Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen bij 1979 245 modificatie tot 245 turbo
#21
Blijkbaar zijn mensen toch een beetje stilgevallen na deze lap tekst Wink
Antwoord
#22
Nee, niet na de lap tekst. Wel na het besef dat het om het om een turbo klokkenwinkel gaat, hier ben ik namelijk niet in thuis.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#23
Ok, helaas. Dan maar even wachten op de mogelijke info van Skidje
Antwoord
#24
Daan, excuus excuus. Vanwege beetje chaotische tijden vergeten de haynes met aantekingen mee te nemen naar het werk voor het betere scanwerk. Nieuwe poging vindt morgen plaats.

gegroet...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#25
Geeft niet hoor, ik wil absoluut niet pushen!!! Ben wel heel nieuwschierig naar de info. Sta te popelen weer verder te gaan. Werkt ligt nu een beetje stil. Smile
Antwoord
#26
Whaha, ik wil niet pushen, maar je moet wel opschieten Big Grin

Of om met Herman Finkers te spreken,: Kalm aan en rap een beetje! Wink
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#27
;D
Antwoord
#28
Ik heb de draden nu precies aangesloten volgens de aantekeningen (Skidje bedankt!), De kleppen van de motor zijn vandaag gesteld. Voor de APK hebben we nu echter al de LPG tank erin gelegd (zonder aansluitingen, ivm met het reeds aanwezig gat van de oude tank). Hierdoor wachten we nu nog even op het verlengstuk voor de uitlaat, zodat deze er ook geheel onder zit. Vervolgens kan daarna de motor gestart wordenn en de werking van het dashboard geheel gecontroleerd.

Nu zijn echter de onderstaande punten bij mij nog niet geheel duidelijk:

B. Verder zijn er bijgaand nog een aantal punten die opvallen, of waar ik nog niet uit kom:

1. Stekker 34 lijkt op het oude dashboard niet aanwezig te zijn geweest. In de schema’s worden deze aangeduid met twee maal rood, terwijl het in de praktijk (Afgeknipte stekkers van het nieuwe dashboard uit de donor turbo), het gaat om een enkel lipje met een rood/witte draad. Bij spanning reageert op het dashboard alleen het OVERDRIVE OFF lampje. Dit lijkt mij geheel een onzinnige vermelding, omdat ik liever niet altijd naar een dergelijk lampje kijk als ik de overdrive niet gebruik. Klopt dit, of werkt dit toch iets anders in de praktijk? Zo ja, waar zal deze draad dan naar toe moeten lopen. Het is vreemd dat de kleur t.o.v. deze situatie ook niet overeen komt met het schema. Deze spreekt namelijk van twee rode draden (stekker 34) bij de een en een Y bij het Instrumentenpaneel schema.

2. De locatie van de oliedruk (G op het schema) en temperatuurgever (F op het schema) bij de B21et zijn mij nog niet helemaal 100% duidelijk. Klopt het dat de temperatuurgever onder het inlaatspruitstuk zit? Deze is aangesloten op een platte stekker met rubberen hoesje (draden BL-Y op de kabelboom van de motor)? Volgens het schema zou deze vervolgens op geel (Y) zijn aangesloten op de kabelboom in de auto en stekker 31/2 Yellow. Vanuit de motorruimte klopt dit ook als ik de stekker doormeet t.o.v. de draad. Op de kabelboom aan de motorzijde blijkt dit dus echter de genoemde BL-Y ipv Y te zijn. Deze draad is ook door te meten, maar is volgens het schema weer gereserveerd voor het waarschuwingssysteem defecte gloeilamp 31/12 H. Duidelijk dus een probleempunt!!?

3. Het olie lampje in het dashboard, brandde wel netjes bij stand II, maar deze zit nu nog niet aangesloten. Volgens de kabelboom zou deze op zwart zitten van stekker 31 (31/5). Hiervoor was ook een draad vrij op de kabelboom van de auto. Echter zit er rond het motorblok geen kabel die naar de sensor loopt die naar mijn idee de sensor is onder het uitlaatspruitstuk achter de dynamo. Weet iemand of deze draad los van de kabelboom de auto ingaat, of zit deze wel op de kabelboom van de motor inbegrepen (bij mij lijkt dit niet zo te zijn).

4. Een vierder raar punt is het verloop van de instrumentenpaneelverlichting. Volgens het schema loopt deze enerzijds via een massa over de algemene massadraad 32/4 (SB, Zwart). Anderzijds lijkt de andere zijde van de lampjes direct verbonden met de Regelbare weerstand / potmeter op je dashboard (I). Dit is de bruine draad 31/10. Nu snap ik echter niet precies hoe hier nu + loopt t.o.v. deze lampjes. Draad 32/A BL-R (+15) is de algemene + bij stand II van je contactslot. Deze lijkt via het schema alleen de waarschuwingslampjes te voeden (zie rood in schema). Klopt het dat de lampjes van de verlichting dus alsnog de + krijgen van 32/A en dat de lampjes alleen gaan werken als de potmeter wordt aangesloten met enkel de bruine draad!?

Antwoord
#29
Waar ik zo zonder nadenken op kan antwoorden is je instrumenten verlichting.
Zoals het nu loopt klopt het, alleen krijgt je potmeter een plus aangeleverd van je verlichting. Dit zou een draad moeten zijn die ook langs de verlichting van je middenconsole loopt.
Je instrumentenverlichting brand alleen maar als je de lampen aanzet.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#30
Dat lijk mij ook inderdaad. Het vreemde in de lijn is echter dat het lijkt alsof de potmeter slechts een draad heeft (de bruine). Als test heb ik hier even 12v op gezet, maar dit wilde niet werken. De lampjes zelf zijn wel in orde. Ik zal dus nog verder moeten zoeken :-\
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.981 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.652 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.798 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.438 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.224 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.453 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 12.140 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)