Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kilometerteller werkt niet juist
#11
Vroeger, toen alles nog veel beter en de weg nog een stuk rustiger was en ik voor m'n werk jaarlijks minimaal 120.000 aflegde, verveelde ik me nog wel eens op een lange rit.
En als ik de krant dan al helemaal uit had gelezen, vond ik het wel leuk om de teller te checken met behulp van een stopwatch en de 100 mtr paaltjes langs de weg. Dat gaf een goeie indicatie van afwijkingen.
Maar helaas zitten er tegenwoordig zoveel vrachtwagens op de rechter baan, dat de paaltjes nauwelijks nog zichtbaar zijn.
Maar Saskia, je kan er natuurlijk ook weer gewoon de goeie banden onder zetten. 8) 8) 8)
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#12
BartJu schreef:Ik heb zelf ook een afwijking van -10% op de km-teller.
erg irritant, want men rijdt gemiddeld toch 10% harder.
Als je het weet, kun je er rekening mee houden, maar dat is weer erg onnauwkeurig....

Bovendien rij je 10% km meer op de klok, en dat is weer duurder voor de verzekering.
Of maak ik een denkfout?

Ik weet dat je met de bandenmaat wel wat kunt doen, maar er liggen nu al geen kleinere banden onder...
(achter 185-R14 / voor 175-R14, beide wangmaat 75, afgeleid van de diameter)

Mijn vraag is dus:
Kun je de teller bijregelen?
Welke bandenmaat past/mag er nog op?

Ik heb een B21A met BW55 automaat. Waarschijnlijk allemaal mechanisch dus.

Ja, je maakt een denkfout, -10 % is dus -15 a 20 % t.o.v. orgineel. Dan tel je dus ook minder km's en daar ligt het probleem van Rubicon dan....
De bandenmaat bij de ouder 245 is dacht alleen 185/70-15.

Ik zit met mijn teller aan de -15% met 195/65-15. Ik vind de tellerkastjes die je custom kan laten maken inderdaad te prijzig. Ik wil dus uiteindelijk digitaal gaan tellen...in een GT dashboard...

Overigens zijn de verschillen tussen mijn 2 GPS'en te negeren...
[img][/img]
Antwoord
#13
Abbabak,
Ik weet niet zeker of ik je helemaal kan volgen? ???

Teruglezend is de + en de - erg verwarrend.

Maar om het duidelijk te maken:
Als ik op de teller van de Volvo 120 heb staan, geeft de GPS ongeveer 106-108 aan.
Als onze VW Bora erachter rijd, rijdt die ongeveer 110, zonder achterop te raken.

De werkelijke snelheid is dus -10% van wat ie aangeeft (120 -12 = 108)
Of andersom, de klok geeft +10 tot 11% aan van de echte snelheid.

Hetzelfde zie ik bij de afstand: gisteren op de teller net geen 300 km bijgereden, volgens de GPS echter 270 gedaan.
Ook hier de factor van circa 10-11%.
Dit doet ie ook als ik op hectometerbordjes let, op de snelweg zet ik 4.4 km bij terwijl de borden 4.0 doen.
En naar mijn werk is met de Bora 34 km, met de Volvo 37.

Deze metingen zijn uiteraard nog steeds wat ruw, maar de factor van circa 10% zie ik er hoe dan ook in terug.

En feit is dat mijn teller harder loopt dan echte kilometers, omdat mijn km's korter zijn dan de echte.
Ik tel dus MEER km's dan werkelijk gedaan zijn/worden.
Dus zal mijn km-stand sneller oplopen dan nodig is....

Waar zit nu de denkfout? En hoe kom je aan -15-20% tov origineel?

Wat ik wel snapte is de pijs van die nauwkeuriger/custom tellers.
Zo irritant is het ook weer niet, om er een kapitaal voor neer te tellen...


Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#14
Voor de mensen met de electronische snelheidsmeter:
ik heb het met de GPS gemeten.
60 op de teller = 50-51 in het echt
160 op de teller = 144 in het echt
Daar tussen in zal ik nog wel eens meten. De auto staat nu op 195/65R15 als ik me niet vergis.

Met het toerental, de versnelling, de eindoverbrenging en de wielomtrek kun je de snelheid ook narekenen. Beter niet onder het rijden doen :-P

Ik denk dat het goed mogelijk is om de electronische snelheidsmeter te eiken. Met een of ander electronisch dingetje dat om de zoveel pulsen een puls weglaat. Even uitrekenen een op de hoeveel pulsen weg moeten vallen....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#15
voor hen die dat graag willen zou je een vraag kunnen plaatsen op het forum van CIRCUITS ONLINE
deze jongens zijn voor de hobby druk met elektronica en staan vaak open voor allerhande vragen.
misschien wil een van hen een schema tekenen.........
Antwoord
#16
240diesel schreef:voor hen die dat graag willen zou je een vraag kunnen plaatsen op het forum van CIRCUITS ONLINE
deze jongens zijn voor de hobby druk met elektronica en staan vaak open voor allerhande vragen.
misschien wil een van hen een schema tekenen.........
ja goed idee. Ik zal eens de oscilliscoop op het signaal van de achteras zetten en kijken wat er mee aan te vangen is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#17
jw, ik denk dat daar ,net als bij ABS, een blokvormig signaal vanaf komt.
zo uit mijn hoofd is het aantal pulsen per wielomwenteling heel laag, zo in de buurt van de 15-25 pulsen/omw.

