Berichten: 22
Topics: 5
Lid sinds: Jun 2010
Hallo allemaal. In antwoord op het topic "Wat ga jij doen" kan ik zeggen dat ik de drie jaar die mijn 245 (met LPG) nog moet voordat deze 40 jaar is de volledige MRB zal gaan afdragen aan de staat (en de provincie dmv de opcenten). Ik hoop dan dat dit geld goed besteed zal gaan worden. Helaas kan ik de 3x 1400 Euro niet zelf besteden aan het MKB en dan met name aan onze toeleveranciers uit de oldtimer-branche. Je kunt je geld maar 1x uitgeven en dat is dan voor de komende 3 jaar aan de staat. Ik zal mijn 245 uiteraard blijven onderhouden, want ik blijf er plezier aan houden om met zo'n stijl-ikoon uit de jaren 70 te mogen rijden. De wagens zijn gebouwd voor vele kilometers en dat ben ik zeker van plan te doen. Daarnaast heeft mijn 245 dit jaar mogen figureren in 2 Nederlandse filmproducties: "De Voyagers" en "De val van Aantjes". Ook een reden om deze wagen zeker niet van de hand te doen. Ik wens iedereen succes met zijn/haar keuze en de rekensom (LPG uitbouwen of niet). Maar als het even niet nodig is, verkoop je auto niet.
Groet, Erwin
Sent from my Volvo 245
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2012
Niet veel, mijn 144 wordt in aug 40 jaar, dus zit precies goed. Het enige is dat het besluit om hem goed aan te pakken wat makkelijker is geworden. Dus binnenkort een nieuwe/andere uitlaat er op, de zomer door touren met lokale ritjes en dan in het najaar/winter een sleutelplek zoeken en olielekkage en redelijk doorgerotte linkerdorpel aanpakken.
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Volgend jaar is het weer anders dus maak je niet druk.
Groeten van Frans
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Aug 2012
Met 2 klassiekers (28 jaar en 33 jaar) en beide op gas is het even rekenen geweest. Wat zijn de opties:
1) LPG uitbouwen uit de 740 en 9 maanden op kwart-tarief. De 245 schorsen en 3 maanden (dec-jan-feb) laten rijden en volle mep betalen.
2) De 740 in een volledig benzine tarief zetten (lpg uitbouwen) en de 245 schorsen (ontschorsen indien nodig).
3) De 740 in een volledig LPG tarief zetten en de 245 schorsen (ontschorsen indien nodig).
Met de huidige tarieven en brandstof prijzen maar het tussen de opties maar € 200 uit ongeacht de optie die ik kies bij rond de 7.500 km op jaarbasis.
Uiteraard zijn er veel meer opties maar de 740 wil ik zoveel als mogelijk als daily-driver behouden (ik val voor die rechte snoet) en de 245 wil ik ten alle tijde als reserve houden voor bijv. vakanties als ik een station nodig heb. Al met al blijft voor mij de keuze erg lastig waarbij het qua kosten niets veel uitmaakt.
m.vr.gr. Henk
Volvo 245 (B230A met M45+OD) uit 1980
Volvo 740 (B230K met AW70/71) uit 1985
Berichten: 26
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2012
tja, wat gan ik doen.
de golf 1 diesel blijft, omdat die zo zuinig is, 1:20 als het vrouwtje erin rijdt en 1;18.5/19 als ik erin rij.
de 740 diesel, weet ik nog niet 1300en nog iets vind ik echt wel veel.
ik heb nog een "88 er 740 met 230f motor en m47 bak liggen, maar daar ik de koppakking van kapot. ik heb de motor nooit gehoord. zit trouwens ook geen kenteken bij.
zou zoiets redelijk handig om te bouwen zijn, ik bedoel, d24 automaat eruit en 230f, m47 erin.
verder is mijn rangerover classis van 1975 toch geschorst, de kever is van '72 en de landrover van '68 dus hier heb ik geen gedoe mee.
henri
'85 volvo 740 gl diesel, '82 vw golf 1 diesel, '78 landrover 109 2.25 benzine, '75 rangerover classic 3.9 v8, '72 vw kever 1300, '68 landrover 88 homemade 3.5 v8, automatic, toyo axles, 9.00x16 tyres, roll cage... kortom tijdrovers!!!
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Ik wilde al opperen: de dieselaars kunnen het beste de boel ombouwen naar benzine. Dat is op zich prima te doen. Sterker nog: Raf's in Breda deed niets anders, die importeerde 240 en 740 diesels maar had een hekel aan diesel en bouwde ze dus in no-time om naar benzine/LPG-auto's. Aangezien je toch alles al hebt liggen/staan kan je dus gewoon de boel zo omschroeven. Wel moet je de motorsteunen aanpassen en uiteraard de tank vervangen, maar ik denk dat het meeste werk in de kabelboom vervangen zit. Alhoewel dat waarschijnlijk toch best snel gedaan is denk ik.
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Zal wel een paar uur werk zijn de ombouw van diesel naar B230F, maar je hebt een complete sloper dus lukken zal het.
Een losse B230F motor is goed aan te komen.
Berichten: 26
Topics: 6
Lid sinds: Aug 2012
het dashboard moet eruit zodat ik de pendalenbox over kan zetten. automaat>handbak.
en de kabelboom. daar zie ik nog wel een beetje tegenop.
maar misschien dat er een fransoos of zweed belang heeft bij een knappe diesel.
de auto zelf heeft nog net geen 2ton gelopen. zelf ben ik de 3e eigenaar, de vorige kocht heb van een dominee met handicap uit duitsland.
onderhoudsboekjes en parkeervergunning van die predikant vanwege zijn handicap is allemaal aanwezig. haha.
vorige eigenaar draaide het dieseltje aan puin :-(
wat is het verbruik van een b230f met5bak in een 740 sedan? gemiddeld?
Henri
'85 volvo 740 gl diesel, '82 vw golf 1 diesel, '78 landrover 109 2.25 benzine, '75 rangerover classic 3.9 v8, '72 vw kever 1300, '68 landrover 88 homemade 3.5 v8, automatic, toyo axles, 9.00x16 tyres, roll cage... kortom tijdrovers!!!
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Waarom hou je de automaatbal er dan niet in? Geen gedoe met dash en pedalen...
Of zit er verschil tussen bak voor d24 en b230f?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
BartJu schreef:Waarom hou je de automaatbal er dan niet in? Geen gedoe met dash en pedalen...
Of zit er verschil tussen bak voor d24 en b230f?
Hij zal dan in ieder geval het belhuis over moeten zetten, maar je hebt kans dat het eerste deel van de aandrijfas ook niet dezelfde lengte heeft.