friesland?

Ik heb het idee dat je er veel meer kaas van gegeten hebt dan ik.
Misschien niet onverstandig om er een keer door iemand met verstand van naar laten te kijken.

[Afbeelding: IMG_0025.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Bij mij zaten die slangen ook omgedraaid, kan niet zien of ze zitten als bij Rob. Maar Marc gaf bij mij ook een keertje aan dat ze verkeerd om zaten.
Heb toen een overzichtje gekregen hoe ze wel horen, moet nog even kijken of ik m kan vinden.

Overigens zie je wel vaker verschillende manieren van het aansluiten van de slangen. Oorzaak onbekend, misschien amazon onderdeeltjes of eigewijze oude mannetetjes, die elke hun eigen systeempje hanteren.
Antwoord
Als je een paar Volvo's aan stukken gezaagd hebt ga je er vanzelf iets van leren. Een paar keer stilstaan langs (op) de weg helpt ook.

Kijk eens naar de hardware, als je de B18 vuldop hebt (zit een vlamdover in) en het B18 eitje (zit een eenwegklep op) hebt, zit je wel goed met de B18 manier. Zo niet zou ik de B20 manier toepassen. De vernauwing is ca. 2 mm, kan je namaken met een stuk dunne slang in de slang, de B20 vlamdover is een opgekreukeld plaatje koper, wat grove staalwol in de slang doet het ook.
Antwoord
Citaat:Zoals de carterontluchting in elkaar steekt is de B18 manier, en ik begrijp dat je een B20 hebt. Dan loopt de olievuldopslang naar het inlaatspruitstuk (waar een tuut met kleine opening ophoort) en de luchtfilterhuisslang naar dat eitje op de zijkant (waar een vlamdover in hoort).

@Marc & Rob,
De slangenwirwar is inderdaad een "zootje" :'(
De Ama. van Rob is van 1962, dat betekende uiteraard org een B18 uitv, gezien het feit dat het een 122s is, was die uitgevoerd met 2 SU carb.met dunne filters. Dus een B18D met enkele uitlaat pijp en 95SAE pk, verdeler had geen vacuum vervroeging.
De carterontluchting van die serie was als volgt geen slang of wat dan ook op olievuldop deze was gevuld met koper wol en de dampen werden via kleine openingen direct de atmosfeer in geblazen. Onluchting van ondercarter via Olie separator, bij verdeler via vaste metalenbuis naar buiten onder de auto uit. Deze zit met een boutje vast met een beugel op een van de carterplaat boutjes. In die tijd mocht dat nog.
Bij mijn oude Ama P112S van 1966 was dit precies zo.
Latere uitvoeringen met 2x SU en dikke filters hadden een slang van olievuldop naar 1e luchtfilter en mogelijk ook een slang naar inlaatspruitstuk van de olieseparator .
Het probleem bij Rob is dat er nu een B20 blok in ligt, waar mogelijk originele delen van zijn B18 oppgebouwd zijn. wat nooit lekker zal lopen, oftewel een mengelmoes.
tuurlik veel onderdelen zijn goed uitwisselbaar, maar juist carter onluchting zonder de juiste nippels en vlamdovers en dergelijke zullen nooit een motor oplevern die lekker loopt.
Voor Rob een advies tracht zoveel mogelijk informatie van je blok te achterhalen en ga met info aan de slag om de juiste verdeler, nokkenas, ontstekingstijdstip, en carterontluchting te monteren. Als je dat eenmaal goed hebt gedaan zal je merken dat je een andere motor hebt die veel lekkerder rijdt, zuiniger is enz.
Heb je vragen je weet me te vinden.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Ik weet het niet meer.... :-[

Ik heb die auto 8 jaar geleden gekocht in (bijna) concoursstaat (voor de hoofdprijs uiteraard :-X )
Ik heb er een complete fotoreportage bij van de nieuwbouw van de motor.
Het blok en alles wat er in zit en omheen hangt is/was hagelnieuw.
Blok is tot het laatste schroefje uitelkaar geweest, nieuwe zuigers/nokkenas etc, ect.
Alles opgebouwd door een erkend bedrijf, inclusief de slangenboel/gasinstallatie etc, etc.
en altijd in onderhoud geweest bij Smeekens in Ulvenhout (ook geen onbekende in Ama-land)
Sindsdien 30.000km gereden.

