Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Ik rij nu bijna een half jaar in mijn eerste volvo. Belastingvrij, maar ik merk dat de auto om aandacht scheeuwt. De auto rijdt me nog overal naartoe. Na het starten begint de auto een paar minuten te schuddden, er zit 'mayonaise' op de peilstok, er komt een zee van water binnen bij de bijrijdersstoel, hij maakt enorm veel toeren 4500 bij 130 (de snelheid die ik meestal op de snelweg rijd), het verbruik is 1 op 5,5, het stuur trilt en de auto trekt iets naar rechts, de balken bij de deuren beginnen te roesten.
Kortom, ik zie mij volvo achteruit gaan en ben bang dat zelfs de B21A de dagelijkse 4500 toeren niet kan waarderen. De teller staat inmiddels op 270.000, ik rijd 600 km per week.
Maar goed, hij rijd en ik moet low budget proberen mijn volvo te geven wat hij nodig heeft.
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 358
Topics: 17
Lid sinds: Sep 2006
Harry,
zou beginnen met de koppeling als ik het zo hoor, veel toeren en weing snelheid.
En wat de Mayo betreft op je peilstok, wees voorzichtig als dit teveel wordt verdwijnen de smeer eigenschappen van de olie en dan ben je nog verder van huis, sterker nog kom je niet meer thuis.
Overige zaken zou ook niet nalaten, maar je blijkbaar prioriteiten stellen.
Laat maar horen wat je gaat doen, liefst met foto's
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Ehm, klinkt niet rooskleurig. Ik zat in eerste instantie te denken aan een andere versnellingsbak. Er zit nu een 3-traps automaat in. Ik wil naar een 4-traps automaat. Over die smeurie in de peilstok moet ik nog eens wat postings op dit forum lezen.
Volvo 740 tic '84.
hallo Harry,
dan heb je inderdaad wel wat werk te verzetten vrees ik.... jammer, maar ook een volvo ontkomt niet aan onderhoud/reparatie na 25 jaar.
Een paar tips:
mayonaise aan je peilstok betekent over het algemeen dat er koelvloeistof is gemengd met olie. Dat is meestal een lekke koppakking, maar het zou ook een lekkende waterpomp kunnen zijn. Je kunt bij een warme motor je koelvloeistofreservoir openen (heel voorzichtig, hij staat onder druk) en dan kijken of het water borrelt. Zo ja, dan is het 99% zeker je koppakking. Gebruikt ie koelvloeistof?
bij 4bak/3-traps automaat ligt het toerental altijd aan de hoge kant, ik zou gemiddeld niet harder dan 110/120 rijden (vlgs mij tegen de 4000 toeren) om je motor te sparen. Een4-traps automaat met OD zou een uitkomst zijn, maar ik weet niet of je die makkelijk kunt omzetten. Misschien dat Funsdaf je daarmee kan helpen.
Schudden van je motor: heb je je kleppen gesteld? Dat is belangrijk om eens per 10 a 15000km te doen! MAar als het alleen bij een koude motor is, dan verdenk ik meer je choke. Werkt die goed? Het is toch gewoon een handchoke?
Trillen/trekken: laat je wielen balanceren en je auto uitlijnen. Wereld van verschil en hoeft bij elkaar niet meer dan E100 te kosten.
Water: meestal komt het water bij de voorruit naar binnen, kijk eens onder je dashboard
Roest: tsja...... hoe langer je daarmee wacht hoe beroerder..... Mijn Volvo is gelast door een prima kerel in Friesland, als je zijn adres wilt, dan hoor ik het wel. (zie ook het topic 'mijn turbo project' onder 'mijn volvo')
Maar je auto ziet er op de foto's mooi uit en als er lpg in ligt (nu niet toch?), dan is ie in goede staat best een paar duizend euro waard. Kortom, de moeite waard om nog wat in te investeren lijkt me. Succes!
Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Dank mensen, ik zal de boel eens even gaan checken.
Overigens ligt er sinds 2003 LPG in de auto.
Kan ik ervan uitgaan dat de AW-71L in elke 240/740 Aut. van na 1983 zit? Ik dacht zelf dat ik naar een bak van een 240 van eind 1983, 1984 en 1985 moest kijken.
Is een dergelijke ombouw te doen zonder brug? Ik heb wel twee kleine bruggetjes waar ik de auto op kan rijden.
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb een M47 vervangen met baby bruggen. Kan niet zeggen dat het geweldig comfortabel was, maar kostte geen vellen, of knokkels. Anderhalve dag werk ongeveer.
Op de foto lijkt het of mijn Volvo een balk aan opeten is maar daar hangt het motorblok aan. De motorkap zit vast omdat het natuurlijk net die avond hard ging waaien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
als je een automaatbak wil, de latere versies van de 940's kunnen net wat beter zijn (naaldlagers ipv bussen enzo)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 518
Topics: 43
Lid sinds: Nov 2006
Maar hoe zit het met monteren? Moet je bij 740/940 aut. bakken niet veel meer aanpassen?
Stel dat ik een handgeschakelde bak wil inbouwen. Gaat dat dan makkelijk?
Volvo 740 tic '84.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
http://www.geocities.com/p_demeo_2000/conversion.html
Knakker gaat een AW71 vervangen met een M46. Voor M47 geld ongeveer hetzelfde, maar die hebben zelden of nooit een km-teller aansluiting.
Bakken van 700/900 passen zolang ze een B200/230 hebben, ik heb er een van een 740 onder zitten, moest alleen het schakelmechaniek overzetten. Weet niet of je de aandrijfas kunt gebruiken kwa lengte.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Een aandrijfas voor een 700/900 model is precies 80 mm langer dan een 200 serie met dezelfde versnellingsbak. Het voorste stuk is verschillend, het laatste stuk is gewoon uit te wisselen, altijd dezelfde lengte. Latere modellen hebben dikkere aandrijfassen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni