Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(te) korte eerste versnelling
#1
Is dat op te lossen met een andere achteras?
Groeten van Frans
Antwoord
#2
Ja waarom niet? Dat is manier waarop Volvo varieerde, 'sportieve' auto's en estates kregen korte achterassen voor 'off the line power'. De variatie in achterassen is redelijk groot, iets van 3,31 tot 4,10 dat is iets van 20%.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Tis een 740 tic uit 88 en ik weet niet wat voor as eronder zit maar wat ik wel weet of wil is van die korte versnellinkjes af komen, het lijkt wel een vrachtwagen. Origineel zat er een automaat onder en dan heb je er geen last van maar nu met een M90 begint het mij te storen. Welke achteras zou er dan onder moeten, met welke verhoudingen?
Groeten van Frans
Antwoord
#4
Volgens mij heb je dan meest kans op een 3,73 achteras, zie http://forums.turbobricks.com/archive/in...93968.html dus daar is ruimte voor verbetering in de vorm van 3,31:1. Die moet te vinden zijn en dan is je eerste versnelling ineens 11% langer (net als al je andere versnellingen natuurlijk).

Je kan ook een nog kortere achteras opzoeken en gewoon in de tweede versnelling wegscheren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik zou eerst eens kijken wat voor achteras er nu onder zit. De achterassen bij de 240 met BW55 automaat hebben vaak al een 3.31 of andere lange overbrenging as eronder zitten.
Zit er bij de 740 niet een stickertje op de achteras net als bij de 240?
Antwoord
#6
Jos, het gaat om te korte versnellingen dus hou ik me vast aan het antwoord van VolvowikipediaMarc. De eerste versn. 3000 toeren 22kmph, 2de versn. 3000 toeren 42kmph en de 3de versn haal ik 62kmph en dat is echt te kort. Het stickertje zit er wel maar de tekst niet. Oh en Marc, bedankt ik ga op zoek.
Groeten van Frans
Antwoord
#7
Zonder tekst heb je weinig aan het stickertje. Die snelheden lijken aan de korte kant. Meten is weten, krik een wiel op en draai het wiel 10x rond, en tel hoe vaak de aandrijas draait.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
De vuistregel is: toerenmotor: kleine verzet, koppelmotor: groot verzet (diesels zitten vaak in het 2,5:1 tot 3,1:1 gebied). Mijn 3.0 24v bmwolvo heeft nu een 5-bak overdrive met een 3,73 eindoverbrenging eraan. Ik ga dit veranderen naar 3,54 of (waarschijnlijker) 3,31, want momenteel is het echt te kort voor de hoeveelheid koppel die de motor onderin heeft (wel leuk overigens Tongue)
Antwoord
#9
Ik rijd ook met een 3.31 as.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
Nu ik nog.
Groeten van Frans
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  AW-71L alleen eerste versnelling en achteruit bartboos 3 4.042 30 March 2020, 10:38
Laatste bericht: polestar-volvo
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.053 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  Pook losgeschoten met auto in versnelling martin_martin 3 5.332 2 September 2016, 12:24
Laatste bericht: martin_martin
  Eerste versnelling schiet eruit Hanatarash 8 8.099 12 August 2016, 22:27
Laatste bericht: Hanatarash
  De achteruit versnelling van een 2.3i 1993 240 polar KennOne 1 3.499 17 June 2016, 11:13
Laatste bericht: Marc1970
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.167 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  ratelend geluid uit versnelling automaat daanweijer 0 2.752 15 August 2014, 12:37
Laatste bericht: daanweijer
  automaat schokt van 1e naar 2e versnelling Rob van der Donk 5 5.673 27 July 2013, 22:33
Laatste bericht: Marc1970
  Automaat schalkelt niet meer in hoogste versnelling. Gandalf 10 10.407 22 July 2013, 10:38
Laatste bericht: Gandalf
  5e versnelling loopt rauw 240 fmarcus 0 1.668 21 September 2012, 16:48
Laatste bericht: fmarcus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)