Topics: 107
Ik las vandaag een groot artikel in de plaatselijke krant met de titel : IN DE RIJ VOOR BELASTINGVRIJ.
Nee, dat gaat niet over oldtimers maar over de run op moderne hybride auto's die bij aanschaf VOOR 2014 een nul procent belastingtarief hebben..
De Volvo V60 Plug-in hybid bijvoorbeeld is uitverkocht tot 2014. De fabriek kan de vraag niet aan.
Toen ik dit artikel las moest ik denken aan de reacties op verschillende fora van mensen die het prima vinden dat oldtimerrijders moeten gaan betalen omdat ze zelf ook moeten betalen voor hun (moderne) auto..........:biggrin:
Topics: 37
oudevolvo schreef:Als je je oldtimer op benzine jonger dan 40 in het kwarttarief doet mag hij niet op de Nederlandse weg komen in december, januari of februari.
Dan moet je dus in maart op wintersport. Of je moet hem in het buitenland stallen en dat als uitvalsbasis nemen.
Als de de fiesta (aangenomen dat het een benzine auto is) in de winter wilt rijden moet je dus niet voor het kwarttarief kiezen, maar het hele jaar voor het reguliere tarief.
Je zou hem dan buiten de wintermaanden kunnen schorsen en stallen.
De volvo is voor de wintersport. Die ruimte en comfort heeft de fiesta niet
Ik snap er nog niet helemaal alles van.
Wat duidelijk is: de fietsa mag ik in de winter rijden mits ik het volle tarief betaal. Nou kan dat nooit veel zijn want het ding weegt maar 780 kg.
De volvo is 42. Die mag niet in de winter rijden naar ik begrijp. Lastig met wintersport

maar daar valt misschien wel een mouw aan te passen. Ander ding. Hij staat bij mij buiten in de straat. dat kant natuurlijk niet als hij van de weg moet
Topics: 163
29 April 2013, 15:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 April 2013, 16:54 door Dopski.)
Dirk86 schreef:De volvo is voor de wintersport. Die ruimte en comfort heeft de fiesta niet
Ik snap er nog niet helemaal alles van.
Wat duidelijk is: de fietsa mag ik in de winter rijden mits ik het volle tarief betaal. Nou kan dat nooit veel zijn want het ding weegt maar 780 kg.
De volvo is 42. Die mag niet in de winter rijden naar ik begrijp. Lastig met wintersport
maar daar valt misschien wel een mouw aan te passen. Ander ding. Hij staat bij mij buiten in de straat. dat kant natuurlijk niet als hij van de weg moet
Alle auto's mogen in de winter rijden. Voor auto's ouder dan 40 jaar hoef je geen MRB te betalen (ongeacht gebruik), voor auto's jonger dan 40 jaar moet gewoon betalen als je ermee de weg op gaat (in de winter (dec/feb)). Is de auto tussen '73/'87 en rijdens op benzine dan kan je gebruik maken van het kwarttarief, maar dan mag je dus niet in dec/feb rijden.
Topics: 289
mooi.. net de winterbanden schoongemaakt, hoef ik ze niet te verpatsen..
Topics: 2
In het kort en duidelijk:
24 april 2013: Alliantie en Ministerie sluiten alsnog akkoord
Alsnog sluiten de alliantie (ANWB, FEHAC, KNAC, BOVAG, RAI Vereniging en FOCWA) en het ministerie van Financiën een akkoord. Het akkoord ziet er als volgt uit:
- Alle voertuingen van 40 jaar en ouder worden vrijgesteld van MRB;
- Voor voertuigen die op 1 januari 2014 tussen de 26 jaar en 40 jaar oud zijn EN op benzine rijden, komt een overgangsregeling (25% van het normale MRB tarief met een maximum van ⬠120 per jaar). Hierbij geldt wel de voorwaarde dat het voertuig niet gebruikt mag worden in de maanden december, januari en februari, in deze periode mag de auto ook niet op de openbare weg staan;
- Voor voertuigen op diesel en LPG geldt geen overgansregeling. Ook voor bestaande gevallen geldt dat de volledige MRB verschuldigd is totdat het voertuig 40 jaar oud is;
Volvo 850 T-5 & Volvo 745 '90
Topics: 69
Dirk86 schreef:De volvo is 42. Die mag niet in de winter rijden naar ik begrijp.
