Berichten: 10
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2015
Heren, dames, goedenavond,
Ik wilde mij even voorstellen op dit forum waar ik al menig uurtje aan het lezen ben.
Ik heb een volvo 240 (245 volgens VIN code, B230F) geerfd en heb al een paar uur in de voiture mogen rijden.
De eerste en enige eigenaar, mijn schoonvader, is helaas na 89 jaar overleden en vreemd genoeg wil de auto sindsdien niet meer starten....
Erger nog, bij het bekijken van de motor brak ook nog ÃÃn van de platen af waar de veren aan zijn bevestigd om de motorkap open te krijgen en houden.
Mijn schoonvader had 2 alu knieën, 1 alu heup, een pacemaker, 2 gehoor apparaten, 1 bril, overleefde x bestralingen tegen x vormen van kanker en al die tijd hield hij zijn geliefde 240 rijdende.
Ik hoop niet dat ik dit ssort kunstgrepen moet uitvoeren om de auto weer aan de praat te krijgen.
Ik ga beginnen met nieuwe bougies te bestellen en dan eens kijken of dit wil helpen.
Wat ik niet direct kon vinden op dit forum is een soort van check-list/afstreep lijstje van de dingen te controleren als de auto niet wil starten.
Mijn kennis van auto's is summier, ik verwissel mijn zomer en winter banden maar daar houd het wel een beetje op.
Is er een soort van afstreep lijstje bekend als de auto niet wil starten, een soort van logica om te volgen.
Dank en vriendelijke groet,
Ronald
B230F maar doet het nog niet.....:rologen:
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
even googlen, maar waar je moet beginnen na het repareren van de motorkap is:
is er vonk?
is er brandstof?
deze auto kan je zelf uitlezen even googlen voor de handleiding hiervan.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als de auto al een tijdje stil staat check dan eerst of het benzinerelais werkt. Zet de sleutel op contact. Je moet dan een paar seconden de pomp horen zoemen.
En je moet rechtsonder het dashboard een klik van het relais horen.
Hoor je niets draai dan de 4e zekering (kan ook de 5de zijn) van boven rond in de houder en probeer nogmaals. Eventueel de zekering even eruit halen en aan weerszijden het koperen lipje in de zekeringkast opschuren.
Het motorkapscharnier is vrij simpel te vervangen voor een ander exemplaar.
Berichten: 10
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2015
Ik had geen vonk, nieuwe "echte volvo" bougies gisteren gekregen en getest maar nog geen vonk.
Alle zekeringen rechts onder dashboard vervangen door nieuwe en de contacten een beetje op gepoetst.
Nog geen vonk.
Ik ga zoeken naar de volgende logische stap maar houd mij zeer aanbevolen voor tips en of links.
B230F maar doet het nog niet.....:rologen:
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Andere boegies gaan je niet helpen.
Heb je de pomp horen lopen?
Eerste verdachte in deze gevallen blijft het brandstofpomp relais. Zit onder de beschermkap bij de voeten van de passagier.
Daarnaast heeft een B230f de mogelijkheid om zelf aan te geven wat er aan de hand is met het diagnosekastje bij de linker motorkapscharnier.
Pinnetje in nummer 2 en 6 steken en kort het knopje indrukken. Vervolgens de mode code opschrijven.
Berichten: 10
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2015
31 December 2015, 16:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2015, 16:16 door RonaldZ.)
Ok, alles nog een keer gedaan.
Ik hoor niet de pomp zoemen, ook hoor ik geen klik van het relais.
Is het brandstof pomp relais het witte rechthoekige kastje met 5 of 6 polen by de voeten van de passagier ?
Ik heb ook het diagnose kastje gevonden en open gemaakt.
Toen het pinnetje in 2 en 6 gestoken en het knopje ingedrukt. Het kleine rode lampje gaat niet even branden en, wellicht zeer stom maar, waar zou ik de mode code moeten zien ?
[edit joetjoep video gevonden en aan het bestuderen :-)
https://www.youtube.com/watch?v=odE9LoTQqwg
Sorry, ben een complete beginner maar vind het wel enorm leuk !
B230F maar doet het nog niet.....:rologen:
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
31 December 2015, 16:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2015, 16:55 door Dopski.)
Ja dat is het goede relais.
Je kan hem tijdelijk overbruggen. Op cleanflametrap.com en davebarton staan goede uitleggen daarover.
Het zijn 2 computers die je kan uitlezen. Eerst pinnetje in 2 houden, kort knopje indrukken, lampje moet branden tijdens indrukken. Na loslaten geeft het lampje een knippercode.
Hetzelfde voor 6.
De YouTube film geeft verder prima uitleg en zo te zien zelfs ook hoe je de verschillende onderdelen kan testen, ook interessant.
Linkje naar Dave barton;
http://www.davebarton.com/volvorelays.html
Zo ongeveer halverwege.
Berichten: 10
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2015
Geweldig leuk ! Alle testen gedaan met de "boord computer" en alles ok.
Toen zekering houders 4 en 6 kort verbonden en de pomp ging zoemen.
Dus de fout zit in het brandstof relais.
Is het een veiligheid ofzo dat er geen vonk is als de motor "voelt/merkt" dat er geen brandstof komt ?
B230F maar doet het nog niet.....:rologen:
Berichten: 6.712
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
31 December 2015, 17:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 December 2015, 17:32 door Dopski.)
Mooi verdachte lijkt gevonden. Er staat ook hoe je met een simpel kabeltje toch kan starten (overbruggen). Dan weet je het zeker.
Het is vooral voor andersom; voorkomen dat er toch benzine blijft pompen terwijl de motor niet draait (ongeval). Niet te lang mee blijven rijden

.
Tijdens de volvo beurs waren de relais bij skandix.de erg goedkoop, misschien via hun site nog steeds? Normaal zijn ze nieuw vrij prijzig.
Berichten: 10
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2015
Top, hardstikke bedankt, heb ik tock nog even heel veel geleerd in 2015 !
Laatste, kleine beginners vraag, heb een boekje gevonden, werkplaats handboek 240 :
http://www.tmbbooks.be/nl/autom_Volvorep03.html
maar er staat, "Beschrijft niet de OHV benzinemotor of de dieselmodellen."
Ok, ik heb geen diesel maar wat is een OHV benzine motor ?
B230F maar doet het nog niet.....:rologen: