Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe belastingregels: wat ga jij doen?
BartWillem schreef:Die "halvering van de waarde" hebben de oldtimer-rijders toch zÃlf veroorzaakt: een 240 uit 1986 (bijvoorbeeld) is meer waard dan 100% dezelfde 240 uit 1988, want belastingvrij. Terwijl de auto's vaak gewoon hetzelfde zijn en alleen het verschil in de maandelijkse kosten erin zit. Dat die gebakken lucht nu verdampt is logisch, maar ga dan niet piepen dat die toegevoegde lucht nu geld gaat kosten.
Voor de eindgebruiker en oldtimer bezitter blijft het ondanks de genoten voordelen een zure appel.
Ik denk dat die laatste zin vooral gericht zou moeten zijn op de branche en autoverkopers. Zij hebben dankzij de overheid een aantal hele goede jaren gehad. Auto's voor een relatief prikkie in het buitenland kopen en dan maal een factor vijf of meer in Nederland verkopen.

Overigens heb ik via mijn blog al de eerste mail van een Nederlander uit Zweden die auto's ouder dan 30 maar jonger dan 40 (terug) naar Zweden wil halen. Wink
Daar is ouder dan 30 volgens mij belastingvrij, dus daar gaan we weer maar nu de andere kant op.....
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
JES240 schreef:De titel van het topic is "wat ga jij doen". Dat is een persoonlijke afweging en ik heb de mijne met jullie gedeeld. Geen zwart-wit-conclusie maar een wat complexere wisselwerking tussen plezier, hobby, geld, etc. Door de maatregel ben ik persoonlijk, in mijn situatie dus, ruim 1400,- per jaar mÃÃr kwijt dan voorheen. Het doet er niet toe of je dat bij de hobbykosten of autokosten optelt. Mijn persoonlijke samenvatting: zure appel.
Bij iedereen is bekend hoe je om moet gaan met zure appels, toch? Dat doe ik. Voor mij wint namelijk de charme van de 240 het van die financiële overwegingen. Het is een superfijne auto en een een superfijne hobby. Hij blijft, hij blijft rijden en ik blijf, nee ben liefhebber. Ik rij.

@Bart-Willem: ik vind je reactie wat flauw. Je gaat voorbij aan mijn conclusie, maar wel vis je uit de 'voors en tegens' ÃÃn aspect en daarover zeg je tegen mij "ga dan niet piepen". De goede lezer ziet dat ik even verder zelfs aangeef dat het slechts een theoretisch argument is en dat voor mij de waarde juist blijft.

Ik was het eens met je reactie! Zij het dat ik toevallig een 144 uit ´70 heb. Maar mijn DAF gaat wel belasting kosten als ie af is, en op lpg gaat rijden.
Antwoord
Mijn keus is de 245 als eerste auto te blijven rijden (op LPG) en in topconditie te houden. Helaas tik ik de volle mep MRB nog vijf jaar af: prijs van de beschaving, zal ik maar zeggen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
JES240 schreef:De titel van het topic is "wat ga jij doen". Dat is een persoonlijke afweging en ik heb de mijne met jullie gedeeld. Geen zwart-wit-conclusie maar een wat complexere wisselwerking tussen plezier, hobby, geld, etc. Door de maatregel ben ik persoonlijk, in mijn situatie dus, ruim 1400,- per jaar mÃÃr kwijt dan voorheen. Het doet er niet toe of je dat bij de hobbykosten of autokosten optelt. Mijn persoonlijke samenvatting: zure appel.
Bij iedereen is bekend hoe je om moet gaan met zure appels, toch? Dat doe ik. Voor mij wint namelijk de charme van de 240 het van die financiële overwegingen. Het is een superfijne auto en een een superfijne hobby. Hij blijft, hij blijft rijden en ik blijf, nee ben liefhebber. Ik rij.

