Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1983 240GL | B230FK + M90 to come
Volvo 142 B23 schreef:Mooi gedaan met die opnemer. Zat zelf te denken aan een hall gever van een krukas oid, maar dit werkt ook prima natuurlijk.

Ehm die werkt volgens mij net andersom ofzo. Bovendien is dit voor de prijs niet te kloppen, kostte 1 euro in china:tongue:
Ik heb alles nu ook compleet om het te gaan monteren, maar heb het de laatste tijd nogal druk met andere dingen (3D printer bouwen bijv.).

Is er trouwens iemand die een goede oplossing heeft voor de brandstofvoorziening vanaf de tank tot aan de B230FK die ik heb liggen?

De huidige motor is een carburateur motor, dus deze heeft maar 1 enkele brandstofleiding zonder retour toch? Ik ga er dus vanuit dat ik nog een extra leiding moet aanleggen vanaf de tank tot aan het motorcompartiment. Staalomvlochten PTFE ligt voor de hand, maar is hiervoor geen andere (goedkopere) oplossing? Volledig rubber slang van voor naar achter vind ik maar niks. Koperleiding?

En voor wat betreft de tank; kan ik mijn '83er benzinetank (carburateur) gebruiken om een injectie (opvoer) pomp in te hangen? Of gaat dit niet passen en moet ik een volledige injectietank scoren?
De brandstofpomp; wat is het handigste? een van een 940 van na '96 heeft toch ÃÃn enkele krachtige pomp in de tank die van voor naar achter pompt? Een universele brandstofpomp (buiten) aan de carburateur tank koppelen is volgens mij niet echt een optie ivbm, vaporlock (las ik).

Suggesties zijn welkom!
Antwoord
Ik heb een 87er 240 op de brug staan voor sloop, deze heeft volgens mij wel een retour...
Antwoord
Ik had een opvoerpomp van een 93er 240 in mijn 79-er gebouwd. Dat past gewoon. Daarnaast had ik de bestaande aanvoer als retour gebruikt en een aanvoer van een 93er 240 gemonteerd.
Antwoord
Drk schreef:Ik had een opvoerpomp van een 93er 240 in mijn 79-er gebouwd. Dat past gewoon. Daarnaast had ik de bestaande aanvoer als retour gebruikt en een aanvoer van een 93er 240 gemonteerd.

Volledige originele pomparmatuur past er dus gewoon in? inclusief brandstofniveau etc? :biggrin:
Antwoord
als ik zo de berichten lees zou het wel moeten passen ja
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
Het past, maar is niet ideaal in verband met het feit dat een Injectietank een opvangbakje in de tank heeft om de pomp, bij een legere tank, in de bochten toch van brandstof te voorzien.

Ik heb in MN 77er 242 een injectie tank gelegd. Echter is de vulhals anders van een Carburateur en injectie tank. Dit heb ik opgelost door een dikke 60mm slang van de oude vulhals naar de nieuwe tank te laten lopen. De ontluchting zit nog in de tankhals.

Ik zou zelf niet met een carburateur tank willen rijden vanwege het ontbreken van dat tankje.

Ook zou ik, als ik jouw was, ipv van een 2e brandstofpomp. 1 intank-pomp monteren die genoeg druk levert om het in 1 keer maar voren te drukken. Ik heb een Walbro 155 pomp, is vergelojkbaar(3 bar) maar kan net wat meer brandstof naar voren pompen dan de standaard 240 pompen.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Mijn sloper (met carb motor) heeft 2 metalen leidingen rechtstreeks na de tank. Als je ze kan gebruiken mag je ze zo ophalen....
Antwoord
Estoque schreef:Het past, maar is niet ideaal in verband met het feit dat een Injectietank een opvangbakje in de tank heeft om de pomp, bij een legere tank, in de bochten toch van brandstof te voorzien. Ik heb in MN 77er 242 een injectie tank gelegd.

Volgens mij zijn alle tanken van na 79 met die bakjes uitgevoerd.

