Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pierburg 175 CDUS
#11
bedankt.

Ga er morgen meteen mee aan de slag.
De auto slaat af als ik die stekker eruit trek.
Antwoord
#12
Hallo

Heb de schroef na veel moeite vrij gekregen. Rubber afdichtring was helemaal hard en kapot met veel koperslijpsel ertussen van in en uitdraaien. Echter ook daar krijg ik de auto niet regelmatig mee afgesteld. De koperkleurige op de flens blijkt toch ook een soort afstelschroef te zijn; zie plaatje.
http://s247.photobucket.com/albums/gg129...ent=SP.jpg
Heb nu zo'n beetje alles al een keer vervangen; van bobine, ontstekingshuis (electrische en met puntjes), bougies, kabels, kleppen gesteld, compressie gemeten, carburateur uit en in elkaar maar niets baat. De auto loopt goed zolang die maar niet stationeer loopt Gek is wel dat zolang die koud is redelijk gelijkmatig loopt. Daarna maakt hij een "zacht gallopperend" regelmatig geluid. Valse lucht vind ik ook nergens bij de pakkingen. Het enige dat ik nog niet heb vervangen is een bruine plug in het blok onder het inlaatspruitstuk waar twee pijpjes uitkomen met onderdrukslangetjes. (Gaat open bij warme motor denk ik) De slangetjes gaan beiden ergens de carburateur in. Misschien zitten die fout.
Antwoord
#13
Die slangen, is dat misschien de warmestartklep? Klep zelf zit op het schutbord, drie slangen, 2 naar carb, 1 ventilatie die eindigt in de draagbalk vd versnellingsbak. Testen door erop te blazen:

Sleutel op stand 0: van carb naar ventilatie open
Stand II: van carb naar ventilatie gesloten

Vlgs Haynes: Malfunction of the warm start valve can cause difficult warm starting, high fuel consumption, high CO level at idle and rough running.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
@Rin

Heb je het membraam al gecontroleerd op een lek?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#15
Luchtfilter verstopt? > Vervangen.
Warme/koude luchtklep in de luchtinlaat vast op warm? > Warme luchtslang lostrekken.

Dan de temperatuurcompensatie in de carb, die werkt met een bimetaaltje dat de sproeier omhoogduwt. Als de motor warmer wordt wordt het mengsel armer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Het membraan heb ik gecontroleerd, dat is goed.

De luchtklep achter het luchtfilter die wordt door een stevige veer dichtgehouden maar gaat wel open. Reageert die op temperatuur of aanzuigvacuum ?
Dat bimetaaltje zie ik op het schema staan van een Pierburg, ook op dit forum, waar Jan, (van die groene 245 ) die ook problemen had met zijn carburateur (zaten bij mij ook maar alleen de pakkingen verkeerd om).
Zo te zien is dat bimetaal een veer. Valt die te controleren op werking?

Maakt het uit of de twee slangen die van het schutbotd komen naar de carburateur verwisseld zitten. Op de foto van Jan's carburateur zit zo te zien de slang die haaks op de afsluiter zit op het bovenste pijpje bij de luchtinlaat.

Ik stuur vrijdag wat foto's van onderdelen die ik beschreef (nu geen tijd) met twee slangen
en een van de pulsair onderdrukdoos met daarop een pijl richting luchtfilter met de vraag of die goed om zit.
Ik geef nog ff de moed niet op maar ben er al met al niet vrolijk om dat ie maar niet wil doen wat die moet.
Zouden mensen met altijd jonge auto's gelukkiger zijn ;-)
Smerige handen krijgen ze in ieder geval niet!
Antwoord
#17
Rin schreef:Zouden mensen met altijd jonge auto's gelukkiger zijn ;-)

Dat bestaat niet!!
Je word pas echt gelukkig als je een probleem als dit, naar tevredenheid hebt op weten te lossen (of op hebt laten lossen)
En dat kan bij een jonge auto niet Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#18
Daar ben ik het uiteindelijk mee eens, maar dan mot ik wel zover komen dat ie het doet ;D

