Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dyno run Volvo 240 Turbo
#11
Vermogen (Kw) = koppel (Nm) * 2 * Pi (3.14) * toerental (omw/sec) (Ws. net als JW's formule, drie maal is scheepsrecht)

Koppel is maar een onderdeel van vermogen, toerental is net zo belangrijk. Op mijn fietsie maak ik makkelijk 140 Nm (door mijn gewicht op de crank te zetten), alleen haal ik hooguit 100 rpm, zodoende weinig vermogen (topsnelheid).

Was het maar zo simpel. Het is eigenlijk gewoon een Heel Lang Verhaal: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/1...t-is-beter

Maar eh, de B21ET van sildejutter loopt wat vreemd, de meeste motoren bereiken hun top pk pas bij hoge rpm's.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
Dat zou em 120pk opleveren bij 3000 toeren. Wat niet zo gek is omdat de motor origineel zijn piekvermogen bij 5500 toeren had liggen. Als de nokkenas hetzelfde is gebleven en je turbo houd inderdaad z'n druk tot voorbij de 5500 toeren, dan zou je je vermogenspiek nog steeds daar verwachten toch? Of zeg ik nu iets geks.
Even daarvan uitgaande:
280nm X 5500 / 7000 = 220pk. Misschien wat veel, maar een stukkie dichter bij die 200pk's?
Antwoord
#13
Interessant verhaaltje op autoblog, samenvattend:
Koppel is een kracht, als je kracht over een bepaalde afstand aflegt heb je arbeid.
Ofwel, koppel is de kracht waarmee je motor ronddraait, de hoeveelheid rondjes die je motor aflegt is arbeid. De hoeveelheid arbeid die geleverd word per seconde is je vermogen.
Hiermee is dan het toerental (rondjes per seconde) inderdaad icm koppel (kracht) direct terug te herleiden naar vermogen (arbeid).
Antwoord
#14
Jw240 schreef:vermogen = koppel x toerental. om pk's te hebben heb je dus beide nodig. Lukt het om op een hoog toerental het koppel hoog te houden dan is er automatisch dan ook veel pk. De goede duw in de rug van een flink koppel bij 2500-3000 rpm zal geen recordnummers aan pk's geven nee maar is wel zeer fijn en zorgt er voor dat je idd ofwel op snelheid kunt blijven of kunt accelereren.

vermogen (kw) = koppel (nm) x toerental (omw/min) / 9550
vermogen (pk) = koppel (nm) x toerental (omw/min) / 7000




lange versus korte slag is moeilijk. zo geeft een langere slag een betere arm voor de kracht van de zuiger, een grotere boring betekend meer zuigeroppervlak dus per bar verbrandingsdruk ook weer meer kracht op de zuiger, die dan weer met een minder gunstige arm in koppel omgezet wordt. Komt veel bij kijken, ook verhoudeing slag en drijfstanglengte, vanalles.

aanrader: http://books.google.nl/books/about/Verbr...edir_esc=y

Kijk dat is begrijpelijke taal, dank voor de uitleg. Ik zal me nog eens in het diagram verdiepen.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#15
Marc1970 schreef:Vermogen (Kw) = koppel (Nm) * 2 * Pi (3.14) * toerental (omw/sec) (Ws. net als JW's formule, drie maal is scheepsrecht)

Koppel is maar een onderdeel van vermogen, toerental is net zo belangrijk. Op mijn fietsie maak ik makkelijk 140 Nm (door mijn gewicht op de crank te zetten), alleen haal ik hooguit 100 rpm, zodoende weinig vermogen (topsnelheid).

Was het maar zo simpel. Het is eigenlijk gewoon een Heel Lang Verhaal: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/1...t-is-beter

Maar eh, de B21ET van sildejutter loopt wat vreemd, de meeste motoren bereiken hun top pk pas bij hoge rpm's.


Het diagram laat toch echt zien dat eerst de PK's stijgen en naar in hogere toeren weer afnemen maar dan worden "ingehaald"door het koppel". Even op plaatjes gegoogled. De curve van PK en Koppel is niet zo vreemd, veel meer motoren laten dit beeld zien.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#16
Dan heb je (denk ik) precies de waardes in de grafiek omgekeerd, hier een hele rits grafiekjes van allerlei motoren die eerst max koppel hebben en later pas max pk: http://www.fordscorpio.co.uk/flatspot.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Kun je de grafiek niet uploaden? Ben nu wel benieuwd. De setup die je draait heb ik ook ongeveer in gedachten :-).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#18
Volvo 142 B23 schreef:Kun je de grafiek niet uploaden? Ben nu wel benieuwd. De setup die je draait heb ik ook ongeveer in gedachten :-).

Met alle liefde en plezier wil ik de grafiek uploaden. Echter.... hoe werkt dat?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#19
Inscannen of een foto maken (of heb je een digitale versie?). Die op imageshack oid zetten en de forumcode hier plakken. Of je mailt em even door. Dan plak ik em hier neer.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#20
Volvo 142 B23 schreef:Inscannen of een foto maken (of heb je een digitale versie?). Die op imageshack oid zetten en de forumcode hier plakken. Of je mailt em even door. Dan plak ik em hier neer.

Even in de materie gedoken, moet zo lukken;

https://picasaweb.google.com/11275313200...directlink

p.s. Het rommelige beeld bij de start van de meting komt doordat het Necam systeem smoort als je direct vloert. vanuit 1500 rmp is dit probleempje weg.

Begin nu ook te begrijpen dat ik het diagram verkeerd heb gelezen..... (shame on me)
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Turbo naar LH 2.4 HansDAF 0 112 20 July 2025, 23:42
Laatste bericht: HansDAF
Question Motorisering volvo 940 1994 Frankie940 8 3.197 16 August 2023, 12:36
Laatste bericht: Marc1970
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 3.095 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.981 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.652 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.798 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.438 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 8.224 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 17.452 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)