Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
intercooler inbouwen
mooi! Gefeliciteerd!

Misschien wil ik ook ooit wel eens een intercooler, hoewel ik hem nu al snel genoeg vind. Distributieriem moet ik ook snel doen...de mijne zit er ook al 6 jaar op...komende sleuteldag denk ik.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
henqui schreef:mooi! Gefeliciteerd!

Misschien wil ik ook ooit wel eens een intercooler, hoewel ik hem nu al snel genoeg vind. Distributieriem moet ik ook snel doen...de mijne zit er ook al 6 jaar op...komende sleuteldag denk ik.

Die moet eigelijk om de 80.000 km, of heb je in 6 jaar tijd NOG minder gereden dan ik?
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
Hoi Erik,
leuk zo'n intercooler he???
Ik merkte duidelijk dat mijn turbodruk lager was na het monteren van de IC en heb de stang vd wastegate ongeveer 2,5 slagen moeten inkorten voor dezelfde druk op het metertje.

Ik heb nu een nieuwe cylinderkop, uitlaatspruitstuk en turbo gemonteerd en na wat voorzichtig inrijden heb ik de turbodruk nu verhoogd tot rand geel/rood. Monsterachtig! (CO-waarde wel even laten afstellen voor de zekerheid, maar was niet nodig vlgs de monteur). Geef alleen volgas als ik sporadisch een BMW wil pesten.

Ga nu een CBV-klep erbij monteren (Control Bypass Valve), want turbodruk valt echt weg bij het schakelen. Zo'n CBV klep zit standaard op bijv. een 480 turbo en houdt de turbo op druk - scheelt toch weer.
Antwoord
ik merk niets aan de turbo druk maar ik weet niet hoe jij de wastegate hebt aangesloten.

ik heb gewoon het slangetje compleet verwijdert
en het gat in de turbo afgeplugt en de wastegate aangesloten op de buis net NA de intercooler
weet niet zeker of dit juist is maar het werkt wel

weet jij toevallig wat het koppel nu is
ze schrijven overal dat je 30pk extra krijgt maar hoeveel nm dat weet ik niet

zo´n CBV-klep van een 480 is dat ook werkend te maken
of moet ik een universele monteren
krijg je toch ook dat sis geluid bij overschakelen(erg vet hoor)

wel lekker veel power uit mijn b21et'tje
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
+++t blijft behelpen+++ schreef:Die moet eigelijk om de 80.000 km, of heb je in 6 jaar tijd NOG minder gereden dan ik?
ik niet ... de vorige eigenaar zo'n 2000 km per jaar! Heel wat minder zelfs! Big Grin Big Grin
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
eric vermeer schreef:ik merk niets aan de turbo druk maar ik weet niet hoe jij de wastegate hebt aangesloten.

ik heb gewoon het slangetje compleet verwijdert
en het gat in de turbo afgeplugt en de wastegate aangesloten op de buis net NA de intercooler
weet niet zeker of dit juist is maar het werkt wel

weet jij toevallig wat het koppel nu is
ze schrijven overal dat je 30pk extra krijgt maar hoeveel nm dat weet ik niet

zo´n CBV-klep van een 480 is dat ook werkend te maken
of moet ik een universele monteren
krijg je toch ook dat sis geluid bij overschakelen(erg vet hoor)

wel lekker veel power uit mijn b21et'tje

heb nog een 440 TIC staan, met CVB, mag weg voor weinig Big Grin Big Grin Big Grin Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Ja, je hebt je slang goed aangesloten, moet idd op de buis na de intercooler (als het een originele buis is, dan zit er al een nippel op waarop je 'm zo aansluit). Zo zit het origineel ook.

* Vergeet niet om je CO te laten afstellen nu je een intercooler hebt gemonteerd! Je mengsel krijgt meer lucht en heeft dus ook wat meer benzine nodig.

*CBV klep van een 480 past prima vlgs mij, ik heb dat al ergens gezien. Die jongen had 'm op de sloop gehaald voor een tientje. In feite is het gewoon een Bosch-klep en dus universeel. Je sluit 'm dan aan voor de turbo en de andere slang op het inlaatspruitstuk en dan hou je met een luchtstroom je turbo op druk.
Antwoord
oja het is inderdaad een originele pijp (alles is origineel)

ik ga hem van de week apk keuren kan ik gelijk co afstellen
( wel makelijk als je zelf apk keurmeester bent)

maar ik vermoed niet dat dat nodig is want hij blijft stationeer
theoreties toch even veel lucht pakken en de luchtweger past dit meteen aan

nu wel een keer meer tanken denk hij liep eerst gemiddelt 1:8,5
ben benieuwd wat dat nu zal zijn
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
hey ticcie

die klep doe je voor de turbo en net na de turbo (druk kant).

en niet op het inlaatspruitstuk want als de gasklep dicht valt valt de druk ook weg in je inlaatspruitstuk.

het gaat er juist om dat de turbo op toeren blijft draaien met opschakelen.

dan voor kom je het "turbo gat" effect.

dan zorg je er voor , als de gas klep sluit , dat hij zijn opgebouwde druklucht kwijt kan.

anders zal de opgebouwde lucht de inlaatschoep gaan af remmen
en als dan de gasklep weer open gaat , valt de druk weg in het inlaat systeem en moet de turbo eerst weer op gang komen voordat hij weer zijn werk kan gaan doen.

en dat zijn kostbare secondes naast een bmw :lol:
Antwoord
en die BMW is altijd...ongeblazen. Best iets om over na te denken dat zelfs de M5's geen turbo's hebben maar toch de snelste zijn over het algemeen. Principe questie uit Beieren volgens mij.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Maten 245 intercooler. mikus 6 9.573 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.122 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 10.561 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Inbouwen LPG in een 245 TIC teygeler 4 5.555 2 October 2011, 20:34
Laatste bericht: skidje
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.498 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  intercooler bunne 28 18.772 8 February 2011, 12:31
Laatste bericht: patrick2wd
  Intercooler inbouwen 240Turbo84 34 30.079 15 October 2010, 14:58
Laatste bericht: Jw240
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 4.446 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  standaard intercooler ingebouwd inclusief overboostswitch !! TheSaint77 19 26.556 5 December 2009, 18:56
Laatste bericht: Ticcie
  afstelproblemen bij 245Turbo met intercooler turbod 2 3.034 22 September 2009, 20:07
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)