Van jou niet ivm pekel of van Weekers niet?
Auto's van 40 jaar en ouder zijn überhaupt belastingvrij en mag je er dus het hele jaar door mee rijden en op de weg parkeren zonder wegenbelasting te betalen.
Topics: 289
29 April 2013, 16:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 April 2013, 16:53 door Jambon.)
oudevolvo schreef:Van jou niet ivm pekel of van Weekers niet?
Auto's van 40 jaar en ouder zijn überhaupt belastingvrij en mag je er dus het hele jaar door mee rijden en op de weg parkeren zonder wegenbelasting te betalen.
als je daarover nadenkt klopt dat feitelijk voor geen meter, het stukje niet mogen rijden in de winter.. klinkt bijna als "u mag er niet mee rijden, da's beter voor um.." maar de achterliggende gedachte kan zijn, "laten we ze dan in die maanden binnenhouden, want de liefhebber rijdt dan toch niet en heeft er zo het minste last van" De heren vertegenwoordigers hebben denk ik sowieso moeten stoeien met 2 petten, die van de liefhebber die op de zomerdag van beurs naar bijeenkomst rijdt, en die van de "liefhebber" die graag bewust omdat het kan, goedkoop van huis naar werk rijdt.. want het verschil is er, gaan we beter niet over mekkeren..
Topics: 39
Jambon schreef:als je daarover nadenkt klopt dat feitelijk voor geen meter, het stukje niet mogen rijden in de winter.. klinkt bijna als "u mag er niet mee rijden, da's beter voor um.." maar de achterliggende gedachte kan zijn, "laten we ze dan in die maanden binnenhouden, want de liefhebber rijdt dan toch niet en heeft er zo het minste last van" De heren vertegenwoordigers hebben denk ik sowieso moeten stoeien met 2 petten, die van de liefhebber die op de zomerdag van beurs naar bijeenkomst rijdt, en die van de "liefhebber" die graag bewust omdat het kan, goedkoop van huis naar werk rijdt.. want het verschil is er, gaan we beter niet over mekkeren..
Ik schreef het ergens anders ook al, maar ik denk dat er nog wel iemand een bodemprocedure gaat voeren. Zeker omdat je niet zelf in kan vullen welke maanden je niet wilt rijden. Een echte overgangsregeling zou zonder die verplichte ophok maanden moeten zijn mijns inziens.
Topics: 196
Iets anders: ik ga doorrijden op LPG omdat dat voor mij de goedkoopste optie is. Nu ben ik benieuwd of ik nu in de winter vaak zal worden aangehouden. Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in.
Misschien moet er een soort raamstickertje komen dat aangeeft dat er in de winter belasting wordt betaald ...
Aan de andere kant denk ik dat de politie echt wel iets anders te doen heeft dan op oldtimers jagen
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Topics: 107
Nicolaas H schreef:Iets anders: ik ga doorrijden op LPG omdat dat voor mij de goedkoopste optie is. Nu ben ik benieuwd of ik nu in de winter vaak zal worden aangehouden. Daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in.
Misschien moet er een soort raamstickertje komen dat aangeeft dat er in de winter belasting wordt betaald ...
Aan de andere kant denk ik dat de politie echt wel iets anders te doen heeft dan op oldtimers jagen 
De controle zal neem ik aan via het RDW systeem gaan. De politie hoeft dan alleen je kenteken in te toetsen om te zien of alles in orde is.
Ik kan me niet voorstellen dat de politie oldtimers aan zou moeten gaan houden om te checken of de auto een schorsingsplicht heeft voor de wintermaanden.
Overigens zou een volvo 240 rijder in het laatste geval beter af zijn dan bijvoorbeeld iemand die een A MAnta rijdt.
Een 240 ziet er niet echt als een oldtimer en het merendeel wat nog rondrijdt is rond de 90er jaren.