Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
Het testen van het kilometerteller project kan beginnen. Ik heb de laatste onderdelen binnen...
De hall effect sensor die uit eindelijk onder de auto komt te hangen.
Neodymium magneetjes. 8mm diameter en 3mm dik. Deze magneetjes zijn echt onwijs sterk... ik hoop hiermee een goed signaal te kunnen geven aan de hall sensor.
Binnenkort meer!
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
4 December 2014, 14:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 December 2014, 20:40 door pieterveenstra.)
Het werkt!
Filmpje:
[video=youtube_share;TOl9o0Gjy9s]http://youtu.be/TOl9o0Gjy9s[/video]
Toerental was in dit geval begrensd +/- 500 rpm van de 1200, hij kan veel harder dus

Alle lof voor Johan en zijn programmeer skills... Haha. Best een goed resultaat voor een uurtje werk! Valt nog wel wat te verbeteren, maar we zijn echt een heel eind op weg
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
het kan aan mij liggen maar ik denk day je je video op oprnbaar moet zetten. ik kan hem namelijk niet zien.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 300
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2014
Laurens Zondag schreef:het kan aan mij liggen maar ik denk day je je video op oprnbaar moet zetten. ik kan hem namelijk niet zien.
Ow sorry..
Nu moet het werken geloof ik...
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
ziet er netjes uit !! reactie tijd is alleen beetje langzaam of ligt dat aan mij ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 30
Topics: 6
Lid sinds: Jul 2014
Klopt. Als de magneet 3 keer langs de hall sensor is gegaan wijzigt de Arduino de snelheid van het motortje. Nu moeten we dus nog even uitzoeken wat de snelheid van de cardanas is bij bijv. 50 km/h. Vanuit daar kun je alle snelheden weer berekenen.
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Kan zoiets ook het signaal oppikken van een moderne achteras?
Ik wil het originele dashboard behouden in een 76-er maar alles aan de aandrijving zal van na 1990 zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
feitelijk wel zal alleen het signaal terug moeten vormen van 12 naar 5v waarschijnlijk en dan hangt het af hoeveel signaalen je per omwenteling krijgt om dit snel genoeg te verwerken. dacht dat er op de ring 8 contacten zaten
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Gaat prima, sensor in de achteras is ook een hall sensor vermoed ik. Is middels een optocoupler oid wel weer aan de arduino te knopen. Wellicht komt de sensor in de achteras niet eens aan die 5v. Dan kun je em bijna direct aan de arduino knopen.