Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wie herkent deze verdamper?
#1
Bij de laatste Winterklaarmaarkdag bleek dat mijn verdamper zo moeilijk is af te stellen, dat deze aan revisie toe is.

1) Wie weet aan de hand v/d foto's wat voor merk/type het is? (of zou dat achter de zwarte smurrie verstopt zitten?)
B21A (carb, geen G3 :tongueSmile

Mijn plan: een andere verdamper aanschaffen: met 1 gaan rijden terwijl ik de ander reviseer en dan de gereviseerde weer terugplaatsen. Dan de anders reviseren en als reserve voor op de plank.
2) Kan je 2 verschillende verdampers gewoon uitwisselen of komt daar meer bij kijken?
Als je niet kan uitwisselen, dan moet ik dus een identieke hebben.

[Afbeelding: IMAG2048_zpswg7hpo2y.jpg]


[Afbeelding: IMAG2049_zpsilrnrdzb.jpg]

[Afbeelding: IMAG2043_zpseiguxadj.jpg]

[Afbeelding: IMAG2047_zpsjpzkjm9j.jpg]

Alvast bedankt!

gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#2
Volgens mij is het enige verschil, bij de oude systemen de hoeveelheid gas die er door stroomt.
Bij een g2 en G3 systeem heb je een computer en bij een oud systeem alleen 2 magneet kranen. 1 op de tank en 1 bij de verdamper.
Er is redelijk wat aanbod van verdampers, omdat afgelopen jaar er veel uitgebouwd zijn volgens mij.

2 jaar terug heb ik een verdamper gereviseerd. Wat een klus, in mijn beleving 200 ringen, pakkingen en piefjes.

Is dat geen landi?


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#3
Zou inderdaad een Landi Hartog kunnen zijn maar het is al een oud beestje zo te zien.

Ik zou er een nieuwe OMVL in zetten. Die zijn relatief niet zo duur en er is zat aan revisie-onderdelen ervan te komen.
Antwoord
#4
Goed gezien mannen.
IK heb met rood de herkenningspunten omcirkeld en dit moet een LandiHartog zijn.
[Afbeelding: LandiHartog_zps5dmpcl9q.jpg]

Typeplaatje moet dus achter de smurrie zitten.

@Jos, het gas schijnt sowieso in NL te zijn ingebouwd dus 2003 (tenaamstelling NL) of tijdens restauratie in 2006...
Tja.. wat is oud.. de wagen is net 40 geworden. Oude onderdelen vind ik niet erg, als het maar goed werkt of anders gereviseerd is.

Als ik een OMVL tijdelijk inbouw, is dat te doen of moet ik daarvoor van alles wijzigen?
Dan reviseer ik liever een LandiHartog zodat ik tijdens een wissel minder werk heb.

Nieuwe verdampers zijn richting de € 200, dus liever voor € 40 aan ringetjes + 8 uur priegelwerk (da's de hobby toch heren? Cool )
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#5
Ik zie trouwens de volgende types LandiHartog: JH, JH vaccuum, 90E, JH-006, JH-2 terugkomen bij revisiesetjes, dus vandaar dat ik typeplaatje zo ga schoonmaken.

(note to self Rolleyes de howto van Rob: http://volvolvo.nl/threads/14818-Revisie...-verdamper, en goedkopere verdampers op luccio.nl)
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#6
Dat is werkelijk de allereenvoudigste 'klik en gaan' verdamper. Zoek er eentje met dezelfde aansluitingen op ongeveer dezelfde plek, van een vergelijkbare motor (meest gaan 'onze' verdampers tot 90-100 kW) die niet te lang droog staat. Niet de moeite van het reviseren.

Hier, sprekend dezelfde: http://link.marktplaats.nl/m890429755 Op de sloop, liggen er ook zat. Een verdamper uit een G3 installatie van 2014 kan precies dezelfde zijn, soms moet je een paar tuutjes overzetten.