Estoque schreef:Echter is de vulhals anders van een Carburateur en injectie tank. Dit heb ik opgelost door een dikke 60mm slang van de oude vulhals naar de nieuwe tank te laten lopen. De ontluchting zit nog in de tankhals.

Ik had ook het plan om die hals door te zagen en te voorzien van een flexibel verbindings-stuk

Estoque schreef:Ook zou ik, als ik jouw was, ipv van een 2e brandstofpomp. 1 intank-pomp monteren die genoeg druk levert om het in 1 keer maar voren te drukken. Ik heb een Walbro 155 pomp, is vergelojkbaar(3 bar) maar kan net wat meer brandstof naar voren pompen dan de standaard 240 pompen.

Heb ik ook van gehoord. Staat die 155 voor 155 ltr aanvoer capaciteit bij 3 Bar? Moet de B230FK niet een pomp hebben van 3,5 Bar omdat de drukregelaar bij LH in de regel al op 3 staat afgesteld?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Ik dacht dat een 940ic standaard op 3 bar werkte. Maar Dat kan ik fout hebbend
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
<object type="application/x-shockwave-flash" width="400" height="225" data="https://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf" classid="clsidBig Grin27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000">



Bedankt voor het meedenken! Ik heb inmiddels gezien dat ik maar 1 brandstofleiding van voor naar achter heb lopen, dus hiervoor moet ik in de toekomst een extra leiding bij leggen. Brandstofpomp ga ik me nog verder in verdiepen, komt vast goed.

Afgelopen dagen heb ik mij weer eens bezig gehouden met de 240 en heb ik eindelijk eens tijd gemaakt om de km. teller aan te sluiten op de electromotor, aangestuurd door de Arduino en LMD18200.

Om te beginnen heb ik de mageneten bevestigd op de aandrijfas en heb ik de hall-sensor op een beugeltje bevestigdc(kwaliteits foto's :frownSmile:

[Afbeelding: 17298848265_b7c574a741_c.jpg]
Uiteraard met een beetje loctite.

[Afbeelding: 17298845575_9cf8dd8bf1_c.jpg]

[Afbeelding: 17272886766_e0e440219a_c.jpg]
Afstellen

Voor de liefhebbers nog een kort filmpje (wederom kwaliteit):

<embed type="application/x-shockwave-flash" src="https://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf" bgcolor="#000000" allowfullscreen="true" flashvars="intl_lang=en-US&photo_secret=a3595596ce&photo_id=17298773855&hd_default=false" width="400" height="225">

Het werkt al boven verwachtingen, maar er zit nog wat werk aan de code. Er zitten zo nu en dan 'pieken' en 'dalen' in de data vanaf de hall sensor, waardoor het gemiddelde van de RPM's soms omhoog en soms omlaag schiet (ook te zien in het filmpje). Er moet hiervoor nog een soort van filter ingebouwd worden.
Buiten dit om werkt het aardig goed en eigenlijk direct</object>Cool Motortje maakt redelijk wat geluid, dus deze zal verplaatst worden naar de motorruimte.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 795 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 65.157 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 4.154 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  volvo 244 turbo intercooler 1983 jag81 2 3.090 13 March 2014, 20:11
Laatste bericht: jag81
  Volvo 245GL 1983 net uit Zweden job245 159 82.645 10 February 2014, 23:35
Laatste bericht: job245
  Mijn groene 144 uit 1973 en ik (uit 1983) Mr.C 72 35.539 6 November 2013, 19:04
Laatste bericht: Dopski
  Ik en mijn witte Volvo 240 1983 Wittelimo 8 6.665 29 July 2013, 00:02
Laatste bericht: Wittelimo
  Volvo 240 GL 1983 sedan joop240uden 5 4.389 18 March 2013, 17:03
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Even voorstellen....Jochem en zijn 240 Estate Turbo (1983) jvdklei 21 10.804 2 March 2013, 15:13
Laatste bericht: skidje
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.520 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)