Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Frans245 schreef:Citaat:Nu met de fiets en de trein naar t werk is een kriem!
Of een leuke uitdaging ;D
Hoop trouwens wel dat je turbo binnenkort weer volledig betrouwbaar is om te gaan gebruiken.
ja, maar denk dat ie er toch uit gaat. Helaas. :'(
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
...never ending story....
Als vervolg op het door mij geschreven over de oplaad problemen:
De koolborstels heb ik zo'n 2 week terug vervangen, accu wordt weer opgeladen. Althans voldoende om te starten. Ik heb het niet na gemeten. Tot vandaag ook geen problemen.
Nu heeft vandaag een zoon van mij even in de auto de radio aan gehad met , waarschijnlijk, daarbij de verlichting.
Gebeurd wel eens vaker (waarschijnlijk niet in de afgelopen 2week), 10minuutjes was nooit een probleem. Echter vanmiddag deed de startmotor geen slag. Alleen de controle lampjes brandden vrij helder. Met start kabels starten ging prima. Ook thuis gekomen ging starten ook goed, dus schijnbaar wordt er toch iets bij geladen.
Wat is het meest waarschijnlijk:
* dynamo toch nog niet goed
* accu aan het eind van z'n latijn
* ik lees wel eens wat over een spanningsregelaar???
* ....???....
Met meten kom je er denk ik wel achter, maar daar heb ik (nog)geen verstand van.
Wellicht heeft iemand al een antwoord wat het zou kunnen zijn?
Groet,
Abel
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
denk dat na vervangen koolborstels en deze probs toch echt je accu de geest heeft gegeven, kijk een met een multimeter wat voor spanning erop staat als je motor loopt: 13-13.7 volt en het is in orde, minder Voltage= OF accu op OF dynamo de geest, maar accupolen schoonborstelen met staalborstel wil ook nog weleens helpen
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
ok, thanks.
Zal proberen ergens een multi meter op te duikelen. Of ik laat het ergens meten. Als die waarde < 13Volt, hoe kun je dan vast stellen of het probleem door de accu, cq dynamo wordt veroorzaakt?
Abel
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Zitten je accupolen goed vast?
Klinkt gek, maar heb een keer het zelfde euvel gehad. Tijdens het klussen wilde ik de motor even starten, dus polen om de accu gedaan, niet starten. Daarna goed vastgedraaid, toen startte hij wel.
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
dat klopt als je de accuklemmen er gewoon los opdoet zonder aan te draaien heb je een hele hoge weerstand dat zelfs de lampjes niet op kunnen branden
ken het probleem zelf ook (ervaring)
Volvo S70R B5234T4 M59
Die accupoolbevestiging ga ik morgen even controleren.
Wellicht een beetje stom dat ik het niet eerder gezien en gemeld heb:
In het dashboard heb ik een voltmeter, als de motor loopt en alle stroom vragers staan zoveel op "uit", dan staat de meter behoorlijk rechts richting 14. Zet ik het contact aan, zonder te starten, dan staat de meter onder de 12 (net in de gevarenzone)...
De accu wordt denk ik dan niet goed opgeladen: OF hij heeft (bijna) de geest gegeven, OF... het is (hopelijk) toch een accupoolbevestiging..... Met die waarde ± "14" is een dynamo probleem uitgesloten??
Accu is zo'n beetje 5 jaar oud:
Kan hij "aan het eind" zijn
Kan hij ook aan het eind zijn door dat de dynamo een tijd niet goed gewerkt heeft?
Inmiddels de accu laten doormeten. Spanning was goed, amperage niet (was minder dan50% van wat het zou moeten zijn) .Volgens de expert betekent dat de accu wel op spanning gebracht wordt door de dynamo, maar niet voldoende power kan vasthouden.
Ik heb de accu dan ook vervangen. Dat brengt de onderhoudskosten (incl APK) voor dit jaar toch op een totaal van bijna â¬250,= !!
Na (tijdelijke)reparatie van de dynamo en vervangen van de accu zijn er gelukkig geen electrische problems meer.
Destijds heb ik bij het vervangen van de koolborstels gezien, dat er behoorlijke groeven in de, sleepring heet dat geloof ik, zitten.
ook lees ik regelmatig wat over een (te) dun massakabeltje.
- Is zo'n sleepring makkelijk te vervangen?
- Ik zie aan de kant van de dynamo een dun kabeltje aan het motorblok zitten, bevestigd met een draaibaar stekkertje(?).
Is dit het bewuste kabeltje en hoe maak je dat "stekkertje" los?
In de herhaling....
Net een nieuwe dynamo-sleepring gekocht (â¬11,70).
Nu nog even monteren...
Ook de lagers wil ik gaan vervangen, die heb ik zelf liggen.
Heeft iemand ervaring, tips, vwb het vervangen van die sleepring?
Ik hoor het graag.