Berichten: 26
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2019
Hallo allen
Regelmatig heb ik gedoe met de uitlaat. Bleek dus dat er een steun niet gemonteerd was, de eerste steun na de knik in de uitlaat gezien vanaf de motor. Nou heb ik die vastgezet maar nu klappert de uitlaat aan de achterkant tegen de bodem van de auto aan. Er gaat ergens dus iets mis.
Heeft iemand misschien een afbeelding/foto's van hoe de uitlaat onder de auto hoort te hangen, waar welke rubbers moeten zitten etc? Ik kan in het boek van Haynes daar niets over vinden (of ik kijk met m'n ogen dicht...)
Danku!

knalrode Volvo 245.243 1990
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 October 2019, 16:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 October 2019, 22:00 door Marc1970.)
De 'kunst' van het uitlaathangen begint bij de juiste rubbers, en aan de voorkant. Maak alle klemmen los en de aansluitingen draaibaar (liefst met kopervet, ook tegen het vastroesten). Dan zet je de vlampijp vast aan het spruitstuk en losvast aan het koppelingshuis. De middendemper hang je met twee donuts 666407 (ongeveer 6 cm diameter) op, als het goed is hangt-ie zo goed als waterpas en steekt de uitgaande buis recht omhoog.
Dit geheel maak je 'spanningsvrij' en je draait de klemmen en de bouten bij het koppelingshuis vast.
Dan de overas-pijp erop, en de achterdemper eraan, twee rubbers 1206468. Zonder LPG tank hangt de achterdemper ongeveer naar beneden aan de rubbers, en in het midden. Alle klemmen aandraaien.
De S-bocht op de laatste demper doe je het laatst.
Met LPG onderbouwtank wordt het heel anders, vooral omdat er bijna geen plek meer is voor de achterdemper.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Fijne en duidelijke how-to Marc! Ik heb de tekst in mijn eigen documentatie bewaard; zal ik vast nog eens nodig hebben.
Bedankt!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 26
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2019
(25 October 2019, 16:05)Marc1970 schreef: De 'kunst' van het uitlaathangen begint bij de juiste rubbers, en aan de voorkant. Maak alle klemmen los en de aansluitingen draaibaar (liefst met kopervet, ook tegen het vastroesten). Dan zet je de vlampijp vast aan het spruitstuk en losvast aan het koppelingshuis. De middendemper hang je met twee donuts 666407 (ongeveer 6 cm diameter) op, als het goed is hangt-ie zo goed als waterpas en steekt de uitgaande buis recht omhoog.
Dit geheel maak je 'spanningsvrij' en je draait de klemmen en de bouten bij het koppelingshuis vast.
Dan de overas-pijp erop, en de achterdemper eraan, twee rubbers 1206468. Zonder LPG tank hangt de achterdemper ongeveer naar beneden aan de rubbers, en in het midden. Alle klemmen aandraaien.
De S-bocht op de laatste demper doe je het laatst.
Met LPG onderbouwtank wordt het heel anders, vooral omdat er bijna geen plek meer is voor de achterdemper.
top, dank je. lekker concreet ook, fijn :-)
maar er hoeft dus geen rubber bij de eerste steun (spanningshuis?)?
dan ga ik maar eens een nieuwe vlampijp scoren want die is nu echt overleden en dan hopen dat het me lukt.

knalrode Volvo 245.243 1990
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee, bij het koppelingshuis heb je die twee beugeltjes, wat bouten en moeren nodig.
Als je nog s een katalysator wilt (en een lambdasonde), is dit het moment, deze zitten namelijk aan de vlampijp (de kat vervangt de achterste helft vd vlampijp). De originele vlampijpen zijn top, eerste deel is dubbelwandig en gaat semi-eeuwig mee, als je m ergens kan vinden.
Ik zou denk liever een goede gebruikte Volvo uitlaat hebben dan een namaak nieuwe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969