Lijkt me stug dat zo'n verdamper al kapot zou zijn trouwens, ik heb 3 verschillende van die Italiaanse kwaliteitprodukten van een jaar of 25 oud in gebruik. Afstellen zal misschien ergens anders spaak op lopen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Smurrie eraf gepoetst.
Is Groot ook een merk of hebben ze gewoon een enorme reclamesticker er overheen geplakt?
[edit: ah, het is een GMS]

[Afbeelding: IMAG2060_zps86r3tfd0.jpg]


[Afbeelding: IMAG2058_zpsc5nxgltq.jpg]

@Marc, de afstelschroef is zeer gevoelig. Halve mm draaien resulteert in een CO variërend tussen 0 en 3 en blijft dan ook niet stabiel op dezelfde plek.
En gewoon nieuwsgierig: wat is het nadeel van de allereenvoudigste? (onzuinig, onstabiel, ..?)
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#8
Ah, de LandiHartog en GMS 90E zijn identiek, want de revisieset is hetzelfde artikelnummer..
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#9
"Eenvoudig" is bij mij synoniem voor "prachtig ga zo door".

Aan de gunk te zien is de aftapschroef in geen jaren los geweest, die grote onderaan, daarachter staat ws. een plasje LPG sludge de werking vd verdamper te frustreren.

Hoe staat de gasklep afgesteld? Bij warm stationair en de afstelschroef in het inlaatspruitstuk 4 slagen uit, moet er een opening zijn die 1100-1200 rpm geeft, de rest stel je weer naar beneden af met de schroef in het inlaatspruitstuk.
De ontsteking kan je ook nog een beetje aan draaien bij stationair, om de makkelijkste motorloop te krijgen. Op LPG kan-ie meest wat vroeger, in de winter is te vroeg weer lastig met starten etc.
Oh wacht, hele oude 240's hebben nog een eenvoudigere afstelling direct op de gasklep, die zet je op 850 rpm en klaar.

Die stelschroef bovenop de verdamper, in de uitgaande gasslang, die draai ik zo ver uit dat-ie er net niet uitvalt, onzinnig ding.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Marc1970 schreef:"Eenvoudig" is bij mij synoniem voor "prachtig ga zo door".

Aan de gunk te zien is de aftapschroef in geen jaren los geweest, die grote onderaan, daarachter staat ws. een plasje LPG sludge de werking vd verdamper te frustreren.

Hoe staat de gasklep afgesteld? Bij warm stationair en de afstelschroef in het inlaatspruitstuk 4 slagen uit, moet er een opening zijn die 1100-1200 rpm geeft, de rest stel je weer naar beneden af met de schroef in het inlaatspruitstuk.
De ontsteking kan je ook nog een beetje aan draaien bij stationair, om de makkelijkste motorloop te krijgen. Op LPG kan-ie meest wat vroeger, in de winter is te vroeg weer lastig met starten etc.
Oh wacht, hele oude 240's hebben nog een eenvoudigere afstelling direct op de gasklep, die zet je op 850 rpm en klaar.

Die stelschroef bovenop de verdamper, in de uitgaande gasslang, die draai ik zo ver uit dat-ie er net niet uitvalt, onzinnig ding.
Zo zie je maar dat tekst toch verkeerd te interpreteren is Smile Ik dacht dat je bedoelde "zo eenvoudig, niet het reviseren waard" hehe.
Morgen onverwacht een dagdeel vrij, dus dan de sludge maar aftappen.

Daarachter zit neem ik aan koelvloeistof..(?)
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lpg verdamper. Jambon 1 1.660 20 September 2021, 09:07
Laatste bericht: Marc1970
  +t en lpg met verdamper Stevves 2 3.062 6 December 2015, 14:55
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Draad / diameter carterplug 240 - Wie helpt mij aan deze info Hoover 13 10.653 28 April 2014, 09:18
Laatste bericht: jos245
  Beste, betrouwbaarste, makkelijkste LPG verdamper? Dopski 1 3.506 4 March 2014, 20:52
Laatste bericht: Marc1970
  Verdamper revisie Rob 3 3.073 14 October 2013, 16:15
Laatste bericht: Jambon
  HELP, vacuumslang uit inlaatspruitstuk. waar moet deze? Eggie 9 7.511 21 July 2013, 14:39
Laatste bericht: Eggie
  Wie herkent deze carb (van een b21a)? Arn02 5 3.416 20 May 2013, 18:40
Laatste bericht: Marc1970
  Revisie verdamper succes! Wimme 6 3.976 18 December 2012, 22:27
Laatste bericht: Wimme
  Er stroomt gas uit de verdamper matthijs1 1 1.995 21 September 2012, 23:21
Laatste bericht: jos245
  LPG verdamper kapot na 4 maanden? volvosvenska 18 13.350 30 August 2012, 22:01
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)