4 November 2022, 14:40 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2022, 14:41 door Kogelman.)
Onder de motorkap van mijn 244 (1983, B23A) hangen rechts in de hoek achter de remservo 2 stekkertjes los. aan de blauwe kleur draad te zien horen ze aan elkaar (stekkertjes zijn een mannetje en een vrouwtje), daarnaast hangen 2 doorgeknipte kabels. De motor doet het prima, dus ik heb niet de noodzaak de stekkers aan te sluiten, maar ben wel nieuwsgierig wat hun functie is.
Wie het weet mag het zeggen?
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Hè dat is toch jammer van de originaliteitsprijs. Die hele installatie is de warmestart-klep/hulp. ALs je een warme motor op een hete dag wilt starten hangt er zo veel benzinedamp in de carburateur dat ie net iets te rijk staat voor een vlekkeloze start. Meeste mensen zullen dan het gaspedaal wat indrukken en klaar, maar Volvo had bedacht dat je er ook een extra klepje voor kan installeren!
De paralelle slangen gaan naar de carburateur, en het klepje gaat open bij contact uit, zodat de derde slang de dampen af kan voeren richting de chassisbalk denk ik.
Bedankt Marc voor het ophelderen vg mysterie. Alleen de stekkertjes met elkaar verbinden zal geen nut meer hebben, aangezien de slangen doorgeknipt zijn.
groet,
Kogelman
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2