De combinatie bootstuur en bekrachtiging is teveel van het goede. Ik vind die geflubberde bekleding er wel bij passen want dat doen ze allemaal.
De B23A heeft een ruigere nokkenas waardoor ie makkelijker door de versnellingen trekt zeg maar. Je zou ook kunnen kijken naar de achteras, ik denk dat die wat 'korter' is.
Door de inhoud van de benzinetank gaat ie vermoedelijk ook vrij vlot.
8 November 2022, 20:30 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 November 2022, 20:34 door Kogelman.)
Vlot vind ik hem wel (vlotter dan mijn 740 met B230F met ZF22 automaat) en lekker lang doortrekken in toeren, het ingekorte short shifter pookje ligt lekker in de hand en glijdt soepeler door de bak heen dan het gehark met de standaard pook. Al met al een lekkere cruiser die momenteel vooraan een paar tandjes dichter bij de grond ligt dan achter, dus de metalen IPD keienvanger is dan geen overbodige luxe.
@Marc: is aan die te lichte bekrachtiging nog iets te doen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Oké, dank voor de tip Marc.
Ik wist niet dat 1.5 cm aan elke kant zo veel zou schelen in stuurgevoel.
Zal eens op zoek gaan.
Is die 370 mm diameter de binnenmaat of de buitenmaat vd rand vh stuur?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Ik weet ook niet of het veel uitmaakt maar dat is de enige variabele waar je aan kan sleutelen. Bekrachtigd gaat in 3,5 keer draaien van kant naar kant, onbekrachtigd in 4,3 dat scheelt behoorlijk.
De stuurbekrachtiging zelf is niet instelbaar in de boekjes.
Er zijn ook nog bepaalde instellingen van de voorwielen zelf die de wielen de bocht in doen 'happen' of die de auto juist rechtuit willen houden, voornamelijk caster maar toespoor ook in mindere mate. Caster is niet instelbaar en ik gok dat je deftige schroefset installateur toespoor wel op orde heeft gemaakt.
En de stuurbekrachtiging uitschakelen door de riem vd stuurbekrachtiging loskoppelen? Werkt het dan weer als onbekrachtigd? Of werkt dat niet zo simpel gedacht?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
9 November 2022, 12:23 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 November 2022, 12:41 door Marc1970.)
Dat bedacht ik net, dat kan ook. Zo simpel is het.
Laatste nuancering/inval: caster is wel instelbaar nog an toe. Er zijn twee versies van de fuseekogel, een rechte voor onbekrachtigd, en eentje met een klein hoekje waardoor het caster iets toeneemt: https://people.physics.anu.edu.au/~amh11...joints.JPG
Dus de onbekrachtigde opzet is iets rechtuit-onstabieler, door groter stuur en minder caster.
mooi ding!
Een GL Grand Luxe (metaallak, 4 hoofdsteunen met kussens, geen type-aanduiding op kofferklep) en daar horen origineel Corona's met grote dop op. Zaten die er niet meer bij?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
11 November 2022, 15:19 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 November 2022, 15:19 door Kogelman.)
Bedankt!
Jazeker heb ik die Coronavelgen, maar die zitten onder "Blue Monday" mijn 740. In de zomer krijgt de 244 "Big Nose" de Virgo's eronder.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2