@Bart-Willem: ik vind je reactie wat flauw. Je gaat voorbij aan mijn conclusie, maar wel vis je uit de 'voors en tegens' ÃÃn aspect en daarover zeg je tegen mij "ga dan niet piepen". De goede lezer ziet dat ik even verder zelfs aangeef dat het slechts een theoretisch argument is en dat voor mij de waarde juist blijft.

Ik doelde niet zo zeer op jouw gehele reactie, maar alleen op het deel van waardedaling. Veel mensen die nu piepen zijn ook zelf de bijdrage geweest voor de gebakken lucht die toegevoegd is in de werkelijke waarde.

Wat jij zegt klopt helemaal: die waardedaling heb je natuurlijk pas op het moment dat je de auto verkoopt. Eigenlijk hetzelfde als bij koopwoningen: het verlies en restschuld gaat er pas komen op het moment dat je het huis verkoopt. Een huis kan daarom prima onder water staan zolang je er gewoon in zit en braaf de hypotheek betaalt. Wink

@ Oudevolvo: ik ken al een handelaar die veel importeert en exporteer van/naar Zweden. Denk dat het dezelfde persoon is? Smile Hij exporteert ook belachelijk veel 945's naar Zweden omdat daar belachelijk veel markt voor is en die dingen hier echt niets waard zijn.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
Arn02 schreef:Ruilen tegen die kever van je? Zit daar nog iets fijns op als een 48 IDA of zo? Dan gooi ik ook nog een pondje prei in de deal. Vooruit, en een AH koningswuppie.

48IDA?? Nee, die dingen zijn onderhand net zo duur als een hele Kever. +1000e. tegenwoordig helaas.
Ruilen tegen de Kever is helaas geen optie, gaat wel in de verkoop maar dan het blok apart Wink.
Antwoord
Tja, ik ben ook niet blij met Weekers......... ik wacht eerst nog af wat het definitief wordt. Anders de LPG eruit omdat 6 jaar overbruggen te lang is.

Heeft iemand het adres van Weekers, ik denk dat velen de oude gastank graag aan hem doneren. Hoe dan ook met ben

Ik snap het niet. In de omringende landen is 30 jaar belastingvrij (wij zijn toch 1 europa alleen nu weer even niet)
Ik heb LPG omdat deze erin zat en rijdt verder ongeveer 6000 km per jaar.
Wat is de populatie van oldtimers die de schatkist moeten spekken?

Persoonlijk vind ik dat Hybride en lichte voertuigen ook belasting moeten gaan betalen.
Daarnaast moet men de LEASErijders aanpakken!!!! (verkapt loon, ondanks ze zeggen dat ze ervoor betalen)

Even een kort rekensommetje:
Renault megane station (14% bijtelling) jaarlijkse kosten belasting ongeveer 1800,00 euro.
En dat is alles!!!! (tankpas van de baas gem. 13000 km vrij rijden, GEEN wegenbelasting, GEEN verzekering, GEEN afschrijving, GEEN onderhoud)

Al rijdt je belastingvrij, 13000 km brandstof kost je ongeveer 2300,00 euro + Verzekering 130,00 + ONDERHOUD

hiermee hebben de (goedkopere leaserijders Megane, Prius etc) al minimaal 1000,00 voordeel (dit loopt dadelijk uit naar 3000,00) echt scheef!

Den Haag / Weekers, schaam je!!!! de populatie leaserijders is vele malen groter dan oldtimer liefhebbers.

gegroet een Volvo liefhebber
Volvo 245 DL 1979 - B23a LPG (139 Blauw)
Antwoord
DennisvdB schreef:48IDA?? Nee, die dingen zijn onderhand net zo duur als een hele Kever. +1000e. tegenwoordig helaas.
Ruilen tegen de Kever is helaas geen optie, gaat wel in de verkoop maar dan het blok apart Wink.

Foto's!

Volvo240245 schreef:Even een kort rekensommetje:
Renault megane station
Dan noem je ook wel wat. Ik rij liever een boerenknol dan een Renault of een Prius.

