Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
voorstellen Maarten (SFRC) 245 uit 1979
McGatver schreef:Maarten, heb je dan toevallig een achterste stabi stang over? Voor de hemelse blauw 145.
Heb je een late 145?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik had geen stabi achter... Niets over dus, sorry.
Antwoord
Jij bent vroeg.
Groeten van Frans
Antwoord
Jambon, wat is laat? 1972?
Antwoord
McGatver schreef:Jambon, wat is laat? 1972?
74- anders heb je bussen nodig om een achterstabi van een 200 te monteren..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Je bedoelt busjes in de draagarmen om samenknijpen te voorkomen? Geen probleem toch, die maak ik zo.
Antwoord
McGatver schreef:Je bedoelt busjes in de draagarmen om samenknijpen te voorkomen? Geen probleem toch, die maak ik zo.
nee buiten de draagarmen, die van een 200 zijn bredr dan de 100, die extra centimeters moet je overbruggen.. en het meebuigende, verenstalen beugeltje(s) heb je ok nodig van het origineel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De 123 ignition was gisteren niet 123 gemonteerd. Lastig punt is het tandwiel dat moet worden overgezet van de oude ontsteking. Daarvoor moet een stiftje worden worden verwijderd waarmee het tandwiel vastzit op de as. Ik dacht die er uit te slaan maar er zat geen beweging is. Nul komma nul. Uitboren bleek echter een fluitje van een cent want het stiftje is van aluminium. Daarna, met ondersteuning van het tandwiel met twee grote vijlen, sla je zo de as uit het tandwiel.

Ik hoefde niet echt voorzichtig te zijn met de oude ontsteking want deze had een axiale speling van 1 cm. Dat gaf af en toe een hoop geratel en een raar ontstekingsbeeld.

OK, tandwiel op de 123 en terug in het blok met de rotor wijzend richting de eerste klep (ongeveer). Even draaien en de ontsteking staat grofweg goed. Starten en lopen. Kind kan de was doen. Daarna met de stroboscoop checken. Tijd om een rondje te gaan rijden. Na 500 meter schiet het Amp lampje aan. Fel rood, midden voor mijn neus. Huh? Iets verkeerd aangeslopen? Weer terug. Bedrading (2 stuks maar liefst) bekeken. Nog eens starten. Lampje uit. Mooi, weer de weg op. Opnieuw na 5 meter licht de Amp rood op. Aaaah. Dan maar het Internet opduiken of hierover iets te vinden is. Helaas geen goede resultaten gevonden. Dan nog maar eens kijken. Het valt me plots op dat de knipperlichten niet werken maar de gevarenlichten wel. De zekering en -houder schoongemaakt en het euvel is verholpen. Pffff.

Maar hoe rijdt het?

Heerlijk soepel pakt de motor nu op. Draait rustig stationair en voelt alert door de toeren heen. Vlot gaat de auto naar de 120 km/u. Goed, het blijft een LPG auto dus de klinkers hebben niets te vrezen.

Ook de IPD stabi stangen doen hun werk. Natuurlijk is er nu geen speling meer op de rubbers dus ook dat zal zijn effect hebben. Al met al voelt de 245 meer 'volwassen' en 'solide' aan. Insturen gaat fanatieker op rotondes en overhellen is sterk verminderd. Nadelige trillingen, onder- of overstuur of rare stugheid ervaar ik totaal niet. Komende tijd wat meer testen.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
Inmiddels wat meer gereden. Rotondes, fly-overs en afritten rondom Den Haag en Rotterdam. De IPD stabilisatorstangen hebben een geweldig goed effect. Betere reactie op insturen en een stabielere achterzijde. Zeker bij 'lasnaden' op de snelweg.

Wat mij betreft een echte aanrader en de investering zeker waard.
Maarten
Mijn auto's: MGB roadster 1966, Alfa Romeo Giulia Super 1300 1971, Volvo 245 Estate 1979

ModelCarWorkshop
Dutch Rally Events
Rally-Cursus
Antwoord
De nieuwe ontsteking is een stuk preciezer dan de gammele oude. Dus het afstellen luistert ook nauwer.

Maar het is wel een gepuzzel om de juiste voorontsteking te bepalen. Hoge compressie B230k redblock (740) met een A nokkenas. Daar zijn geen standaard waardes voor. Bij 10 graden sloeg de motor moeizaam aan. Nu zit ik op 15 graden voorontsteking bij 850 rpm.

Voor het eerst pakt de auto ook onder de 2000 rpm redelijk op. En er zijn ook echt een 10-tal paarden bijgekomen.

Morgen ook eens op benzine testen. Als hij dan bij + 100 km/u niet pingelt dan kan ik proberen om nog een graadje meer voorontsteking te geven.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Even voorstellen V70 III 2.0 D3 philippehopman 0 356 31 August 2024, 17:43
Laatste bericht: philippehopman
  Even voorstellen Didier911 0 652 2 July 2024, 21:33
Laatste bericht: Didier911
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.074 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen Jort 3 1.150 3 May 2024, 08:24
Laatste bericht: henqui
  Voorstellen _gijs_ _gijs_ 4 1.259 25 April 2024, 06:31
Laatste bericht: _gijs_
  Voorstellen: '83 Big Nose Kogelman 52 16.897 3 April 2024, 19:41
Laatste bericht: Kogelman
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.520 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Even voorstellen IJzeren_Sjaak 5 2.990 8 October 2022, 17:03
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)