Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dyno run Volvo 240 Turbo
#21
Inderdaad je koppelpiek net boven 3000rpm en topvermogen rond 5500. Moet wel zeggen dat het een mooie kromme. Van 2500 tot 5500 loopt ie mooi door. Zal wel lekker rijden denk ik.

[Afbeelding: Scan-002.jpg]

Was de luchtdruk echt precies 1013,2mbar en temperatuur 20,0 gr C? Dat lijkt wel heel erg op de nulpunten uit mijn natuurkundeboeken ;-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#22
Het rijdt erg soepel in het dagelijks verkeer, zonder echt toeren te maken veel trekkracht. Het koppel is met name te wijten aan het vroege spoelen van de turbo. Tevens veel meer bereik in toeren met een goed koppel.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#23
Zou je met mij willen delen welke turbo je hebt gebruikt?
Antwoord
#24
klopt die mengselmeting bij de eerste scan? dat is wel heeel rijk voor dampgas. Bij zulk rijke mengsels gaat de verbrandingssnelheid erg omlaag en verlies je veel power. Wil niet te veel zeuren maar als die meting klopt zit er nog wel wat verstopte pk's en beter brandstofverbuik in.


In ieder geval mooie resultaten en goed dat je het gemeten hebt, wil zelf ook nog eens naar een vermogenstestbank... komt er maar niet van.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#25
citaat:

" Koppel is ook slechts interessant met de juiste overbrengingsverhouding. Een toyota aygo komt slechts vooruit door een relatief korte bak icm genoeg pk's. "

Daarom heb ik die 4,1 : 1 diff eruit gesodemieterd en vervangen voor de 3,31 diff.
Met de pk's in 9 sec. naar de 100 en daarna op het koppel naar de 190....
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#26
Volvo 142 B23 schreef:Zou je met mij willen delen welke turbo je hebt gebruikt?

Ga ik even opzoeken, ik laat het je weten. Het is in ieder geval een later type Garrett dan het origineel.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#27
Graag! Als ik de mijne zo vroeg kan laten spoelen en ie dat zo netjes volhoud dan zou ik erg content zijn :-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#28
Volvo 142 B23 schreef:Zou je met mij willen delen welke turbo je hebt gebruikt?

Ik had een paar verschillende turbo's op de kop getikt en proefondervindelijk gemonteerd. Het is een Garrett met olie- en water aansluiting welke nog vast zat aan een Volvo spruitstuk. Het spruitstuk had (detail) geen draad om het hittescherm voor de bougies te monteren, de originelemede wel, mede hierom neem ik aan dat het een later type is.

Op het compressorhuis staat; BCC , A/R 42, 09115-95

Het typeplaatje zit goed verborgen, zowel van boven als van onderaf is het niet te lezen. Ik heb met het met een telescoopspiegeltje geprobeert te lezen, de letters zijn echter zo klein dat dit niet is gelukt...

Ik hoop dat je genoeg hebt aan de informatie, anders moeten we een truc bedenken om het typeplaatje goed te lezen, suggesties?

Nog een paar plaatjes van "onder de kap";


https://picasaweb.google.com/11275313200...directlink
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#29
Het was wel een vier cilinder spruitstuk voor een red block? Dan zal het denk ik een td04-13c zijn? Heeft deze een interne recirculatieklep?

Edit: garret zei je. Dan is het geen td04. Dat zijn Mitsubishi turbo's als ik me niet vergis. Iemand een hint?!
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#30
Volvo 142 B23 schreef:Het was wel een vier cilinder spruitstuk voor een red block? Dan zal het denk ik een td04-13c zijn? Heeft deze een interne recirculatieklep?

Edit: garret zei je. Dan is het geen td04. Dat zijn Mitsubishi turbo's als ik me niet vergis. Iemand een hint?!

ziet er uit als een T3 van een 740 t/m 1989. Dan zou het zijn een .48 a/r turbine en een 50 trim .42 A/R compressor (60 mm).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 3.198 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.982 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.654 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.799 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.439 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.226 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.454 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)