Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 245GL 1983 net uit Zweden
job245 schreef:De Hanomag wordt waarschijnlijk volgend weekend opgehaald. Dit weekend hebben we bezoek en daarmee zijn we vandaag naar Slovenie geweest (Ljubljana). Om daar te komen moet je over de Karawanken heen. Hiervoor hebben we de Loibl pas gebruikt. Dat is flink klimwerk voor de Volvo! Lange stukken langzaam in de 2e versnelling naar boven tuffen... Op de weg naar beneden (remmen op de motor in derde versnelling) kregen we een benzine lucht in de auto (terwijl ik op gas reed). We rolden naar beneden met ongeveer 80km per uur in de derde versnelling zonder gas te geven. Volgens de vrienden die achter ons reden zagen ze ook een aantal minuten blauwe rook uit de uitlaat.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Op de terugweg roken we opnieuw een benzine lucht...

Ik herken dit roken van van mijn ex-campers ook, bergafwaarts rollend. Blauwe rook duidt inderdaad op onverbrande olie dat langs de rubbers komt, ik zou me er niet te druk om maken, ik heb destijds nog jaren zonder problemen met de campers gereden. Bergritten zijn voor Nederlandse begrippen extreme situaties die je niet dagelijks doet. Bergafwaarts afremmend op de motor rollen hoog in de toeren kan geen kwaad en is beter dan telkens pompend remmend af te dalen.
Je kunt het volgende nog proberen om te kijken of de klepsteelrubbers echt aan vervanging toe zijn: Zoek een stuk vlakke weg op waar het niet te druk is en trek bijvoorbeeld eens door naar zo'n 90 km. per uur en laat de auto dan rustig terugzakken door het gaspedaal los te laten. Bij 50 à 60 km. per uur weer plankgas geven. Als er dan zwarte of blauwe rook zichtbaar wordt in je achteruitkijkspiegels zal er sprake te zijn van teveel olieverbruik.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
Die check kan ik inderdaad nog wel even een keer doen. Verder liep de motor niet raar en werd de motor ook niet warmer dan normaal. Maar goed om te weten dat het niet iets ernstigs is.
@Yellow40, het ijs in Ljubljana smaakte prima! Het was er ook rond de 25 graden. Vandaag in Klagenfurt rond de 28 graden Smile
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Off topic, we hebben er weer een auto bij voor de vorm meteen samen maar even op de foto gezet:
[Afbeelding: img3831l.jpg]

Als het goed is rijden ze over 2 maanden allebei op Nederlands asfalt.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Solide bak! Veel plezier met verder vakantie klaar maken van deze camper en daarna vele prettige Hanomag vakantiekilometers toegewenst.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
job245 schreef:Off topic, we hebben er weer een auto bij voor de vorm meteen samen maar even op de foto gezet:
[Afbeelding: img3831l.jpg]

Als het goed is rijden ze over 2 maanden allebei op Nederlands asfalt.


Ziet er gepimpt uit die 83 er! Zelf die nieuwe look gemaakt of zo gekocht?
Antwoord
Ziet er gepimpt uit? Niets aan gedaan hoor. Bedoel je de witte strepen? Die zaten er al op.

Even wat meer aandacht voor de Volvo in dit topic, inmiddels staat er 284000km op de klok, dus sinds de start post 37000km mee gereden en nog meer als je de km correctie door berekent (+5--10%). Over een maandje gaat de Volvo voor de 3e keer APK dus vandaag even de boel bekeken en ik verwacht eigenlijk slechts 1 puntje:
[Afbeelding: img4352z.jpg]
Is dit een stuuras rubber? Of wel stuurstanghoes a 35 euro bij Nordicar?

Maar aangezien ik nog aardig wat jaartjes wil door rijden zijn er ook andere punten die aandacht nodig hebben:
De roest in de reserve wielkast, die lijkt erger te worden, het is van de buitenkant niet zichtbaar, door de zwart plasticen bumper/schot (geen idee hoe het heet). Ik denk dat dit ding ook de veroorzaker is van de roest, de spatlap zit er aan vast en hij is al deels los gescheurd. Is dit ding origineel? Kan ik die vervangen? Of kan ik die ook weglaten? Bij het installeren van de nieuwe trekhaak hebben die dingen ook al aardig in de weg gezeten. Kan ik zonder spatlappen rijden of is dat geen kijk gelijk?
[Afbeelding: img4337kleiner.jpg]
[Afbeelding: img4340kleiner.jpg]

Verder de roest aan de onderkant van het rechter voorscherm, is dit een bekend punt? Hoe kan ik dit het beste behandelen?
[Afbeelding: img4342g.jpg]
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Die reservewielbak is geen roest maar polyester jammergenoeg. De org. losse spatlappen met VOLVO erop zijn vervangen door de latere constructie (scheef ook nog).

