Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
We zijn de kop aan het vervangen van de rode 242. En doen ook meteen de nokken en as d-riem enz.
Dop heeft deze assen liggen: Y, VX3 en een M as.
Nu hebben we wel deze link van TB gevonden:
http://www.turbobricks.com/resources.php...nt=camspec
Daaruit blijkt dat de vx3 wel de grootste lift en langst open staat. Maar Heeft dat voor die 200 cc'tjes wel nut? Of misschien werkt zoveel wel averechts?
Iemand ervaring of tips?
Op papier zijn de M en de Y redelijk luie assen. Volgens mij wordt de VX3 als een van de betere allround redblock assen beschouwd; meer vermogen bovenin maar prima rustig mee te rijden. Een K of een H is nog een stukje sportiever.
Geen ervaringen overigens.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
15 October 2012, 12:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 October 2012, 12:56 door Jambon.)
200cc.... vast wel...:wink:
carbje moet het ook allemaal op de juiste manier kunnen leveren..
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Ik zou de Y erin gooien voor een compromis tussen koppel en hoogtoerige pk's. Precies de gulden middenweg tov de andere 2. De 242 is met een b200 toch al geen snelheidsmonster dus daar zou ik geen vx3 in gooien.
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Oke thanks

mile:
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Op zich zijn deze assen vrij kort qua duratie, zeker vergeleken met de oude B18/20 assen. Alleen de VX3 komt in de buurt vd oude A as, die op een 1.8 en een 2.0 liter motor zat. En die blijft prima trekken, ook hoger in de toeren.
Hoedanook, je kan de as altijd nog eenvoudig omwisselen. Ik denk dat de Y as erin zat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Keter, niet alleen duratie is belangrijk, ook lift.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
keter schreef:Dat heeft weer te maken met de overgang van OHV naar OHC. De lichtere 'valvetrain' staat toe dat de flanken van de nokken steiler zijn. Daardoor is de effectieve duratie groter bij gelijke 'advertised duration'.
De A-as van de B20 vind ik overigens niet zo hoogtoerig; doortrekken boven de 4500 heeft niet zo veel zin.
Edit: Dennis, dat klopt. De lift heeft zeker invloed op het gedrag van de as, maar nauwelijks op het toerengebied waar de as goed werkt. Tenzij de lift zo laag is dat de motor wordt gesmoord bij hogere toerentallen.
En wat als we een VX3 in een B21F (Amerikaanse GLT) slingeren?
Verhaal van Ã-as in B20 blok klinkt veelbelovend......
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..