Stel dat je een uitwendige pulsring zou fabriceren zou 1 tandje verschil al 4% verschil geven bij 25 tanden totaal.
Dit is veel te grof om er mee te ijken,ik zou dan eerder aan stappen van 0,5 - 1 % denken.

Omdat ik ook tegen het probleem aanloop heb ik een fietscomputer ingebouwd die een bereik heeft tot 199KM/u en een instelbare bandomtrek die op de mm nauwkeurig is in te geven.
Overigens heb ik het idee opgegoogled van diverse sites op het gebied van puzzelritten.

Het klokje heb ik samen met een zelfbouw (conrad) tempmeter ingebouwd ipv tijdklokje.
De gever (magneetje) en ontvanger moet ik nog even monteren.
Je hebt daarna altijd beschikking over een nauwkeurig ijkbaar instrumentje EN een elektronische dagteller,gemiddelde teller,tijd en totaalteller.
k'zal wel wat foto's posten aankomende week.
Antwoord
#18
Op je (elektronische) klok staat een K nr.
in mijn geval K6241 dit houdt in dat er per km 6241 pulsjes van je achteras sensor komen.
als je dus een frequentie teller op dit signaal zet zou je dus de snelheid kunnen bepalen.

stel je rijd 1km/h dan komen er 6241pulsen in een uur langs dit zijn 6241/3600=1,73361111pulsen per seconde of hz
rijd je dus 100km/h dan is de freq 173,361hz.
met deze wetenschap heb ik een frequentie teller die ik al eerder gemaakt heb voor een toerenteller(freq*30=toerental)
omgezet naar een km/h meter,met dank aan mijn collega voor de sw.
Ik heb in een testopstelling een signaal tegelijk op mijn digitale meter en op de volvo meter gezet en gezien dat een een 'behoorlijke' afwijking in de teller zit tov de digitale meter. bv 120 op de volvo klok geeft 112 op mijn klok, Hier toon ik dus mee aan dat de klok zelf ook een afwijking heeft. In de auto komen er door de bandenmaat e.d. er niet precies 6241 pulsen/km maar met mijn digitale teller rijdt ik nu wel de zelde snelheid als dat mijn gps aangeeft tevens de afgelede afstand. dit project wordt ook nog uitgebreid met een acceleratie meter van 0 naar 100.
ik zal ff een foto maken.
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
#19
hierbij de foto[Afbeelding: kmteller.jpg]
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
#20
240diesel schreef:jw, ik denk dat daar ,net als bij ABS, een blokvormig signaal vanaf komt.
zo uit mijn hoofd is het aantal pulsen per wielomwenteling heel laag, zo in de buurt van de 15-25 pulsen/omw.

Stel dat je een uitwendige pulsring zou fabriceren zou 1 tandje verschil al 4% verschil geven bij 25 tanden totaal.
Dit is veel te grof om er mee te ijken,ik zou dan eerder aan stappen van 0,5 - 1 % denken.

Ja ik weet dat een tand weglaten oid veel te veel effect heeft. Je moet om de zoveel impulsen een puls weglaten, niet via de pulsring maar via een of ander electronisch teller dingetje. Stel je voor dat de teller 10% te veel aangeeft (zoals bij mij bijna het geval is d8 ik), om de 10 pulsen een puls weglaten. de hoeveelheid pulsen van de pulsring maken dan niet zoveel uit. ik kan het niet echt goed uitleggen..
Bij de 240 zonder abs zijn het idd erg weinig pulsen, iets van 15 per omwenteling ja.


@ criminiels: very nice!
Moet je eens kijken of je niet het signaal van de injectoren kunt gebruiken om zo een econometer/verbruiksmeter te maken. Het signaal dat naar de injectoren gaat is rechtevenredig met de hoeveelheid geinjecteerde benzine (verschil druk over injector constant door de drukregelaar). Even kijken hoeveel je injectoren geven bij 2.5 bar, daarmee de computer laten berekenen hoeveel brandstof, en dan samen met de gereden afstand kun je een real-time verbruik te zien krijgen. wil ik ook gaan maken...

De nieuwere injectiecomputers (LH 2.4.4 d8 ik) hebben zelfs een speciale uitgang voor de injectorpulsbreedte meting, voor de officiele volvo econometer.....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.079 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 966 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 767 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.581 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.353 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.219 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.601 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.536 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius
  Ruitenwisser interval blijven continue, gaan niet uit Bart240 4 3.349 4 October 2021, 21:47
Laatste bericht: Bart240
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 18.901 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)