Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 vs Seat Cordoba TDI
Hoi, ik ben Swingmill, en net vers hier :wink: .
Eigenlijk heet ik gewoon Johan, maar omdat ik kermis als hobby heb, heb ik op de forums waar ik actief ben de naam aangenomen van een oude kermisattractie. Ik ben 35 jaar en heb een vrouw en een zoontje van 2.

Na deze korte kennismaking wil ik meteen met de deur in huis vallen. Ik wil graag een mooie Volvo 240 kopen van 25 jaar oud of ouder. Iedereen raad het mij af omdat zulke oude auto's veel onderhoud nodig hebben, maar omdat ik vanaf mijn jeugd al gek ben van Volvo blijft het jeuken zeg maar. Mijn kennis die zelf een garage bedrijf heeft beweert dat het geld wat je bespaart aan mrb, je in kwadraat kwijt bent aan onderhoud. Ook kunnen motoren die 25 lang op benzine hebben gelopen niet zomaar op lpg lopen volgens hem.

Kortom, al met al ben ik behoorlijk aan het twijfelen of ik wel zo'n mooie oude volvo wil kopen. Ik zou graag eens aan de forumleden hier willen vragen hoe het zit met de aanschaf van zo'n Volvo. Waar moet ik op letten bijvoorbeeld bij de aankoop. Ook ben ik redelijk benieuwd naar de verdere kosten die ik tegen kan komen zoals bij inbouw van lpg als dat er al niet in zit.

Ik rijd nu in een Seat Cordoba Vario TDI wat een hele fijne auto is. Omdat ik vanaf februari veel minder ga rijden heb ik een diesel niet meer nodig. De Seat is echter wel in een dusdanige staat dat ik best wel risico loop als ik die weg doe voor een Volvo die wellicht in slechtere staat verkeerd dan mijn huidige fijne Seat. Ik sta nu dus in dubio of ik de Seat zal oprijden, of dat ik mijn droom achterna ga..... :wink:
Wie weet raad?.
Vr gr, Johan.
Antwoord
Mijn ervaring is als je eenmaal een 240 hebt gereden.......ook voor wat betreft de onkosten valt het wel mee. De grootste onkosten die ik met mijn vorige 240 heb gehad (nog in het Guldentijdperk) was een nieuwe koppakking en opnieuw afvlakken van de kop. Iedereen waarschuwde mij toen voor hoge kosten (met een 'moderne' auto tot wel FL 1000) en bij de Volvogarage was het toen fl. 500. Als je een beetje uitkijkt en niet helemaal een sloper koopt......kun je volgens mij van de afschrijving (en dan heb ik het nog niet eens over het onderhoud) van een moderne auto een stoere 240 rijden. Ik heb geen ervaring met gas, maar mett benzine en een gemiddelde van 1 op 10 valt het nog wel mee. Succ6 met deze zware keuze.
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=&gt; gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL&nbsp; ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978 Http://www.goldwingforum.nl
Antwoord
ik rij nu een jaar een 245 uit 1979. De kosten die ik eraan heb gehad waren flink maar dat is omdat ik hem na een maand kort had gereden. De enige kosten die ik heb gehad was de APK en een paar nieuwe motorsteunen, totaal 200 euries. Daarnaast nog een keer de olie ververst, koelvloeistof was ververst. En LPG, een hele hoop lpg. Als ik een beetje doorblaas (dwz 120) dan loopt mijn GLE automaat 1 op 5.5 :lol: Lekker toch!
Mijn wagen heeft tot 2005 alleen op benzine gereden, na 26 jaar over op gas, geen enkel probleem!
Ik zit nu wel te denken aan een polar.... net iets meer luxe. Maar zo'n ouwe bak is toch gewoon het beste eigenlijk!
Jammer alleen dat die oudere wagens zou tering duur zijn, zeker als ze in een beetje goede staat zijn!
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Alvast bedankt voor julie antwoorden. Vandaag ben ik bij een autospuiter geweest om raad te vragen, en morgen ga ik langs bij een kenner op het gebied van Volvo. Wil zo veel mogelijk weten over de 244 en zijn typische gebreken. Een vraagje heb ik nog wel aan julie. Hoe zit 't met de roestduivel?. Moet ik een 244 laten staan als hij van na een bepaald bouwjaar is in verband met het slechte staal waar hier op het forum ergens een (paar) draadje(s) over staan? Of valt het wel mee als de auto zo op het zicht in redelijke staat verkeerd?. Al met al krijg er aan de ene kant steeds meer zin in, maar aan de andere kant wil ik geen zeperd kopen. Foto's van mijn eventuele aankoop zullen volgen, of niet natuurlijk..... :wink:
Antwoord
oudere 240's zijn helaas niet vies van roest. Vanaf eind 80-er jaren is het een stuk beter gesteld met de corrosiebestendigheid (3 keer woordwaarde).
Ik heb zelf niet veel verstand van een oudere 240, ik ben niet zo van de oudere motoren/injectie/carburateur spullen, dat gebruikt me te veel en gaat vaak te langzaam.
Op gas rijden is aan te raden.