De stuurstanghoes lijkt wel een soort hydrauliek- of schokdemperhoes die erom geklemd is met een slangeklem. Zal wel opknappen van een nieuwe. Die van Nordicar zijn wel geinig, soort one size fits all.
De passende reprodukties zijn ook niet duur: http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...04_381_586
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Die reservewielbak is geen roest maar polyester jammergenoeg. De org. losse spatlappen met VOLVO erop zijn vervangen door de latere constructie (scheef ook nog).

De stuurstanghoes lijkt wel een soort hydrauliek- of schokdemperhoes die erom geklemd is met een slangeklem. Zal wel opknappen van een nieuwe. Die van Nordicar zijn wel geinig, soort one size fits all.
De passende reprodukties zijn ook niet duur: http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...04_381_586

Bedankt Marc! De foto van de binnenkant lijkt toch echt roest te zijn, als het polyester is, kan dit dan vervangen worden door een stalen reserve wielbak?
Verder kan ik de spatlap constructie dus in principe verwijderen en ervoor kiezen weer originele spatlappen te monteren?
De stuurstanghoes lijkt me een APK probleempje, dus daarvoor zal ik nieuwe bestellen.
Op de vOMD website wordt gesproken over CAM huizen, is dit het mechaniek die de stuuras beweging omzet naar de stuurstangen? Waar kan ik dan het huisnummer vinden of komt dat niet zo nauw?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Ga maar eens met de schroevedraaier die wielbak te lijf. Beter na de APK keuring doen dit. Als er een trekhaak en LPG tank inligt, worden omliggende constructies ineens veel meer punten waard.

Die hoes is zeker een APK punt, en gewoon verstandig onderhoud omdat die hoes je stuurhuis beschermd tegen troep. Het stuurhuis inderdaad dat ding (ergens onder de motor) wat de draaiende stuurbeweging omzet in een links-rechts beweging. Ik denk dat er maar 1 type handmatig stuurhuis is, maar ik weet niet welke dit is.
Waarschijnlijk CAM Gear. Merkje is een cirkel met een C en een G erin: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...rs_trw.htm, geen idee waar het zou staan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Die stuurstanghoes (stofhoes) is er in verschillende diameters heb ik me laten vertellen. maw informeer er naar of meet de beide diameters zelf op.

Wb de roest: ik heb destijds die zwarte sierstrippen eraf gehaald en er nog steeds niet weer op gezet. Daaronder rond de gaten voor die dingetjes om de strip vast te zetten wil het wel roesten. Het zwarte deel behandeld met owatrol en daarna beetje bijzwarten. Roest op de lak: met mengsel owatrol+loodmenie (50/50) --> loodmenie puur --> ijzermenie (want lak hecht niet goed op loodmenie) --> aflakken. Alles met kwastjes.

Gebruik trouwens nu voor elk roestplekje waar dan ook owatrol. En trouwens zolang de wielbakken nog enigszins acceptabel zijn en dingen niet door gaten naar buiten vallen: owatrol of wellicht een beetje bij (laten) lassen. Zo te zien ziet die op de foto er nog goed uit.

En dat plastic + spatlap zou ik er af halen als je weet dat eronder roest zit. Originele spatlappen monteren op het stukje metaal dat weggerot of weggehaald is en dus er opnieuw opgezet moet worden zou ik maar laten. Ik rij ook zonder, geen probleem.
245 DL 1983
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 45 6.455 21 May 2025, 00:57
Laatste bericht: IVARIO
  Even voorstellen: Volvo 340 van Wout Wout_Holsbeek 5 593 17 April 2025, 21:00
Laatste bericht: BartJu
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 5.520 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 1.141 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 231.203 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 2.195 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 68.268 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 4.057 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 2.017 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.465 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)