Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu laad niet bij......
henqui schreef:
lj_dekker schreef:Op volt zetten en draadjes op de + en de - zetten.
mooi...bedankt! 't Staat zo lullig als je net doet alsof je er verstand van hebt en de boel staat te vonken :-)

Daarmee meet je dus alleen maar de spanning op de accu. Zo kun je dus niet zien of er iets lekt! Als je dat wilt zien moet je massaklem van je accu loshalen en aan het ene draadje van de meter aansluiten en het andere draadje op de accupool zetten. Vergeet niet om je meter dan op Ampere te zetten. Er zal altijd wel een klein stroompje lopen(klok).
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Hallo,

Weliswaar start mijn auto nog prima, maar de laatste paar dagen lichten een paar controle lampjes tijdens het rijden op: het laadlampje, defecte lampje en remcircuitlampje.

Ik heb de verschillende verhalen doorgelezen en volgens mij sluit deze wel het meest aan bij mijn situatie.

Waar zit die spanningsregelaar precies, moet je de dynamo eerst demonteren?

Zijn er , gelet op de "klachten", nog andere mogelijkheden dan dynamo cq spanningsregelaar en kun je nog even gewoon door blijven rijden?

Ik hoor het graag.

Groet,

Abel
Antwoord
abel doornbos schreef:Hallo,

Weliswaar start mijn auto nog prima, maar de laatste paar dagen lichten een paar controle lampjes tijdens het rijden op: het laadlampje, defecte lampje en remcircuitlampje.

Ik heb de verschillende verhalen doorgelezen en volgens mij sluit deze wel het meest aan bij mijn situatie.

Waar zit die spanningsregelaar precies, moet je de dynamo eerst demonteren?

Zijn er , gelet op de "klachten", nog andere mogelijkheden dan dynamo cq spanningsregelaar en kun je nog even gewoon door blijven rijden?

Ik hoor het graag.

Groet,

Abel

Citaat:Weliswaar start mijn auto nog prima, maar de laatste paar dagen lichten een paar controle lampjes tijdens het rijden op: het laadlampje, defecte lampje en remcircuitlampje.

Ik heb dittzelfde effect gehad. Hij heeft toen nog een paar uur gereden en toen was de accu leeg en stond ik langs de weg. Wegenwacht heeft vervolgens accu opgeladen en ik kon weer 20 km rijden voor ikweer stilstond.

Dus niet te lang mee doorrijden.

Citaat:Waar zit die spanningsregelaar precies, moet je de dynamo eerst demonteren?

Die zit achterop de dynamo en kan je er zo afschroeven.

Succes, Frits

Antwoord
2 schroefjes losdraaien en je kunt 'm zo uit de dynamo kantelen.
Een vuist schroevedraaiertje is wel handig ,anders kun je er niet zo makkelijk bij.

Het type spanningsverdeler van de 240 zit op heel veel andere auto's.
Op mijn 244 zit er momenteel eentje van een Mercedes ;D

[Afbeelding: 89827162go0.jpg]

http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...lf-1.html?
Antwoord
Vanmorgen om 6.00uur stond ik stil, midden op een kruispunt in den Haag....
Met startkabels gestart en met moeite naar Katwijk gereden.

Die spanningsregelaar, moet dat ding vervangen worden of is het gewoon een koolborstel vernieuwen?
Is het mogelijk dat de dynamo zelf de problemen geeft, daar zitten ook koolborstels in?
Of is het meestal toch de spanningsregelaar?

Groet,

Abel
Antwoord
abel doornbos schreef:Is het mogelijk dat de dynamo zelf de problemen geeft, daar zitten ook koolborstels in?
Of is het meestal toch de spanningsregelaar?

Groet,

Abel
De koolborstels in de spanningsmeter lopen tegen koperen plaatjes in de dynamo aan. Die koperenplaatjes waren bij mij te ver ingesleten in kombinatie met versleten koolborstels. De noodoplossing van de wegenwacht was met meer druk dan de veertjes de koolborstels vastzetten zodat ze beter kontakt maakten tegen het koper. Ik weet helaas niet meer hoe hij dat gedaan heeft.
Dat heeft het volgehouden tot de garage en daar is ook de dynamo vernieuwd.
Wanneer het koper in de dynamo nog goed is dan zijn alleen koolborstels nodig.

Als met nieuwe koolborstels de spanning om de accu te voeden onvoldoende is of te veel wisseld dan is een nieuwe spanningsmeter nodig.

Andere koolborstels dan die van spanningsmeter naar dynamo zijn er volgens mij niet

Groet, Frits
De
Antwoord
Heb vanmiddag de dynamo gedemonteerd. Bleek "een klusje van bijna niks" te zijn!
De koolborstels waren echt superkort en toch wel wat ingesleten op de lamellen.

Voor €12,= een andere spanningsregelaar met goede koolborstels gemonteerd. Dynamo in een kwartiertje weer geplaatst. Gestart met kabels.
Lampjes blijven nu uit en accu laadt weer op!

Hoop dat het zo weer goed is en blijft! Een ruildynamo kost hier €115,= .....

groet,

Abel
Antwoord
mijn acculampje brandt zwakjes als de motor draait. Daarnaast laadt de accu niet of nauwelijks bij. Waarschijnlijk de diodebrug die kapot is zegt Bozma. Maar die zit toch in de spanningsregelaar waar jullie het over hebben? Dan kan ik mijn dynamo wellicht zelf maken ipv vervangen.

Hopelijk heeft mn accu het overleefd. :Smile

Wel denk ik de reden dat mn LC-1 lambda te weinig stroom kreeg. Dus dat schept hoop. ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
jos245 schreef:2 schroefjes losdraaien en je kunt 'm zo uit de dynamo kantelen.
Een vuist schroevedraaiertje is wel handig ,anders kun je er niet zo makkelijk bij.

Het type spanningsverdeler van de 240 zit op heel veel andere auto's.
Op mijn 244 zit er momenteel eentje van een Mercedes ;D

[Afbeelding: 89827162go0.jpg]

http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...lf-1.html?

past dit ding? Zit hier ook die diode in?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
ola, AJ, PB doen het niet en je mailbox zit vol, krijg alles terug :-[ :-[
mail/bel me ff Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 176 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.387 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.221 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 918 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.824 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.609 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 3.163 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  accu loopt leeg met licht aan hun 20 7.064 4 December 2021, 15:08
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)