Topics: 3
Wie heeft er ervaring met het inbouwen van 240 voorstoelen in een 140 (145). En kan me hiervan wat foto's tonen of meer over vertellen. Ik heb een 145 uit 1972. En deze moet blijven rijden en dus lekker zitten.
Alvast dank,
Bram
Topics: 7
Hallo Bram,
daar het niet gewoon boutje los boutje vast is (bevestiging op vloer en bevestiging frame onder stoel anders) zul je dingen moeten aanpassen. Ik ken zelf twee mogelijkheden (eerste versie eens gedemonteerd en tweede versie eens zelf uitgevoerd:
- zelf beugels maken waarmee de 240 stoel inclusief 240 frame op de vloer van de 140 vastgemaakt kan worden (kan met iets nadenken op de originele bevestigingspunten)
- de frames van de 140 stoelen onder de 240 stoelen monteren zodat ze daarna gewoon op de bevestigingspunten van de 140 gemonteerd kunnen worden, hierbij zijn er aanpassingen nodig omdat de frames niet zomaar om te zetten zijn (opletten dat het verschuiven van de stoelen op de rails en het vergrendelen/ontgrendelen mogelijk blijft)
Ik ben er met gewoon bekijken en aanpassen in geslaagd, foto's heb ik niet gemaakt dus die kan ik niet leveren.
succes, Ruud
Topics: 3
hoi Ruud,
Dank voor je tips. kan ik dit alles passend maken zonder te lassen, ik heb namelijk geen lasapparaat. Verder moet het wel lukken. Nu nog even een paar goede stoelen en verbouwen maar.
Bram
Topics: 7
Het uitwisselen van de frames heb ik zonder lassen gedaan (dus wel wat moeten aanpassen). De (door iemand anders) zelfgemaakte beugels waren deels gelast maar dat was alleen maar omdat er geen moeite gedaan was het mooi te doen (bestaande beugeltjes etc. aan elkaar "gebakken"), dit moet met wat dik plaat/strip echter goed zonder lassen mooier te doen zijn. De achterbank van een 245 in een 145 zetten gaat ook, maar dan moet er ook daar wat aangepast worden (de beugels die op de vloer van de 245 gelast zitten eruit halen en in de 145 plaatsen, de vergrendelingen passen ook niet zomaar). Met een beetje moeite is het resultaat alsof het zo uit de fabriek gekomen is.
Topics: 107
Zijn de stoelframes van de 140 serie uit de laatste bouwjaren (1974) ook anders dan van de 2 serie?