Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Project Volvo 142R
Ik weet dat gebruiker Amazon 16v onder zijn 142 een 240 as heeft gemaakt, zijn smaller dan de 140 as maar zijn wel pas te maken.

Pak je een late 1031 as van een 240 (met digitaal snelheidssignaal), knal je daar een G80 Locker en welke overbrenging je ook wilt in en je bent klaar voor alle vermogens die je wilt rijden met de FK setup..
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
740/940 assen hebben in totaal ongeveer 11cm meer spoor. Ik weet niet of je de achterschermen wou uitbouwen.....
Antwoord
@Estoque: och ja, natuurlijk, hij heeft alles al een keer uitgevogeld wat ik nu ook aan het uitzoeken ben Tongue En hij woont ook nog hier in Brabant ook... ik heb hem meteen even een berichtje gestuurd met wat vragen Smile

edit: zou dit een goeie zijn? Weinig info, maar waar moet ik precies naar vragen? Zit er een label op diffs met info over wat voor diff er in zit?

@Arn02: 11cm valt nog mee, dat is met wat milde aanpassingen redelijk makkelijk pas te krijgen. Zeker als de achterwielen toch op maat gemaakt moeten worden... Al kun je dan natuurlijk niet zo veel dish krijgen als ik eigenlijk wil. Dus ik focus me even op een 240 as, zeker als die smaller zijn. Da's alleen maar fijner, want bredere wielen Tongue

Over die overbrengingsverhoudingen van dat diff, daar moet ik me nog echt op inlezen. Topsnelheid vind ik alles behalve interessant, dus een korte overbrenging lijkt me voor mijn project het fijnste. Hoe makkelijker de wielen gaan spinnen, hoe beter Wink
Antwoord
Ik weet het niet over die achteras, de 1031 is er in meerdere uitvoeringen geweest. maar de uitvoering die je wilt hebben is met een dubbele "Rib" aan het differentieel.
Dave Barton heeft er het een en ander over geschreven, dus je moet maar eens google'n naar 1030 en 1031 differences.

Het mooie van de 1031 is dat er een G80 Locker uit een 940 (met een 1041 as) in past. Een locker komt nog wel eens voorbij en kost de wereld niet (+- 200 euro).

Ik heb nog geen ervaring met een locker qua rijden, maar ik heb er 1 klaar liggen maar nog geen tijd om een achteras te scoren en om te bouwen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Een "locker" kende ik nog niet, maar na wat googlen blijkt dat dat een automatisch diff is die locked als het verschil tussen de wielen groter word dan x-snelheid. Da's mooi, maar een diff vastlassen is een stuk makkelijker Tongue
Antwoord
[Afbeelding: 10325608_650763988311922_568577070173932...e=57567551]
17x7,5 hart verplaatst naar ET 18
245L VAN
Antwoord
Barracuda_82 schreef:Een "locker" kende ik nog niet, maar na wat googlen blijkt dat dat een automatisch diff is die locked als het verschil tussen de wielen groter word dan x-snelheid. Da's mooi, maar een diff vastlassen is een stuk makkelijker Tongue

Een gelast differentieel is natuurlijk veel goedkoper, maar dat geld zul je dan weer kwijt zijn aan andere achterassen, steekassen en differentiëlen, want die gaan sowieso sneuvelen bij een gelast diff.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Ik heb straks iemand gemaild die hier in de buurt een complete 240 achteras te koop aanbied. Ik meen op foto 2 iets te zien staan van "1023" wat volgens mij ook een typenummer is van een Volvo diff. Een google actie op "1023 bakaxle" geeft een post waarin gezegd word "har en 1031 med 4.10 i utväxling och den är inte diffad ..", zo ver mijn Zweeds gaat begrijp ik dat er een 1031 diff in zou kunnen zitten met een 4.10 verhouding, zonder sper?

[Afbeelding: 6f71b3ac0ecd889d8754c6c5e2b52520_large.jpg]

[Afbeelding: 0d5affdeca783f17676622357971d21b_large.jpg]
Antwoord
Dit is volgens mij niet de as die he zoekt er zouden 2 ribben moeten zitten aan de aandrijfas zeide

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Is in ieder geval wel een late met snelheidssensor, en het lijkt erop dat iemand ook de moeite heeft genomen er een alu deksel op te zetten (of zat die er op hele late er standaard ook op).

Weet niet of dit linkje al voorbij gekomen is, maar wel handige info meestal:
http://www.davebarton.com/volvorearends.html
en
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...o_dana.htm
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.652 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 640 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.606 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.162 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 233.317 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.240 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.699 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.129 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 52.182 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.042 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)