Topics: 38
Hoezo helaas? Bij een slooppremie is het je eigen keuze of je meedoet of niet. Dit in tegenstelling tot bijv een milieuzone of intrekking parkeervergunningen.
Voor zover ik weet hoef je hier geen andere auto te kopen. En anders kun je van die 1750 euro slooppremie best een leuke auto betalen, zonder zelf iets bij te leggen. Verder is de aanschaf van een auto iets incidenteler dan het betalen van belasting.
Topics: 7
9 December 2013, 12:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 December 2013, 12:56 door BartWillem.)
Ik vind een slooppremie maar symboolpolitiek: natuurlijk is een oudere auto qua uitstoot minder gunstig dan een nieuwe, maar vergeet de productie van zo'n nieuwe auto niet. En sowieso ben ik tegen iedere vorm van subsidie. Milieuzones blijken in Duitsland lang niet zo effectief als gedacht, om de simpele reden dat vrachtverkeer de grootste veroorzaker is van de fijnstof in een stad. Personenauto's weren maar vrachtwagens tegemoetkomen omdat de transport-lobby zo sterk is, is natuurlijk raar.
Als je inderdaad 1750 krijgt zonder de verplichting iets anders te kopen is het natuurlijk makkelijk cashen. Wel zonde van veel oudere Volvo's die hierdoor zullen verdwijnen. Aan de andere kant: voor 1750 kan ik 3 jaar lang de belasting betalen van de 740. Het is welliswaar een incidentele uitgave zo'n nieuwe auto, maar ook die kost weer belasting en als 'ie wat nieuwer is zit je vaak met duurdere verzekering (in geval je die dan wel allrisk of WA+ verzekert) en de afschrijving (vaak veruit de hoogste kostenpost van een auto, maar mensen vergeten dat vaak omdat ze het pas bij verkoop/inruil zien) zal ook hoger uitvallen.
Topics: 289
vandaag weer wat geroepen in het nieuws over fijnstof, weer een nieuwe kapstok om vannallus aan te hangen als het zo uitkomt, of niet uitkomt, om het even..
Ik dacht vanochtend precies hetzelfde toen ik Teletekst las. Misschien moeten ze eens onderzoek doen naar de nieuwe diesels die extreem kleine fijnstof uitstoten die sneller in je longen blijven kleven, en dus eigenlijk gevaarlijker is dan de "grotere" roetvlokken van diesels van een paar jaar ouder.
Topics: 52
BartWillem schreef:Ik dacht vanochtend precies hetzelfde toen ik Teletekst las. Misschien moeten ze eens onderzoek doen naar de nieuwe diesels die extreem kleine fijnstof uitstoten die sneller in je longen blijven kleven, en dus eigenlijk gevaarlijker is dan de "grotere" roetvlokken van diesels van een paar jaar ouder.
Dat is allang onderzocht, of heb je dat zelf bedacht?? :wink:
Helaas is men in Den Haag redelijk Oost-Indisch doof wat dit soort onderzoeken betreft. Want hÃ
, toegeven dat je vier jaar geleden een verkeerd besluit genomen hebt om alle fijnstof uitstotende dieseltjes een 14% bijtellingscategorie te geven?
Daarnaast zal het ook wel meespelen dat we internationale verdragen afsluiten mbt CO2 uitstoot, welke andere partikels daarvoor de lucht in geblazen speelt niet mee. Effectiefste maatregel voor reductie van CO2 uitstoot? Meer brandstof inspuiten, het tekort aan O2 atoompjes om deze extra brandstof te verbranden veroorzaakt een stijging van de CO uitstoot en een verlaging van de CO2 uitstoot. Er moeten immers meer C'tjes verbrand worden met dezelfde hoeveelheid O'tjes om te binden.
Gelukkig ligt de CO uitstoot ook wel aan banden, maar de huidige auto's hebben geen moeite met deze CO regelgeving, dus er zal vast wel mee gespeeld worden. Toch zonde nu we op de goede weg waren wat betreft CO uitstoot.
Ik bedoelde meer: "Ze" als in TNO, want de overheid luistert alleen naar TNO en eigen subsidie-onderzoeksburootjes.
Topics: 289
zou zomaar kunnen zijn dat het wegenbelasting-verhaal niet hetgeen is waar we ons druk over kunnen maken in de nabije toekomst.. prikje hier, duwtje daar..
Nog even en we moeten belasting betalen voor de lucht.
De normale wegenbelasting gaat komend jaar ook schrikbarend omhoog trouwens, iets waar je tot nu toe niemand over hoort (behalve de belastingvrije spaardiesels zoals de Polo Bluemotion die weer gaan betalen). Men vergeet dat per auto er minstens 30-35 Euro per jaar meer betaald moet worden, buiten de inflatiecorrectie en buiten de stijging van de opcenten die de provincies voor ogen hebben. Ga er maar van uit dat er minstens 60 Euro per jaar bovenop komt. Klinkt weinig, het is ook "slechts" 5 Euro per maand (gemiddeld). Maar met allerlei andere stijgingen erbij wordt het wel weer feest komend jaar.
Topics: 39
Verhoog de lasten, sloop de economie, maak mensen armlastig en afhankelijk en deel vervolgens subsidies uit zodat ze net het hoofd boven water kunnen houden, lijkt het devies.
Topics: 5
Ja ze zijn een potje aan het knikkeren in de versnellingsbak, telkens weer loopt de boel vast door met beslissingen heen en weer te gaan, zo ook ons topic-probleem. Denk toch Europa de boosdoener, gewoon in helft die hap! Een ieder weet welke landen schoon en netjes zijn: dat is Scandinavie, Nl, Brd, Oostenrijk en Zwitserland, Luxemburg, nah vooruit onze Zuiderburen geef ik voordeel van twijfel. Noord Europa, Zuid Europa en Oost Europa en daar net als Benelux vroeger mee dealen en niet elk land zijn gezeur en gezeik en z'n vetootje..en wij als Nederlandse regering altijd weer de braafste van de klas voorop lopen met slopende maatregelingen voor de bevolking alhier...