Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mijn 245 opknappen
Alle redblocks na de B20 hebben een bovenliggende nokken as. Ook de B230K, ook de B230FT of FK.
De B230FT en FK zijn allebei nagenoeg dezelfde turbo motoren alleen heeft de eerste een wat grotere turbo en draait op een hogere turbodruk (en levert meer PK).

Wat je zegt ten aanzien van de verdeler klopt. De hulp as kan je overzetten van je oude motor, heb je nog wel een LH2.4 verdeler nodig en een kabelboompje etc etc. Zie het topic van de blauwe van Arno, van mij etc...
Antwoord
Volgens mij heeft de FT zelfs dezelfde turbo, met als verschil dat de wastegate actuator van de FT instelbaar is en van de FK niet.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Dopski schreef:Alle redblocks na de B20 hebben een bovenliggende nokken as. Ook de B230K, ook de B230FT of FK.
De B230FT en FK zijn allebei nagenoeg dezelfde turbo motoren alleen heeft de eerste een wat grotere turbo en draait op een hogere turbodruk (en levert meer PK).

Wat je zegt ten aanzien van de verdeler klopt. De hulp as kan je overzetten van je oude motor, heb je nog wel een LH2.4 verdeler nodig en een kabelboompje etc etc. Zie het topic van de blauwe van Arno, van mij etc...

Tjonge ik was nog niet wakker zeker, ik rij zelf met een FK motor in mijn 940 estate. Is wel een optie maar wat moet je allemaal overnemen van een donor. Er zit ook een startonderbreker in toch.

Misschien iets voor de toekomst. Ik blijf even bij de B230 K met cisak carb. Kan ik deze motor ook voorzien van een injectiekop met bijbehorende computer en kan ik de elektrische benzinepomp(en) die ik heb gebruiken.
Antwoord
Van de oude kjet motor kun je de hulp as (waar je verdeler op zit) demonteren en verwisselen met die uit een b230ft of b230fk.

Het verschil tussen de fk en ft is de turbodruk. Fk is een low pressure (dacht rond 0.3 bar), Ft is high pressure (dacht rond de 0.7 bar).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Vwb die startonderbreker, dat is op te lossen door de computer te chippen of een computer te zoeken van een auto zonder startonderbreker.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
De k-jet pompen leveren de hoogste druk. Dacht zelfs tot 6 Bar terwijl de LH bestuurde blokken rond de 3 Bar nodig hebben. Ik neem aan dat de drukregelaar op een B230F(X) blok alles tot de normale proporties terug brengt.

Vergeet het B230K blok maar als basis voor een LH 2.4 injectiekop. Dan gaat er iets mis met de verbranding. Ik weet niet of je van koppel houdt. Maar dan ga maar eens overwegen om een b230F te zoeken. Doe daar de compressie een beetje van verhogen en hang die nokkenas van je B21E er maar in. Als je dat niet doet hou ik me aanbevolen voor die nokkenas indien het een D-As is.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
skidje schreef:De k-jet pompen leveren de hoogste druk. Dacht zelfs tot 6 Bar terwijl de LH bestuurde blokken rond de 3 Bar nodig hebben. Ik neem aan dat de drukregelaar op een B230F(X) blok alles tot de normale proporties terug brengt.

Vergeet het B230K blok maar als basis voor een LH 2.4 injectiekop. Dan gaat er iets mis met de verbranding. Ik weet niet of je van koppel houdt. Maar dan ga maar eens overwegen om een b230F te zoeken. Doe daar de compressie een beetje van verhogen en hang die nokkenas van je B21E er maar in. Als je dat niet doet hou ik me aanbevolen voor die nokkenas indien het een D-As is.

Dat van die benzine pomp druk had ik al is gelezen. Welke pomp is dat ik heb er 2 toch. 1 weet ik zeker die zit bij de tank onder de auto. Zat er ook niet 1 in de motorruimte. Stel ik neem een 940 LPT dan moet ik dus de pomp van deze meenemen of heeft de 940 deze in de tank zitten.