Hier de foto van een of ander vacuumklepje op het blok onder het inlaatspruitstuk. Als i kdie lostrek gebeurt er niets. Wat is de functie? http://s247.photobucket.com/albums/gg129...teding.jpg
Wat ik ook niet weet is of de vacuumklep op het pulsairsysteem eventueel fout zit. De pijl op het doosje wijst naar rechts. http://s247.photobucket.com/albums/gg129...airsys.jpg
Het feit dat de auto zowel op gas als op benzine "zacht galloppeerd" doet me vermoeden dat het niet de brandstof kan zijn maar een electrisch mankement. De opmerking over het bimetaaltje in de carburateur zou als het goed is geen invloed hebben wanneer de auto op gas loopt.
Het enige dat ik na alles nu zo'n beetje gecheckt te hebben nog kan nakijken is of de distributieriem een tandje verkeerd staat. Of loopt ie sowieso heel slecht als dat niet klopt, want zoals gezegd, op snelheid loopt de motor goed.
Antwoord
#19
Dat Pulsair gebeuren kan ik niet duidelijk vinden in Haynes. Het werkt door de wisselende over- en onderdruk in de uitlaatpoorten, dus wel een ritmisch gebeuren. Bestaat vnl. uit buizen en wat terugslagkleppen.

Dat klepje op het blok is ws. een wasthermostaat, die een klepje opent boven zoveel graden van het koelwater. Hoort dan wel bij het EGR systeem, ook een systeem wat een rondgaande beweging in stand houdt, namelijk uitlaatgassen die gaan van uitlaat naar inlaat naar uitlaat. Zou ook tot vreemd galloperende resonanties kunnen leiden.

Je zou eigenlijk voor het overzicht eens een paar foto's van de hele motor moeten maken.

Om je twijfels over de ontsteking weg te nemen kan je toch gewoon de verdeler bijdraaien terwijl de motor loopt? Vind ikzelf altijd een nuttige bezigheid.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#20
Hallo Marc

Met de stroomverdeler heb ik gedraaid, maar dat mocht niet baten. Ik dacht eerder al dat de motor misschien een 21 zou zijn in plaats van een 23 en dan is de ontsteking anders. Eigenlijk heb ik al zo'n beetje alles geprobeerd en bleef bij mij nog alleen de gedachte van een verkeerd aangebrachte distributieriem, maar dan zou de auto volgens mij ook bij koude motor slecht moeten lopen en dat is niet zo. Ik heb een paar foto's die misschien meer laten zien. Zal er ook een paar maken die duidelijker zijn.
http://s247.photobucket.com/albums/gg129...zicht1.jpg en
http://s247.photobucket.com/albums/gg129...zicht1.jpg
Op het internet heb ik een Haynes gekocht want ik begrijp al dat daar meer in staat dan in Olyslager.
Zal a.d. h. daarvan kijken of alle slangen wel goed zitten.
Ik wil ook nog proberen of ik het geluid kan laten horen. doe dat van de week, lukt misschien met mijn mobieltje.

Wat niemand op dit forum tot nu toe heeft kunnen melden is waaraan je op het blok zelf kunt zien wat voor motor er inzit.
wie dat weet mag het graag melden.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Pierburg naald Rin 10 3.341 23 September 2022, 20:26
Laatste bericht: Rin
  Pierburg carburateur Yellow240 4 6.365 13 January 2017, 15:00
Laatste bericht: Yellow240
  Pierburg 175 cdus op B230K blok gydomatra 16 15.310 27 August 2016, 22:10
Laatste bericht: gydomatra
  [740] B230K met EZK118 en pierburg 2B5 stottert en houdt in op LPG en benzine MartjeB 21 18.730 20 March 2016, 15:24
Laatste bericht: henqui
  B23A Pierburg 175 CD en lpg modificatie Arjan245 14 12.935 24 August 2012, 00:12
Laatste bericht: Arjan245
  Pierburg cdus 175 1 op 1 uitwisselbaar met Stromberg cdus 175? madmax 53 28.877 28 July 2012, 21:08
Laatste bericht: Arjan245
  pierburg 175 CDUS onderdelen uitwisselbaar? adebouwer1 4 3.033 13 April 2012, 10:27
Laatste bericht: zweedse schone
  Stromberg175cd/pierburg 175cdus probleem okkehel 27 16.143 26 March 2012, 10:53
Laatste bericht: zweedse schone
  740 met B230K met pierburg loopt opeens niet meer op lpg MartjeB 6 5.149 29 February 2012, 18:45
Laatste bericht: MartjeB
  Pierburg 175 CD reviseren joahim132 9 7.012 11 August 2011, 23:13
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)