Pas sinds enige tijd begin ik aardigheid te krijgen in zelf sleutelen aan mijn Ama en begin alles ook wat te snappen, alleen
nu krijg ik dus in de gaten dat het waarschijnlijk allemaal niet klopt onder de kap ???

Ik ga nog eens in de boeken duiken en onder de motorkap.
Wordt vervolgd......

@ Marc/Frans: welke 2 slangen gaan dan de verkeerde kant op? :-X
Antwoord
[Afbeelding: b20b19741000kd9.jpg]

Dit is een B20B in originele configuratie in een 1974 140, met dubbele SU HIF. Jij hebt de SU HS6, ziet er ouder uit maar doet hetzelfde. Als ze er toen gewetensvol een bijpassende nokkenas in hebben gedaan en de juiste stroomverdeler, heb je een B20B. Misschien kan je de gebruikte onderdelen zien op die fotoreportage?

Alleen de ontluchting klopt zo te zien niet bij jouw motor, die moet van dop naar spruitstuk en van filter naar eitje.

BTW, hoe is het met het koeling topic afgelopen?
Antwoord
Citaat:Als ze er toen gewetensvol een bijpassende nokkenas in hebben gedaan en de juiste stroomverdeler, heb je een B20B.

Volgens mij zit er een K-nokkenas in, zal vanavond eens de foto's/rekeningen bestuderen.
Staat er ook een nr op de verdeler?

Citaat:Alleen de ontluchting klopt zo te zien niet bij jouw motor, die moet van dop naar spruitstuk en van filter naar eitje.

Dus, beide slangen omwisselen zeg jij?, zoals in onderstaande foto?

[Afbeelding: IMG_0026_draw.jpg]

Citaat:BTW, hoe is het met het koeling topic afgelopen?

Ondanks mijn grote mond, nog niet echt kunnen/durfen scheuren.
(te koud/vochtig, dus ik zie geen mieter met de beslagen/bevroren ramen.)
Vooralsnog lijkt het ok, mikt er niet veel koelvloeistof meer uit maar wil eerst een tempmeter plaatsen.
Klik
Antwoord
Rob nog wat wijzer geworden?

Hier nog even een fototjes hoe de diverse slangen bij mij lopen. (ook niet goed dus)

Nu ik het zo eens vergelijk met anderen moet ik geloof ik ook eens de stroomdraadjes opruimen. Ziet er lekker opgeruimd uit bij Rob.
[Afbeelding: MotorB20008.jpg]

Momenteel staat er op marktplaats een 145 uit 1971 op benzine met deze config:
[Afbeelding: slangenB20.jpg]
En volgens een van de groene boekjes hoort het ook zo:
[Afbeelding: B20_a.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B23E start niet goed. polestar-volvo 1 2.165 18 January 2020, 13:28
Laatste bericht: Arjen508
  'moderner' motorblok in een 240 Bostel 8 6.172 26 February 2019, 18:45
Laatste bericht: Volvo240
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.970 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86
  Herkennen origineel blok ? jero 1 2.682 15 February 2017, 12:40
Laatste bericht: Marc1970
  Motor start koud goed maar sputtert dan even (B200F 1992) Grey240Polar 35 34.186 25 December 2016, 13:37
Laatste bericht: Grey240Polar
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.588 12 December 2016, 23:31
  Compressie nog goed? Mark244 4 4.748 21 October 2016, 22:27
Laatste bericht: Mark244
  Injector doet niet goed mee bij minder toeren b23E lenlux 5 4.377 2 August 2016, 11:37
Laatste bericht: simplicity
  Cruisecontrole 240 werkt af en toe niet goed KennOne 4 3.138 18 April 2016, 14:01
Laatste bericht: KennOne
  Hoe vroege B23E of latere B23E te herkennen? lenlux 6 5.191 15 August 2015, 13:36

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)