Volgens mij zat er een D-as in maar als ik het zeker wil weten zal ik hem eruit moeten halen. Of kan ik dat aan de motor of kop code zien. Liefst ben ik de 2,1 k-jet in 1 keer kwijt. scheelt weer ruimte en gesleep.
Antwoord
De k-jet hoofdpomp zit onder de achterbank aan de bestuurderskant naast een accumulator. Dat levert de druk die je nodig heb.
De pomp in de tank is alleen maar bedoeld om bezinde bij de hoofdpomp te brengen.

Als je hier iets aan wil veranderen moet je maar een dw200 of zoiets overwegen om in de tank te hangen. Maar je moet ook een retourleiding hebben en een injectie benzine tank.

Mijn ervaring met verkopen van motoren. Zorg dat een B21E draaiend kan worden beluisterd. Anders blijft het lang liggen. Heb 2x op de gok een B21E voor 50 eur opgehaald met vrienden die hun amerikaanse B21F te vervangen. Blokken van 50 eur waarvan er een gaar was en dus 1 dag werk weggegooid. Andere liep perfect.

De B230 heeft meer potentie en daarom interessanter.

Wellicht dat een cilinderkop met dikke plaatjes (tenminste 3.8) en genoemde nokkenas nog interessant is in de vervangingsmarkt. Rest???

Succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Het is een hoop gedoe om onderdeeltje voor onderdeeltje van K jet injectie naar Cisac carburateur naar LH2.4 injectie te gaan, onnodig lijkt mij want complete donorauto's zijn er zat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
skidje schreef:De k-jet hoofdpomp zit onder de achterbank aan de bestuurderskant naast een accumulator. Dat levert de druk die je nodig heb.
De pomp in de tank is alleen maar bedoeld om bezinde bij de hoofdpomp te brengen.

Als je hier iets aan wil veranderen moet je maar een dw200 of zoiets overwegen om in de tank te hangen. Maar je moet ook een retourleiding hebben en een injectie benzine tank.

Mijn ervaring met verkopen van motoren. Zorg dat een B21E draaiend kan worden beluisterd. Anders blijft het lang liggen. Heb 2x op de gok een B21E voor 50 eur opgehaald met vrienden die hun amerikaanse B21F te vervangen. Blokken van 50 eur waarvan er een gaar was en dus 1 dag werk weggegooid. Andere liep perfect.

De B230 heeft meer potentie en daarom interessanter.

Wellicht dat een cilinderkop met dikke plaatjes (tenminste 3.8) en genoemde nokkenas nog interessant is in de vervangingsmarkt. Rest???

Succes.

Motor blijft net zolang zitten tot ik klaar ben met de B230 K cisac. En daarbij moet de Volvo transportabel blijven want hij moet op eigen kracht in en uit de garage kunnen. Dus het B2,1 K-jet blok blijft er zo lang mogelijk in. Mocht iemand dus interesse hebben dan is het mogelijk om hem te zien en te horen. Stuk rijden is er niet bij want hij is niet verzekerd en hij is geschorst. Qua prijs worden we het wel eens, en zeker als de potentiele koper meehelpt.

Als het goed is heb ik toch een retourleiding want ik heb immers een B21 k-jet injectie of heeft deze geen retour leiding?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Opknappen en turboficeren Sid's 244 '79 Sid 2 53.624 4 October 2014, 20:59
Laatste bericht: Ties240
  mijn lang lopende roestoratie project van ons volvo 145 klaes 10 38.917 29 April 2014, 20:02
Laatste bericht: v700r
  Wie wil met mij mijn 164 voorzien van een 960 motor in ruil voor een 760TIC ? toonkarel 11 15.679 16 September 2011, 23:51
Laatste bericht: Black Moose

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)