Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Ik zag een leuke Volvo 244 te koop staan met 3 traps automaat. Ik rijd nu een 240 Gl 5 bak, maar zou graag een automaat willen rijden. Is die 3 traps automaat wat? Of maak je boven de 100 km/h te veel toeren? Is een 4 traps automaat veel beter? Of 1 met overdrive?
Dank voor de antwoorden!
Anne
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
De 3-traps automaat (BW55) maakt ong. 3500 toeren voor 120 km/u. Misschien ietsje minder. Maar de AW70/71 kunnen diezelfde snelheid bereiken met ong 2700-2800 trn/min.
Dus ja: Dat scheelt wel iets of wat.
Indien je even google op ratios van deze bakken zul je ergens wel een eindoverbrenging vinden van die bakken die je precies vertellen wat de verschillen zullen zijn in toeren!
SUcces met de overwegingen en Ja hoor: De 4 traps automaten zijn heel wat fijner dan de 3 traps en zeker als je af en toe een afstandje moet rijden!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik heb er 3,5 jaar mee gereden, heel best te doen. Maar je verbruik is hoger en maakt wat meer geluid op de snelweg bij hogere snelheden. De overbrengverhouding is in de 3 hetzelfde als de vijfbak in z'n 4 (1:1), de 5 is 1:0,8(uit mijn hoofd). Dat klopt dus met skidjes toerenteller. Dus om het uit te proberen zou je een tijdje niet in z'n 5 maar ten hoogste in z'n 4 moeten rijden en dan weet je het verschil.
Ik vond de drietraps altijd heel goed schakelen en door te spelen met het gas kan je ook nog vrij laag in toeren overschakelen om zo snel mogelijk in de hoogste versnelling te eindigen (vanaf 50/uur is mogelijk).
Met het verbruik op gas met B230 met carburateur werd mijn verbruik nooit beter dan 1 op 7,5 op gas.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
De 244 met BW35 op LPG die ik ooit had reed ook max 1 op 7,5.

De 244 diesel had een 3-traps BW55. Ik vind de bakken in ieder geval goed zat (maar bij de diesels maakt 'ie dus sowieso minder toeren en viel de herrie dus reuze mee met 120). Als je een rustige rijder bent is een 3-traps niet erg vind ik. Wil je altijd 120 rijden, dan kan je beter wel een 4-traps zoeken.
Berichten: 456
Topics: 22
Lid sinds: Jun 2005
Maak daar maar bijna 4000 van bij 120. 3500 bij ongeveer 105 op de teller.
Nu weet ik niet wat voor achteras er op mijn 265 zit maar het zal geen 4,10:1 zijn iig.
Ik vind het zo storend dat ik meestal niet harder dan 90 rij, en dan is de 260 toch nog een vrij stille wagen.
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Ooh!? Ik reed altijd 4000 toeren en dat vond ik altijd wel een lekker tempo (dat was bij 110 km/h m40)
'3500 toeren voor 120 km/u" leek mij ook een beetje enthousiast...
Maar als ik het fototje zo bekijk scheelt het niet veel. Het wel rustiger dan een m40/m45
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Dank voor de erg bruikbare reacties!
Ik had dus deze gezien:
http://www.hafi.nl/index.php?category=classics
Maar die is net vanochtend verkocht. Wilde er morgen gaan kijken. Welk model heeft een 3traps? En welke een 4 traps? Is dat bij de overgang van 1985 naar 1986 (van overgang naar plastic zijstukken)? En welke soorten automaten zijn er dan? Een 3 traps, 3 traps met overdrive, en een 4 traps?
Ik rijd nu in 5 bak altijd 110. Hard zat. Ik ga het morgen eens even proberen in zijn 4! Ben benieuwd naar het verschil. Nu rijd ik 3000 toeren bij 120 op de teller.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
frox schreef:Ooh!? Ik reed altijd 4000 toeren en dat vond ik altijd wel een lekker tempo (dat was bij 110 km/h m40)
'3500 toeren voor 120 km/u" leek mij ook een beetje enthousiast...
Maar als ik het fototje zo bekijk scheelt het niet veel. Het wel rustiger dan een m40/m45
Dat ken ik ook nog van de amazon en 144 met de B20. Die lijken een stukje Flexibeler!!!!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Van Schellen schreef:Dank voor de erg bruikbare reacties!
Ik had dus deze gezien:
http://www.hafi.nl/index.php?category=classics
Maar die is net vanochtend verkocht. Wilde er morgen gaan kijken. Welk model heeft een 3traps? En welke een 4 traps? Is dat bij de overgang van 1985 naar 1986 (van overgang naar plastic zijstukken)? En welke soorten automaten zijn er dan? Een 3 traps, 3 traps met overdrive, en een 4 traps?
Ik rijd nu in 5 bak altijd 110. Hard zat. Ik ga het morgen eens even proberen in zijn 4! Ben benieuwd naar het verschil. Nu rijd ik 3000 toeren bij 120 op de teller.
Ik weet in ieder geval dat bij 120 km/u ik nu met de aw70 bak rond de 2700-2800 rpm zit. Misschien was het inderdaad iets hoger met de BW55 maar met de vertraging van de laatste trap kun je dat eenvoudig checken.
Volgens deze link
http://www.volvo200.org/modellen/bakken1.htm is de laatste trap (overdrive) zelfs 0,69:1 dus theoretisch zou ik met de bw55 (2700/0,69=3913rpm) dus inderdaad dicht bij de 4000 rpm hebben gedraaid.....
Misschien dat Nico in het hoge noorden eens naar een gle as van de B230F moet zoeken. Die hadden volgens mij een van de langere overgangen in de achteras en wel 3,54:1. Hoewel ik ooit van 3,33 heb gehoord maar nooit in mn handen gehad!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Van Schellen schreef:Dank voor de erg bruikbare reacties!
Ik had dus deze gezien:
http://www.hafi.nl/index.php?category=classics
Maar die is net vanochtend verkocht. Wilde er morgen gaan kijken. Welk model heeft een 3traps? En welke een 4 traps? Is dat bij de overgang van 1985 naar 1986 (van overgang naar plastic zijstukken)? En welke soorten automaten zijn er dan? Een 3 traps, 3 traps met overdrive, en een 4 traps?
Ik rijd nu in 5 bak altijd 110. Hard zat. Ik ga het morgen eens even proberen in zijn 4! Ben benieuwd naar het verschil. Nu rijd ik 3000 toeren bij 120 op de teller.
Kak, die had ik wellicht ook op het oog. De kleur stond me wel aan en op de foto's zag 'ie er wel goed uit.
Iemand op het forum heeft een witte 240 uit '86 te koop. Hier zit wel een AW71 in. Ik moet eigenlijk nog gaan kijken naar die auto, maar ga wellicht toch liever voor een andere kleur en eentje met zonnedak.