Berichten: 56
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2011
Hallo allemaal, de automaatbak van mijn 240 uit 1989 hamert. Vanochtend maakte de auto veel toeren omdat de automaat niet op wilde schakelen. Na een tijdje heel hoog in de toeren te hebben gereden, schakelde de bak verder naar drie. Toen ik even later gas los liet, reed de 240 weer continu in de twee in hoge toeren. Vanmiddag weer, wilde met name niet snel van 3 naar 4. Soms pas bij 100, normaal bij iets boven de 80.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Groet,
Erik
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Kijk eens naar 't oliepeil de kleur van de olie, vuile (of verbrande) automaat-olie kan moordend zijn voor je bak. Er is een aanzienlijke kans dat met een ATF-oliewissel het probleem verholpen is.
Berichten: 56
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2011
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb net even gekeken. De auto heeft de hele nacht stil gestaan. Heb de peilstok eruit gehaald, schoongemaakt en er weer in gedaan. Toen eruit gehaald en er zat meer dan voldoende olie in. Op 40 graden boven het maximum. Dat is blijkbaar al zo sinds ik de auto heb gekocht in januari. Heb er ongeveer 3500 km mee gereden. Heb ik goed gepeild of moet ik peilen als de auto een tijdje stationair heeft gelopen?
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Peilen met draaiende warme motor. Vooraf even een paar keer door de versnellingen schakelen.
Eventueel heb ik nog een bak van hetzelfde jaartal als het echt foute boel is.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 56
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2011
skidje schreef:Peilen met draaiende warme motor. Vooraf even een paar keer door de versnellingen schakelen.
Eventueel heb ik nog een bak van hetzelfde jaartal als het echt foute boel is.
Ok, bedankt hoor. Dan ga ik dan vanavond even doen. Ben erg benieuwd. De auto heeft pas 143.000 km gelopen. Dat moet de bak toch aankunnen zou je zeggen? Ik snap wel dat het er aan ligt hoe er met de bak is omgegaan, maar toch..
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Volgens mij zijn die bakken bijna onverslijtbaar. Dus mijn vermoeden zou zijn dat het iets met de olie (iets simpels) van doen heeft.
Maar weet niet wat de voorganger met de aandrijflijn heeft uitgehaald!
Succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 19
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2011
Ik weet niet of deze bakken ook een kick-down kabel hebben? Maar indien wel zou ik die ook even goed afstellen, en idd met draaiende motor oliepeil checken en kijken of het mooi rood en schoon is.
Berichten: 56
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2011
ik heb het oliepeil gemeten. zowel koud als bij warme motor na een stuk gereden te hebben. er lijkt genoeg mooie licht rode olie in te zitten.
ik heb dus gereden. van 1 naar 2 gaat de auto bij 45. vervolgens bij 98 pas na zijn 3 en dat is een hele lange trap want de motor gaat veel toeren maken. vervolgens pas naar z'n vier bij 125 ongeveer. en als ik dan gas los laat en vervolgens weer gas geef bij ongeveer 50 km p/u maakt de motor enorm veel toeren. het lijkt er wel op of de automaat niet meer weet wanneer hij moet schakelen.
iemand een idee wat de oorzaak is? zie al waanbeelden voor me van hoge onkosten en dergellijk....
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
27 June 2012, 21:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 June 2012, 21:56 door Gideon.)
Je kickdownkabel is versleten. Controleer je kickdownkabel of deze nog naar behoren werkt. Een kickdownkabel die blijft hangen kan je herkennen aan een slappe kabel die aan je gashendel zit of een gaspedaal die behoorlijk zwaar gaat. Als het goed is voel je nu vrijwel geen weerstand op je gaspedaal. Trek eens aan de kickdownkabel en als deze niet soepel loopt is vervangen de enigste optie (duur geintje). Smeren van deze kabel zal niet helpen omdat de mantel aan de binnenzijde is ingesleten. De kabel eindigt in de bak. Het is een herkenbaar probleem. Ik heb ooit een 240 automaat gehad die hetzelfde probleem had, hoog in de toeren pas opschakelen of helemaal niet opschakelen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 56
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2011
Hoi Gideon, klinkt als goed nieuws. Kan je mij vertellen waar de gashendel zit? Zou herstel een eitje zijn voor de dealer?