Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
herrie na uur rijden
Overhitting in de automaat, cavitatie in de koppelomvormer? Zowel de halve liter ATF tekort als het lage waterpeil geven de resterende ATF een hoop extra hitte te verwerken. Misschien moet je er maar vanuit gaan dat de ATF redelijk versleten is en inmiddels en aan vervanging toe is.

Cavitatie klinkt ongeveer als het vermalen van knikkers: https://www.youtube.com/watch?v=1Lbxtjfdat4
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
hallo, een paar weken verder heb ik het weer een keer gehad, zie filmpje.

[video=youtube_share;4L4GutGXcLg]http://youtu.be/4L4GutGXcLg[/video]

heb tijdens het rijden de automaat in neutraal gezet, zonder verschil. wel ging het geluid weg bij remmen, en zoals te zien is, rijd ik de snelweg af, rem bij het oversteken en ga de oprit weer op. Na het remmen is het geluid weg en komt ook niet meer terug.

als ik moet gokken zit het toch in de remmen, m.n. voorzijde. van de week maar weer even de garage in :-(
Antwoord
Kan me weinig voorstellen bij remmen die alleen geluid maken, meest remmen ze dan ook behoorlijk (en stinken, is mijn ervaring).

Wat je met remmen bijvoorbeeld wel doet, is een klein beetje vacuum uit de rembekrachtiger gebruiken. Hoe vind je dat de bekrachtiger werkt, heb je een normaal rempedaal direct na het starten, sist-ie bij het remmen?
Antwoord
Je zegt dat de auto het probleem heeft na een lange rit, dus warmte zal hoogstwaarschijnlijk een rol spelen bij dit resonerende geluid.

Iets wat uitzet en dan contact maakt ergens anders mee.

Had je de auto al eens opgekrikt vooraan en de wielen een slinger gegeven, eventuieel ook met licht ingetrapte rem?
Alhoewel ik het niet een geluid vind wat met de remmen te maken kan hebben.
Antwoord
Zit er nog olie in het differentieel? Heb dat met een Amazon gehad nl. Hetzelfde geluid, er zat heel weinig olie in en het is ook niet meer goed gekomen daarna maar ik wil je niet bang maken. Zou wel even snel peilen.
Groeten van Frans
Antwoord
v700r schreef:Zit er nog olie in het differentieel? Heb dat met een Amazon gehad nl. Hetzelfde geluid, er zat heel weinig olie in en het is ook niet meer goed gekomen daarna maar ik wil je niet bang maken. Zou wel even snel peilen.
Bij mijn C kadett had ik hetzelfde, maar dat klonk juist weer anders (meer zingend/schrapend), alleen pas bij lage snelheid & dat geluid stopte niet.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Diff olie peilen: vuldop eruit draaien, vingertop erin steken, stinkende olie aan vinger = OK, vuldop terug. Of gewoon bijvullen met API GL-5 90 hypoid diff olie tot-ie overloopt.
Antwoord
Marc1970 schreef:Diff olie peilen: vuldop eruit draaien, vingertop erin steken, stinkende olie aan vinger = OK, vuldop terug. Of gewoon bijvullen met API GL-5 90 hypoid diff olie tot-ie overloopt.

foei, stinkend inderdaad, arghh, ik denk dat ik de goede vuldop heb gevonden dan? En olie zat al aan vuldop, dus dat lijkt me in orde.

[ATTACH=CONFIG]4535[/ATTACH]

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
jos245 schreef:Je zegt dat de auto het probleem heeft na een lange rit, dus warmte zal hoogstwaarschijnlijk een rol spelen bij dit resonerende geluid.

Iets wat uitzet en dan contact maakt ergens anders mee.

Had je de auto al eens opgekrikt vooraan en de wielen een slinger gegeven, eventuieel ook met licht ingetrapte rem?
Alhoewel ik het niet een geluid vind wat met de remmen te maken kan hebben.

Nou, nu de laatste keer was het al na een rit van een kwartier, dus misschien heeft het dan niet direct met warmte/uitzetting te maken. Dat is ook niet helemaal te verklaren dat het weggaat na de remmen even ingedrukt te houden/ stil te staan.

Overigens heb ik de wielen een slinger gegeven, waarbij het linkerwiel beduidend niet zelf doordraait en het rechterwiel wel.
Antwoord
Ik zou toch denken aan een drooglopend lager ergens in de aandrijflijn. Check het steunlager van de cardanas eens, dat krijgt veel krachtsverschillen te verduren bij gasgeven en loslaten. Dat verklaart misschien het verdwijnen van het geluid. Als het echt stuk is voel je dat in de auto zeker weten. Misschien is het steunrubber ook niet fris meer en slingert de as in een extreem geval ergens tegenaan.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  "zingend"geluid tijdens het rijden peter45 7 6.419 26 March 2013, 18:23
Laatste bericht: peter45
  in welk versnelling kan ik het beste rijden met een caravan pietertoelen 3 3.609 5 May 2012, 13:56
Laatste bericht: volvo 245 SE 1992
  Hoe te rijden met een overdrive / hoe werkt het? Sylvester 21 22.556 16 January 2012, 14:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Schurend/Tikkend geluid bij rijden. Dr Dree 8 6.110 23 November 2007, 10:27
Laatste bericht: Dirk242

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)