Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voorstellen Maarten (SFRC) 245 uit 1979
Gisteren deze Pontiac Firebird Trans Am opgehaald. www.HydrodipHelmond.nl heeft het artwork aangebracht.

[Afbeelding: 32775462232_ea83b40ecc_c.jpg]
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Terug in de workshop

[Afbeelding: 32085833844_900b4e5b27_c.jpg]

[Afbeelding: 32114205473_575b7bd62b_c.jpg]
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
[Volvomodus=on]

*************************** VOLVO UPDATE ****************************

De 245 heeft weer een verse APK. Met een adviespuntje voor de achterbanden en revisie van de handrem. De afgelopen paar jaar hebben we op Vredestein Quatrac 3 gereden. Beperkt aan te bevelen. De slijtage is 3 keer zo hoog t.o.v. Michelin Energy Saver. Ook is de grip minder en het stuurgevoel niet zo precies. De wang van de band lijkt te slap voor een 245.

Ook ligt er nu een B23A in (van Asterix overgenomen). Lekker frisse kop (ondanks LPG) en het motortje loopt als een naaimachine. Geen strepentrekker en een heel ander vermogensopbouw dan de oude B230. Die was dan ook wel wat vermoeid. Komend weekend een stukje sturen om te voelen hoe het allemaal werkt. Hoe rijdt het boven de 80 km/u? Is hij door het hele toerenbereik soepel en krachtig? Werkt hij net zo lekker op LPG als op 98?  

[Afbeelding: 32220340154_6bfd0459d9_c.jpg]

[/Volvomodus]
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Een oudere nieuwere motor, gefelsteerd. Ik zou het wel knap vinden als je verschil merkt tussen de nieuwe oude en de oude nieuwe 'low friction' 2.3 liter, vooral de balansgewichten van de krukas zitten er anders op en drijfstanglagering is anders.

Maar als de oude nieuwe boven de 80 al tegen begon te vallen, was die behoorlijk opgereden (ook vreemd). Wel goed op toeren laten komen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bij 8300 rpm hield de B230 een beetje in maar daarna ging het wel weer.

Meligheid. De oude nieuwere motor heb ik alweer 6 jaar geleden vanaf een pallet gekocht. Inmiddels (of altijd al) had die toch wel bezwaar om boven de 5000 rpm te komen. En op de autobahn ging de tellen met moeite boven de 160 km/u. Ofwel een ruime 150 volgens GPS. De nieuwe oude B23 zal dat vast niet enorm overtreffen. Maar op een meer geciviliseerde manier.

Vermoedelijk is het nieuwe oudere blokje slechts 180k km vers. Dat helpt zeker en vast.

Model en auto

[Afbeelding: 32683782980_bd9686234a_z.jpg]

[Afbeelding: 32250194823_cc375c7853_z.jpg]

De Pontiac Firebird Trans Am in hydrodip

[Afbeelding: 32554351640_08d7de4c5e_c.jpg]

[Afbeelding: 32120311643_e0f6b11bc9_c.jpg]

[Afbeelding: 32120311843_08d7de4c5e_c.jpg]

[Afbeelding: 32554351700_ff0100a99a_c.jpg]

En voor in mijn eigen kast, een Chevrolet Fleetmaster Woody

[Afbeelding: 32221302744_1c423f5215_c.jpg]

[Afbeelding: 32684928180_5056a48242_c.jpg]

[Afbeelding: 32221302784_ac96004abe_c.jpg]

[Afbeelding: 32221302724_c62a7b083b_c.jpg]
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Moeilijk vergelijken tussen die twee.
Een graadje meer of minder voorontsteking, andere veertjes op de gewichten van de centrifugaal vervroeger.
Nokkenas, compressie achteras verhouding.
Jou oude b230 was toch een b230 met heron kop en voorzien van een a nokkenas?

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Klopt. Met een slingerende krukaspoelie, bijna uitgestelde kop en ik vermoed kantelende zuigers. 

En ik heb nu de motor van Martinus.

Ik rijd met een 123 ontsteking en ben nu van programma gewisseld.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Mijn b230k zat een rare tik in maar bakken met koppel van stationair toeren tot 3000 toeren.
Bij 4000 toeren hield het wel op.
Standaard t nokkenas.
Nu met b230f voorzien van a nokkenas, zelfde ontsteking en uitlaat, andere inlaat iets minder koppel bij lage toeren maar trekt vloeiend door naar 5000 toeren.
Iets meer na ontsteking geeft iets minder koppel onderin maar trekt wel door naar 6000 toeren.
Deze motor voelt veel soepeler aan.
Ik denk dat de zwaardere zuigers van de b230k het geheel minder soepel maakt.
Of het is de hogere compressie.
Ik ben nog wat aan het experimenteren met de ontsteking van de b230f en wil de compressie nog omhoog brengen.
Ps ik heb alleen lpg.
150 op de GPS is trouwens geen probleem met mijn 145 maar het toerental is dan niet leuk meer.
Achteras is 1 op 4.56


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Weer een bundeltje hydrodip modellen. Een Corvette C3 Stingray en een Pontiac GTO

[Afbeelding: 33199119452_fbcab87b7e_c.jpg]

[Afbeelding: 33313727996_b678f94cbb_c.jpg]

[Afbeelding: 32540495963_20bd2f5aab_c.jpg]

[Afbeelding: 33313728306_28f60ece3b_c.jpg]

[Afbeelding: 33199119522_b52d001e18_c.jpg]

[Afbeelding: 32540496383_ba4cf0e079_c.jpg]

[Afbeelding: 33313728836_b464c7b776_c.jpg]

[Afbeelding: 32540496213_3f82742397_c.jpg]

Samen

[Afbeelding: 33313775976_9d3948a155_c.jpg]

[Afbeelding: 32511563074_4821d152b6_c.jpg]

[Afbeelding: 33226958391_3fb249bf52_c.jpg]

En de GTO

[Afbeelding: 32511563814_bfe24846b6_c.jpg]

[Afbeelding: 33199165322_d275e76e0e_c.jpg]

Een stuk serieuzer. Een gewone BMW 3 serie verbouwen naar een M-performance pack versie.

De basis van Norev

[Afbeelding: 32511624094_56bf55d803_c.jpg]

Hakken, slijpen, zagen en weer plamuren in en aan de voorkant.

[Afbeelding: 32511624004_3e985ce52d_c.jpg]

[Afbeelding: 32511623774_9b6426e928_c.jpg]

En ook achter aan de slag.

[Afbeelding: 32511623924_4c9e46f37d_c.jpg]

[Afbeelding: 32511623684_e4b441459f_c.jpg]

Een vers laagje wit en mat zwart voor de accenten.

[Afbeelding: 32511623614_a47c51cf60_c.jpg]

Spoilert op de achterklep erbij.

[Afbeelding: 32511623514_93d7ff8f9e_c.jpg]

En zo kunnen we weer tuffen...

[Afbeelding: 32511623494_b24dea6e90_c.jpg]

[Afbeelding: 32511623374_f718b4650d_c.jpg]

[Afbeelding: 32511623284_6533b69420_c.jpg]

[Afbeelding: 32511624224_956483d4a0_c.jpg]

[Afbeelding: 32511623154_3c84e6678c_c.jpg]
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Nieuw / verbeterd steegje met een Land Rover 109

[Afbeelding: 33209023612_26d6024b2d_c.jpg]

Nieuw / verbeterd steegje met mijn Land Rover 109 (niet die van Jambon!)

[Afbeelding: 33209023612_26d6024b2d_c.jpg]
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 592 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 356 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 652 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.073 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.150 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.258 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 16.885 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.516 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.990 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)