Maar goed, er wordt inderdaad nogal eenzijdig geredeneerd.
Antwoord
Volvo240245 schreef:Tja, ik ben ook niet blij met Weekers......... ik wacht eerst nog af wat het definitief wordt. Anders de LPG eruit omdat 6 jaar overbruggen te lang is.

Heeft iemand het adres van Weekers, ik denk dat velen de oude gastank graag aan hem doneren. Hoe dan ook met ben

Ik snap het niet. In de omringende landen is 30 jaar belastingvrij (wij zijn toch 1 europa alleen nu weer even niet)
Ik heb LPG omdat deze erin zat en rijdt verder ongeveer 6000 km per jaar.
Wat is de populatie van oldtimers die de schatkist moeten spekken?

Persoonlijk vind ik dat Hybride en lichte voertuigen ook belasting moeten gaan betalen.
Daarnaast moet men de LEASErijders aanpakken!!!! (verkapt loon, ondanks ze zeggen dat ze ervoor betalen)

Even een kort rekensommetje:
Renault megane station (14% bijtelling) jaarlijkse kosten belasting ongeveer 1800,00 euro.
En dat is alles!!!! (tankpas van de baas gem. 13000 km vrij rijden, GEEN wegenbelasting, GEEN verzekering, GEEN afschrijving, GEEN onderhoud)

Al rijdt je belastingvrij, 13000 km brandstof kost je ongeveer 2300,00 euro + Verzekering 130,00 + ONDERHOUD

hiermee hebben de (goedkopere leaserijders Megane, Prius etc) al minimaal 1000,00 voordeel (dit loopt dadelijk uit naar 3000,00) echt scheef!

Den Haag / Weekers, schaam je!!!! de populatie leaserijders is vele malen groter dan oldtimer liefhebbers.

gegroet een Volvo liefhebber

Ja daaag, alsof de tankpas van de baas de schuld is van de overheid. Of onderhoud. Of verzekering. Of afschrijving.
Antwoord
Citaat:Ik heb LPG omdat deze erin zat en rijdt verder ongeveer 6000 km per jaar.
Anders de LPG eruit omdat 6 jaar overbruggen te lang is.

Volgens mijn berekening is LPG net zo duur als peut bij 6000km/jaar, dus dan zou het zonder zijn om de lpg-installatie te verwijderen..
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ik ga gewoon lekker doorrijden. ik rij 240 voor de fun. Heb auto voor mezelf in een keer afgeschreven. Doe veel onderhoud zelf en heb dus alleen verzekering, lpg en wegenbelasting als kosten. wat denk je dat een beetje auto particulier kost alleen al aan afschrijving? Uiteraard is het wel jammer dat de vrijstelling mrb er straks niet meer is......
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvolvo.nl verwelkomt nieuwe forum sponsor! TheSaint77 1 15.096 16 September 2015, 11:08
Laatste bericht: TheSaint77
  Nieuwe XC90 Jandegroot1970 1 2.995 2 July 2015, 20:19
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Nieuwe plannen van onze grote broer.... Arn02 2 3.816 16 June 2015, 19:51
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Nieuwe ruitenwisserbladen voor, achter en voor de koplampen. Depechetoi 1 4.358 31 March 2014, 07:22
Laatste bericht: henqui
  Nieuwe berichten 244Drift 18 14.763 15 March 2014, 19:41
Laatste bericht: A_A
  Nieuwe belastingregels: rijden op aardgas oftewel cng Arn02 17 19.576 10 June 2013, 21:50
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Misschien een nieuwe Volvo-rijder? Freek-T 12 7.079 29 December 2011, 21:18
Laatste bericht: Freek-T
  Nieuwe poging ons uit onze Volvo's te pesten......... Martin245 5 4.729 14 July 2009, 09:02
Laatste bericht: abbabak
  volvo P1800 nieuwe stijl...prachtig Belg 2 2.852 14 May 2009, 21:01
Laatste bericht: Belg
  Nieuwe (chrome) spielgels voor 'n '79 244... Bassius 4 3.635 10 September 2008, 20:02
Laatste bericht: Bassius

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)