Een nette oudere 240 met niet te veel roest, wat tijd er in steken om de roest weg te (laten) halen, wat achterstalligheden, schokdempers, seals... je zit zo op 1000 euro aan onderhoud als de auto niet in een goede staat is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Swingmill schreef:Moet ik een 244 laten staan als hij van na een bepaald bouwjaar is in verband met het slechte staal

Ik heb zelf in augustus een 244 gekocht. Ik heb geen proefrit gemaakt en heb wat dat betreft een gok genomen. De auto had wel roest en doorgerotte plekken, maar daar ontkom je bijna niet aan voor 900 euro (aankoopbedrag). Echter, kijk altijd of de bodem hard is. Deuren en wielkasten kun je gemakkelijk vervangen.

Ik heb aan onderhoudskosten ongeveer 400 euro betaald. Daarmee rij ik oldtimer en heb ik nu al vier maanden een vrijwel kostenloze auto. Maar goed, op een gegeven moment wil je de auto steeds beter maken. Je gaat dan meer preventieve reparaties uitvoeren. Daarnaast heb ik een paar honderd euro aan accessoires besteed. Niet nodig, maar wel leuk om je auto te verfraaien.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
De achterzijde van de achterbak van de 245 is een kwetsbaarpunt, wat bij mij ook op het lijstje staat om te repareren. En natuurlijk de wielkasten aan de achterzijde, ook die zijn regelmatig rot.

Motorisch... als er maar water en olie in zit doet ie het altijd.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 4 microprocessor. RX-250VQ. Hulp gezocht TenBrick 1 2.050 19 September 2025, 20:18
Laatste bericht: DanielSan
  afsluitdop radiateur volvo 240 2.1 wakka 8 610 23 August 2025, 19:33
Laatste bericht: wakka
  Volvo s60 dannyfernandez75 1 408 6 February 2025, 00:01
Laatste bericht: BartJu
  Volvo importeren uit zweden Walter_Defender 2 1.305 13 April 2024, 22:42
Laatste bericht: Walter_Defender
  Volvo v50 2004 t5 getik rechtsvoor tijdens optrekken en drempels Pieter V50 2 1.133 13 February 2024, 20:09
Laatste bericht: Pieter V50
  volvo 240 Kabelboom omwisselen van carb naar injectie?!?! Thijs69 4 1.508 13 October 2023, 10:49
Laatste bericht: Dopski
  reservewiel volvo 240 station 1990 HELP Scottie 4 2.699 24 July 2022, 10:54
Laatste bericht: Arjan.
  Man zoekt Volvo -- man vindt Volvo Neut 9 4.920 15 July 2022, 22:30
Laatste bericht: Madman
Shocked Volvo 940 veer bouten Bacchus 3 3.057 9 May 2022, 16:20
Laatste bericht: Marc1970
Tongue Volvo 244 kopen, waarop moet ik letten? VervelendeGozer 2 2.993 5 May 2022, 22:31
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)