Berichten: 71
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2007
Waarschijnlijk nog een klusproject op de lijst (alsof die nog niet lang en duur genoeg is).
Bij optrekken en doorschakelen hoor ik een kortstondige piep, bij het opkomen van de koppeling. Niet altijd overigens, maar vooral van 1 naar 2.
Even getest, vanuit stilstand koppeling op laten komen in 4, bij slippende koppeling voortdurend dit geluid.
Wat is dit precies?
Ik stoor me er niet aan maar ernstiger moet het niet worden. Wil de echte problemen voor blijven gezien de 245 mijn noodzakelijke vervoermiddel is.
:-*
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Weet je zeker dat die piep van de koppeling is? Bij bepaalde toerentallen gaan de verschillende V snaren ook wel eens piepen.
In de koppeling valt niet veel te piepen, als de plaat versleten is kan ik mee voorstellen dat dat vreemde geluiden maakt. Verder kan een versleten druklager een gruizig geluid maken bij ingetrapte pedaal. Er is ook niks te controleren zonder de boel uit elkaar te halen, je zal ermee moeten rijden tot-ie het begeeft (ws nooit).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik vermoed ook dat het een van de v-snaren is die versleten is of te slap staat.
Een glazige koppelingsplaat wil ook wel eens een piepgeluid geven omdat hij een fractie doorslipt als je de koppeling op laat komen.Mijn vroegere Ford Taunus had daar nog wel eens last van. Ik heb dat euvel bij een Volvo echter nog nooit meegemaakt.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
De koppelingen van de 800-series piepen allemaal vroeg of laat. Oorzaak is altijd een versleten druklager/toplager. De plaat gaat soms wel 350 dkm mee, maar de drukgroep hooguit 200dkm. Dat kan hier ook aan de hand zijn, maar idd net zo goed een slippende riem.
Een verglaasde plaat kun je tijdelijk oplappen door eens flink de plaat te laten slippen.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 71
Topics: 13
Lid sinds: Sep 2007
Hmm, lijkt mij eigenlijk niet een slippende riem. Deze staan goed op spanning. Ook wel erg toevallig dat het piepen alleen voorkomt bij slippende koppeling. Wijsheid, of eigenwijsheid? Kan ik me ook goed voorstellen
Er is niets tehoren bij ingetrapte koppeling, kan ik hieruit afleiden dat de drukgroep goed is?
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Verder kan een versleten druklager een gruizig geluid maken bij ingetrapte pedaal
Help! dat heb ik dus.
Kun je alleen een druklager vervangen of moet je dan meteen alles meenemen?
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Je kunt zeker enkel het lager vervanger, maar de kosten zitten in de arbeidsuren. Daarom altijd koppelingsplaat+drukgroep tegelijk vervangen. Zou zonde zijn als over een jaartje de plaat gaat slippen oid...
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
prcs, als je toch bezig bent.....
kleine moeite, kosten zijn ongeveer hetzelfde ;D
meteen olie vervangen, en weer 300.000 meer verder
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Klus aan te raden voor de beginnende doe-het-zelfert?
(best wel duur om te laten doen namelijk......)
Kan iig beschikken over een brug.
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
met Haynes of Olyslger in de buurt?? ???( of Vadis uitgeprint??)
jawel. :

is te doen, wel de tijd nemen, en zorgen dat je alles volgens het boekje doet
kost je een kleine 2 uur, en zorgen voor een motorsteun oid of hoe heet zo;n ding?
en uiteraard voor de juiste drukplaat + lager+ evt. rubber voor versnellingsbak

en als je er toch onder staat.......check de uitlaat+ pakkingen + rubbers :-*
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99