Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Niet alleen een andere kop is kl**e maar auto heeft ook last van een erg zwakke vonk zo erg naar dat ie niet eens meer start #%_&"%(!# >

,... Bougies, kabels, rotor en rotorkap zijn net vervangen daar kan het dus niet aan liggen. Het meest vreemde is dat de auto in het hok bij stationair draaien er gewoon mee ophield, de handdoek in de ring gooide, bedankte, vinito!
Zelf zat ik te denken aan de dynamo of bobine,... iemand een idee?
Nog even en we gaan over op een taxi! Tot die tijd maar ff de V50 van´t >
werk lenen.
Berichten: 450
Topics: 55
Lid sinds: Aug 2006
bobine kan heel goed, of mogelijk bij elektronische onsteking mogelijk ook een defete vonkversterker (eindtrap!?).Dit probleem heb ik gehad bij mijn volvo 740
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat voor ontsteking hebben we het over, welk bouwjaar? Er zit misschien een voorschakelweerstand voor de bobine, die moet 0,9 Ohm weerstand hebben.
Stationair toerental verhogen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Zit je niet mee Jan.
En met je oude Bougiekabels, doet ie het nog wel dan?
Misschien hebben de nieuwe bougiekables een te hoge weerstand, waardoor je een minder felle vonk krijgt?
Bobinekabel al getest door deze van de verdelerkap te trekken, op het blok te leggen, starten en te kijken of er een dikke âvetteâ vonk te zien is.
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
bobine en kabel idd ook vervangen, dat wil ook wel eens werken.
In haynes hebben ze het over de ballast resistor, die kan er spontaan mee ophouden en dan gebeurt er ook vrij weinig meer.
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Voor de duidelijkheid. Het betreft een 2300cc carburateur motor met dus verder geen computers e.d.. Zou dus niet moeilijk moeten zijn,⦠voor iemand die het snapt dan
Wat zit er verder op of aan zo´n blok wat er voor zorgt dat de bobine de stroom levert die hij zou moeten leveren?
@Rob
Zal vanavond eens kijken wat ie doet met de bobinekabel op het blok.
Berichten: 3.254
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Check de draadjes/stekkers van en naar je bobine even op eventuele breuken/vettigheid(stroomlekkage) en corrosie.
Leg anders even een paar nieuwe verse draden aan en schuur de contactjes even op.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ook carb. motoren kunnen elektronische ontsteking hebben, ingewikkeld genoeg. Al heb je nou de oudere versie met puntjes, kan je de condensator vervangen, en de puntjes schoonmaken/afstellen op 0,4-0,5 mm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Hmm geen vonk te zien met de bobinekabel op het blok,... Wat kan dit zijn,...
Enne wat voor accu heeft zo'n blok eigenlijk nodig? Zit nu een 60 amp in.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
60 Ah lijkt me voldoende, maar heeft niks met vonken te maken.
De bobinekabel vonkt niet op deze manier, want er live contact zeg maar. Geen afstand, geen vonk. Om een vonk te zien zal je de kabel iets van het blok af moeten houden denk ik. Je kan ook een reserve bougie pakken en aansluiten op een van de bougiekabels en die op het blok leggen, dan krijg je wel een idee van hoe de vonk er uit ziet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969